نسخه چاپی

نرخ سود بانكی قابل تحمل است و كاهش نمی‌یابد/ نقدینگی فعلی آسیبی نمی‌زند

رییس بانك مركزی گفت: در شرایط گذشته وضع متفاوت بود ولی الان آرامش در اقتصاد وجود دارد هر چند نرخ سود بانكی با نرخ تورم فاصله دارد ولی قابل تحمل است.

به گزارش نما به نقل از دانشجو، سیف که به دعوت همتای اتریشی خود برای گسترش همکاری های بانکی به وین سفر کرده است، امروز سه شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه یکی از مهمترین برنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ایجاد فضای مناسب ارتباطات با شبکه بانکی بین المللی است، گفت: 'اتریش از جمله کشورهای اروپایی است که از همان ابتدا اقبال مثبتی را نشان داد و بانک های این کشور در جهت تنظیم و برقراری ارتباطات گذشته تلاش کردند.



' اتریش در گذشته روابط بانکی خیلی خوبی با ایران داشته و بانک های اتریشی شاید آخرین بانک هایی بودند که روابط خود را با ایران در زمان تحریم قطع کردند و تا آخرین لحظه تلاش کردند که روابط بانکی خود را با ایران ادامه دهند'.



سیف تصریح کرد: با توجهه به اقبالی که بانک های این کشور بعد از اجرایی شدن برجام نشان دادند، این ظرفیت را در اتریش احساس می کنیم که می تواند همکار خوبی برای بانک های ایرانی باشند. ما علاقه مندیم این روابط بین بانک های ایرانی با بانک های اتریشی گسترش پیدا کند، که تا حدودی این کار متناسب با حجم روابط اقتصادی دو کشور انجام شده است ولی بنا به آمارها هنوز فضای بانکی مهیا نشده است.



رئیس کل بانک مرکزی در باره علت سفر خود به اتریش افزود: گرچه کار از قبل شروع شده است ولی سرعت توسعه و برگشتن به وضع قبل از تحریم مقداری کند است که امیدوارم در این سفر زمینه هایی ایجاد شود برای اینکه روابط کاملا عادی شود.



قرار است سیف در سفر به وین علاوه بر رئیس کل بانک مرکزی اتریش با وزیر دارایی این کشور نیز دیدار و گفت و گو کند.



ولی الله سیف همچنین گفت: همانطور که قبلا هم اشاره کردم بانک های ایتالیایی نیز روابط خوبی را با ایران برقرار کردند و حجم عملیات در حد مناسبی رشد کرده است و فکر می کنم بعد از ایتالیا انتظار می رود که ارتباط با اتریش با توجه به نوع روابط طولانی بلندمدت گذشته مجددا احیا شود و همین طور زمینه های مثبتی از این بابت وجود دارد.



** سیف: برنامه ای برای کاهش نرخ سود نداریم
سیف در پاسخ به این سوال که آیا اینکه بانک های ایران با کاهش نرخ سود سپرده بانکی در شش ماهه دوم سال مخالفند، با سیاست های دولت مغایرت ندارد و آیا شورای پول و اعتبار می خواهد این سود را کم کند یا نه؟، تاکید کرد: برنامه ای برای کاهش نرخ سود وجود ندارد. انتظار ما این است که با توجه به شرایط بازار این نرخ سود تنظیم شود. در شرایط گذشته وضع متفاوت بود ولی الان آرامش در اقتصاد وجود دارد هر چند نرخ سود بانکی با نرخ تورم فاصله دارد ولی قابل تحمل است.



وی افزود: مخصوصا باید این شرایط را با توجه به تمرکز ما بر هدف خروج از رکود، بپذیریم و شتاب زده اقدامی نکنیم تا تعادل موجود به هم نخورد.



رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سووال که برخی که می گویند تک نرخی کردن ارز در هنگامی که ما هنوز در شرایط تحریم قرار داریم، بی معناست و باعث جهش نرخ ارز می شود، گفت: ' بانک مرکزی انجام مراحل مختلفی را در این باره شروع کرده است و متناسب با شرایط پیش می برد و تا زمانی که مطمئن نشود که فضا مهیاست و شرایط مناسب انجام این کار نیست طبیعتا این کار را انجام نخواهد داد.



' منتها برنامه ریزی ما به نحوی است که این کار (تک نرخی کردن ارز) در طول سال 95 می تواند اتفاق بیفتد. بانک مرکزی تسلط کامل بر اوضاع دارد. ما دسترسی در حد نیاز را از این بابت خواهیم دشت و لذا جای نگرانی نیست و فعالان اقتصادی می توانند با آرامش این اطمینان را داشته باشند که دستاورد دولت یازدهم که آرامش در اقتصاد است همواره یکی از هدف های جدی است که بانک مرکزی وسواس و تمرکز لازم را بر روی آن دارد و در بستری توام با آرامش این اتفاق خواهد افتاد'.



سیف در باره علت افزایش بدهی بانک ها به بانک مرکزی در چهار ماهه اول امسال گفت: رشد اقتصادی سه ماه اول امسال این را نشان می دهد که فضای اقتصادی ما دارای تحرک بوده است. بانک مرکزی نیز اقدام جدیدی را انجام داده و آن هم اولویت تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط است که در فرمایش های مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده بود.



' همین طور یکی از اصول اقتصاد مقاومتی و بانک مرکزی بر این هدف متمرکز شده است و فکر می کنم که (اکنون) رشد نقدینگی از آنچه در هدفی که بانک مرکزی تعیین کرده، بالاتر است ولی تحت کنترل است و آسیبی نمی زد'.



ولی الله سیف تاکید کرد: اقتصاد ما به آرامش خود ادامه خواهد داد. یکی از جدیترین هدف های ما که باید بر روی آن متمرکز باشیم و بر تاکید نیز می کنیم بحث تک رقمی شدن نرخ تورم است که خوشبختانه حاصل شده است و ما نباید اجازه دهیم که برگردد.



سیف دیروز (دوشنبه) برای دیداری دو روزه وارد وین پایتخت اتریش شد و قرار است در این سفر از یک موسسه آموزشی در این کشور نیز با هدف ارتقای سطح آموزشی استفاده از دستاوردهای روز بانکداری بازدید کند.

۱۳۹۵/۷/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...