نسخه چاپی

حسن روحانی باز هم حاشیه‌ساز شد!

چرا شكر نعمت نمی‌كنید؟!

حسن روحانی باز هم حاشیه‌ساز شد. در شرایطی كه انتظار می‌رفت او این روزها كمتر وارد مسائل حاشیه‌ای شده و البته ادبیات مناسب و مساعدی را در اظهارات خود به‌كار ببرد اما سفر استانی‌اش به قزوین حاشیه‌ساز شد تا این بار نیز افكار عمومی شاهد خلق یك اظهارنظر جنجالی دیگر از او باشند.

به گزارش نما به نقل از وطن امروز، حسن روحانی دیروز در سفر استانی به قزوین در جمع مردم این شهر آمارها و اظهاراتی را درباره وضعیت اقتصادی کشور مطرح کرد. او از عملکرد اقتصادی خود طی ۳ سال گذشته دفاع و آنگاه از مردم انتقاد کرد که چرا به خاطر دستاوردهای مورد ادعای او، شکرگزار نیستند! روحانی می‌گوید در ماجرای کاهش قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۴۰ دلار، کشور بدون دغدغه مدیریت شده است. او سپس گفت: چرا شکر نعمت نمی‌کنید؟ او ثبات بازار ایران را «موجب حیرت سران دیگر کشورها» خواند و گفت امروز در همه موارد شاهد رشد هستیم. این اظهارات حسن روحانی در حالی است که چند ماه اخیر او ادبیاتی اعتراضی خطاب به افکار عمومی به‌کار برده است. اظهارات او در سفر استانی کرمانشاه و نیز اظهارات او در یکی از جلسات هیات دولت نیز حاوی این ادبیات اعتراضی بوده. او در کرمانشاه از شعارهای اعتراضی مردم ناراحت شد و جمله جنجالی «چرا گوش نمی‌دهید» را گفت و البته خطاب به مردم معترض اظهار داشت با «شعر و شعار» مسائل درست نمی‌شود. روحانی در یکی از جلسات هیات دولت در اردیبهشت‌ماه نیز از «کفران نعمت» برخی افراد نسبت به شرایط کشور انتقاد کرد. اما اظهارنظر روز گذشته او در قزوین در شرایطی مطرح شد که به گواهی آمار، وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور مساعد نیست. از سوی دیگر اظهارات جنجالی روحانی همزمان شده است با طرح دولت برای حذف یارانه بخش قابل توجهی از جامعه. دولت به دنبال حذف یارانه خانوارهایی است که در طول سال بیشتر از ۳۵ میلیون تومان درآمد دارند.

به عبارتی یارانه خانواده‌هایی که ماهانه حداقل ۳ میلیون تومان درآمد دارند، حذف خواهد شد. او در چنین شرایطی می‌گوید چرا کسی شکرگزار مدیریت اقتصادی او در کشور نیست! او در سخنرانی عمومی در ورزشگاه ۱۰ هزار نفری شهید رجایی قزوین، با بیان اینکه ۳ سال قبل هرکس به سازمان ملل و به اجتماعات جهانی می‌رفت شاهد وحدت غرب و شرق و مزدوران آنها بود تا علیه ملت بزرگ ایران اتهام بزنند، گفت: در همه سخنرانی‌ها، جلسات و همچنین نشست‌ها لحن آنها، لحن نصیحت‌آمیزی بود که چرا در امور ملت‌ها دخالت می‌کنید، سلاح کشتار جمعی تولید می‌کنید و چرا جهان را تهدید می‌کنید که ابزار اینگونه اتهامات ناروا و بی‌اساس نیز در دست آنها بود. وی تصریح کرد: امسال در تمام نشست‌های جهانی که من موفق به حضور در آنها شدم و با ۲۲ نفر از رهبران جهان ملاقات داشتم نخستین سخن تبریک به ملت ایران برای موفقیت در برابر قدرت‌های جهان برای حفظ قدرت ملی ایران عزیز بود.

او عنوان کرد: کشورهای غیرمتعهد به ما اعلام می‌کردند پیروزی ایران تنها دفاع از حقوق ملت ایران نبوده، بلکه دفاع از حقوق به اصطلاح جهان در حال توسعه بوده است. روحانی ادامه داد: ما در مذاکرات هسته‌ای به جهانیان گفتیم شما نمی‌توانید فناوری‌های پیشرفته را در چند کشور منحصر کنید و نمی‌توانید به ملت‌های در حال پیشرفت جهان بگویید که نباید در فناوری‌های پیشرفته وارد شوید و ما فقط از حقوق ملت ایران دفاع نکرده‌ایم، بلکه از حقوق همه ملت‌های آزاده جهان حمایت کرده‌ایم و این بزرگ‌ترین پیام غیرمتعهدها به ملت ایران بود. رئیس‌جمهور اضافه کرد: امسال اگر در سازمان ملل حمله‌ای وجود داشت حمله به افرادی بود که نمی‌خواهند از فرصت برجام بخوبی برداشت کنند و سخن‌های تند کسانی را هدف گرفته بود که تجاوزگر به مردم مظلوم یمن بوده و ملت‌های مظلوم را بمباران می‌کنند. روحانی گفت: امروز ایران به عنوان سد نهایی در برابر تروریست ها در منطقه و جهان ایستاده است و دیگر آن روزهایی که ایران را به حمایت از تروریسم متهم می‌کردند و اتهامات دیگری همچون ساخت بمب هسته‌ای را به ملت ایران برچسب می‌زدند، به پایان رسیده است، چراکه امروز ماهیت اصلی ملت ایران برای جهانیان مشخص شده است.

