نسخه چاپی

یك بام و دو هوای اوپك در نشست الجزایر

پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی درحالی از امروز ـ سه‌شنبه ـ ششم مهرماه به مدت دو روز در الجزایر آغاز شده كه توجه فعالان بازار نفت به جای این نشست، به نشست مشورتی‌است كه قرار است اعضای اوپك در حاشیه این نشست برگزار كنند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: پانزدهمین نشست مجمع بین‌المللی انرژی درحالی از امروز ـ سه‌شنبه ـ ششم مهرماه به مدت دو روز در الجزایر آغاز شده که توجه فعالان بازار نفت به جای این نشست، به نشست مشورتی‌است که قرار است اعضای اوپک در حاشیه این نشست برگزار کنند.

نشست مشورتی الجزایر در شرایطی خاص برگزار می‌شود. شرایطی که ایران و عربستان با دو دیدگاه مختلف برای حضور در آن خود را آماده می‌کنند. ایران تاکید کرده است که تنها "نگاه مشورتی" به آن داشته و بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان اعتقاد دارد این نشست در حد یک اجلاس مشورتی است و باید در همان حد از آن انتظار داشت. از سوی دیگر، عربستان سعی دارد با انداختن توپ انتظارات بازار نفت به زمین ایران، فشار روانی زیادی را به رقیب دیرین خود در بازار نفت وارد کند.

زنگنه همچنین تاکید کرده "از مجموع مذاکرات نشست مشورتی اعضای اوپک می توان به عنوان یک پیش آمادگی برای اجلاس عادی ماه نوامبر اعضای اوپک در وین استفاده کرد.اگر کشورهای بزرگ تولیدکننده غیرعضو اوپک در این اجلاس شرکت کنند با آنها در باره ثبات بازار نفت صحبت خواهیم کرد". صحبت های وزیر نفت در شرایطی عنوان می شود که عربستان از چندی پیش پیشنهاد "فریز کردن تولید نفت" را مطرح کرده است و اجرای این پیشنهاد را مشروط به این دانسته که تولیدکننده رقیب این کشور یعنی ایران، سطح تولید خود را در سال جاری محدود کند.

بر اساس پیشنهاد فریز کردن تولید نفت، عربستان اعلام کرده ریاض این آمادگی را دارد که تولید خود را به سطحی که در اوایل سال جاری بود کاهش دهد مشروط بر اینکه ایران تولید خود را به میزان فعلی که گفته می شود حدود ۳.۶ میلیون بشکه در روز است نگهداری کند. به نظر می رسد در صورتی که هر نوع توافقی برای کاهش سطح تولید حاصل شود، کشورهای همپیمان عربستان در اوپک نظیر امارات متحده عربی، قطر و کویت به آن بپیوندند.

عربستان تاکید کرده بود در صورت موافقت دیگر تولید کنندگان نفت با طرح تثبیت سطح تولید نفت، با آن همراهی خواهد کرد. عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی در این راستا اظهار کرده بود اگر قرار باشد سطح تولید نفت محدود شود، عربستان سعودی با آن همراهی خواهد کرد و ما امیدواریم که در این مورد اتفاق نظر وجود داشته باشد.

با وجود این، مشخص نیست در صورتی که ایران تولید خود را در سطح ۳.۶ میلیون بشکه در روز فریز کند، عربستان در عوض چه میزان از تولید خود را کاهش خواهد داد. تولید عربستان از ماه ژوئن به دلیل تقاضای تابستان افزایش یافت که در ماه جولای به رکورد بالایی معادل ۱۰.۶۷ میلیون بشکه در روز رسید و پس از آن در ماه آگوست به ۱۰.۶۳ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

از سوی دیگر درحالی که اعضای اوپک و برخی کشورهای غیرعضو این سازمان خود را برای نشست غیررسمی در الجزایر آماده‌ کرده اند تا درباره اقدامی عملی برای فریز احتمالی تولید نفت تصمیم‌گیری کنند و زمینه را برای بالا بردن قیمت‌ها آماده سازند؛ ایران همچنان به رسیدن به سطح تولید نفت پیش از تحریم‌ها اصرار دارد.

ایران قصد دارد امسال ٩٠ هزار بشکه از میدان های غرب کارون به تولید نفت خود اضافه کند و تا سال ٢٠١٨ تولید نفت این میادین را از ٤٥٠ هزار بشکه به ٧٠٠ هزار بشکه در روز برساند. ایران همچنین قصد دارد تولید میعانات گازی خود را از ٤٥٠ هزار بشکه به یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد. میادین دیگری مانند چنگوله و سلمان هم هستند که ایران درحال توسعه آن‌هاست.

بنابراین ممکن است با توجه به شرایط بازار نفت، مازاد عرضه نفت اوپک و پایین بودن قیمت نفت، پیشنهاد عربستان که منتج به کاهش عرضه و بالا رفتن قیمت نفت می شود، از سوی دیگر اعضای اوپک پذیرفته شود و در نهایت ایران نتواند به خواسته خود مبنی بر بازگشت به دوران پیش از تحریم و گرفتن سهم بیشتری از بازار جهانی دست پیدا کند. موضوعی که در روزهای آینده بیشتر روشن خواهد شد.

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...