نسخه چاپی

نامه ۱۰۰ نماینده مجلس به روحانی درباره كشمش

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس از درخواست كتبی بیش از ۱۰۰نماینده به رئیس جمهور برای خرید تضمینی و تسهیل صادرات كشمش خبر داد و گفت: امیدواریم حمایتهای لازم در این خصوص از سوی دولت انجام شود.

به گزارش نما؛ علی اکبر کریمی در گفتگو با تسنیم گفت: با عنایت به اینکه فصل تولید کشمش در استان های مختلف کشور فرا رسیده است، دغدغه‌های جدی در بین باغداران انگور و تولیدکنندگان کشمش در خصوص ساز و کار تعیین قیمت کشمش و فرآیند خرید تضمینی و حمایت آن از سوی دولت وجود دارد.

وی افزود: با توجه به شرایط نامناسبی که در بازار و قیمت محصول کشمش هست و این نگرانی وجود دارد که قیمت پایین کشمش ضرر و زیان برای کشاورزان به همراه بیاورد، بنده برای این منظور تلاش و پیگیری کردم و جلساتی با معاونین مربوط در وزارت جهادکشاورزی داشتیم.

کریمی اظهار داشت: با توجه به گستردگی محصول کشمش در استان های مختلف کشور نامه ای جمعی توسط نمایندگان مجلس در خصوص جذب و جلب حمایت های دولت در راستای خرید تضمینی یا حمایتی محصول کشمش و همینطور اختصاص یارانه به محصول کشمش از سوی دولت برای باغداران و اختصاص یارانه به صادرکنندگان کشمش به عنوان جایزه صادراتی، تهیه شده است.

نماینده اراک بیان کرد: بر اساس برآورد انجام شده و با توجه به شرایط مطلوب برداشت محصول انگور در سطح کشور و تولید کشمش امسال برداشت حدود ۲۰۰ هزار تن کشمش برآورد می شود که از این مقدار حدود ۱۵۰ هزارتن صادر و مابقی به مصرف داخلی خواهد رسید.

وی عنوان داشت: در همین راستا بنده نامه‌ای خطاب به رییس جمهور تهیه کردم که به تایید و امضا بیش از یکصد نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسیده و امروز این نامه خدمت رییس جمهور ارسال شد.

رئیس فراکسیون توسعه صادرات گفت: امیدواریم شورای اقتصاد با دستور ریاست جمهور در اسرع وقت تکلیف قیمت تضمینی کشمش یا قیمت حمایتی آن را تعیین کند تا دغدغه های تولیدکنندگان کشمش رفع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، متاسفانه در این راستا دلالان منفعت طلبی هستند که با مدیریت کردن بازار سعی دارند در این فصل که باغداران به پول محصول خودشان نیاز دارند و در فصل پاییز بسیاری از بدی های خود را باید پرداخت کنند و هزینه‌های زندگیشان را تامین کنند، کشمش را به ارزانترین قیمت از باغداران می خرند و ضرر و زیان بسیاری را به باغداران وارد می‌کنند.

وی افزود: لازم است دولت به اتخاذ تصمیمات و انجام اقدامات لازم برای مدیریت بازار و نظارت بر بازار و اختصاص یارانه به تولید کنندگان و همینطور جایزه صادراتی برای صادرکنندگان سرعت ببخشد تا شاهد باشیم که امسال شیرینی تولید این محصول ارزشمند در کام باغداران باقی بماند.

رئیس فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی در پایان، با اشاره به ارزش صادراتی محصول کشمش گفت: در سال گذشته ارزش صادراتی محصول کشمش با ارزش صادراتی فرش تقریبا برابری کرده است که این موضوع نشان دهنده این است که کشمش می‌تواند در سبد کالاهای صادراتی ایران نقش مهم و اساسی داشته باشد و اگر در مورد فرآوری، بسته بندی و عرضه کشمش در بازارهای جهانی تمهیدات لازم اندیشیده شود، قطعا می تواند ارزش درخشانی در سبد کالاهای صادراتی داشته باشد.

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...