او افزود: امروز نه‌تنها سخن از برچسب و تهمت نیست، بلکه صحبت از چگونگی حضور در ایران برای سرمایه‌گذاری است و ملت ایران توانسته چهره واقعی خود را به جهانیان نشان دهد. وی در ادامه با ذکر این نکته که تمام کشورهای تولیدکننده نفت به خاطر افت شدید قیمت نفت در یک سال و چند ماه گذشته دچار مشکلات عظیمی شدند، عنوان کرد: در سفر اخیر متوجه مشکلات کشورهای مختلف صادرکننده نفت و تورم نزدیک به ۵۰۰ درصدی در ونزوئلا بودیم. روحانی با اشاره به مشکلات کشورهای تولیدکننده نفت، یادآور شد: عربستان سعودی به خاطر مشکلات ناشی از افت قیمت نفت و با وجود تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت، سال گذشته یکصد میلیارد کسری بودجه داشته اما ایران نه‌تنها از ذخایر خود برداشتی نداشته، بلکه ۲۰ درصد به آنها افزوده و کشور بدون دغدغه اداره شده است. وی افزود: ثبات بازار ایران در شرایط سختی که در سال‌های گذشته قیمت هر بشکه نفت از ۱۲۰ به ۴۰ دلار (یعنی به یک سوم) رسید موجب حیرت سران دیگر کشورهاست. در این شرایط کشور بی‌دغدغه اداره شد. چرا شکر نعمت نمی‌کنید؟ چرا بزرگان، روزنامه‌ها و صداوسیما واقعیت را به مردم نمی‌گویند؟ روحانی تصریح کرد: به رؤسا و مسؤولان دیگر کشورها گفته‌‌ایم که با وجود این شرایط سخت میلیاردها به ذخایر کشور اضافه کرده‌ایم و ما امروز گزارش از عملکرد دولت نمی‌دهیم، بلکه گزارش از مقاومت و ایستادگی مردم می‌دهیم. روحانی ضمن بیان اینکه باید همه امکانات را برای مردم فراهم کرد، خاطرنشان کرد: امروز در همه موارد شاهد رشد هستیم به طوری که سال گذشته در بحث تولید گندم به برکت فداکاری و مقاومت کشاورزان شاهد افزایش چشمگیر بوده‌ایم. وی یادآور شد: با توجه به قول استاندار قزوین بیش از یکهزار واحد صنعتی تعطیل و نیمه‌تعطیل قزوین تا پایان سال چرخ‌های حرکت‌شان به چرخش در می‌آید
و امروز صادرات، صنعت و خدمات و اقتصاد ما نشان می‌دهد به همان رشد ۵ درصدی که در پیام نوروزی اعلام کردیم تا پایان سال خواهیم رسید.

انتقاد روحانی از شکرگزار نبودن مدیریت اقتصادی او بر کشور، همانگونه که اشاره شد سابقه‌دار است. او اردیبهشت‌ماه سال جاری در جلسه هیات دولت نیز از مردم خواست که قدر فضای برجام را بدانند و شکرگزار این نعمت باشند و کفران نعمت نکنند. او در آن جلسه گفت: فضای برجام را باید قدر بدانیم و شکرگزار نعمت‌های الهی باشیم و از آن بیشترین استفاده را بکنیم اما متاسفانه عده‌ای کفران نعمت می‌کنند. در سفر تیرماه هیات دولت به استان کرمانشاه هم حسن روحانی در پاسخ شعارهای اعتراضی مردم درباره وضعیت بیکاری، رکود و حقوق‌های نجومی، گفت: «خب… گوش نمی‌کنید و مدام شعار می‌دهید. با این شعارها که مشکلات حل نمی‌شود. با شعر که مسائل برطرف نمی‌شود».

شکرگزاری به خاطر نفت مفت؟
اظهارات حسن روحانی درباره مدیریت نفتی او در بازه زمانی افت شدید قیمت نفت در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، دیپلماسی ضعیف دولت روحانی در فرآیند کاهش قیمت نفت بسیار موثر بوده است. اظهارات عجیب روحانی در شرایطی است که او خود پیش از این به توطئه نفتی عربستان سعودی علیه ایران برای کاهش قیمت نفت اذعان داشت و در جلسه هیات دولت از این اقدام آل‌سعود انتقاد کرده بود با این حال اما نه بیژن زنگنه وزیر نفت و نه محمدجواد ظریف وزیر خارجه نتوانستند اقدامی جهت مقابله با توطئه نفتی عربستان سعودی انجام دهند و نتیجه آن شد که قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۴۰ دلار رسید. یعنی با توطئه نفتی آل‌سعود و ناتوانی دولت روحانی در جهت مقابله با آن، ارزش نفت، این کالای ارزشمند مردم ایران یک‌سوم شد. به دلیل همین ناتوانی در کنترل قیمت نفت، انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان به دولت روحانی و وزرای نفت و خارجه او شد. اکنون اما روحانی خواستار شکرگزاری به خاطر شکست دولت او در مقابل توطئه نفتی عربستان سعودی است(!) از سوی دیگر ماجرای ذخایر نفتی در شرایطی است که ایران همچنان در وضعیت تحریم بوده و قاعدتا برای فروش نفت دچار محدودیت‌هایی است. بر همین اساس افزایش ذخایر آن هم در شرایط تحریم، یک موضوع جبری است و نامش هرچه باشد، دستاورد مدیریت دولتی نیست.

۱۳۹۵/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...