نسخه چاپی

علاء میر محمد صادقی در گفتگو با نما:

كارتهای اعتباری، برای فقرای جامعه چاره ساز نیست

عکس خبري -کارتهاي اعتباري، براي فقراي جامعه جاره ساز نيست

بازپرداخت این كارتها برای قشر ضعیف جامعه آن هم در شرابط بد اقتصادی فعلی غیر ممكن به نظر می رسد و گمان نمی كنم كه قشر مستضعف جامعه بتوانند از این كارتها بهره ببرند و نمی توانند با كمك این كارتها چاره ایی برای مشكلات خود بكنند كه این خود یك عامل منفی درباره صدور این كارتها ست.

در چند روز گذشته به دستور بانک مرکزی عرضه کارتهای اعتباری رنگی عام در شعب بانکی کشور کلید خورده ،بر این اساس مشتریان می‌توانند با مراجعه به شعبه و تکمیل فرم‌های مربوط در باجه صدور کارت‌های اعتباری درخواست کارت اعتباری با هر مبلغی بین 10، 30 و 50 میلیون تومان را به بانک ارائه دهند؛ این فرآیند مشابه فرآیند درخواست وام از بانک می‌باشد. اگر شما متقاضی دریافت کارت اعتباری 10 میلیون تومانی از بانک‌ها هستید در صورت انتخاب سررسید 36 ماه باید در هرماه مبلغی حدود 350 تا 360 هزار تومان در قالب قسط به بانک پرداخت کنید؛ در موارد کارتهای اعتباری 30 و 50 میلیون تومانی نیز با سررسید 36ماهه اقساط به‌ترتیب یک میلیون و یک میلیون و 800 هزار تومان است. امکان استفاده کارتهای اعتباری عام در تمام دستگاه‌های فروشگاهی وجود دارد و مشتریان می‌توانند با استفاده از آن کالا و خدمت مورد نیاز خود را خریداری کنند. این کارتها امکان نقدشوندگی از دستگاه‌های خودپرداز را ندارد.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن در مورد تاثیر این کارتها بر کاهش رکود حاکم بر اقتصاد کشورگفت: معتقدم عرضه این کارتها برای اقتصاد کشور مفید است. چرا که در حال حاضر رکود اقتصادی بر کشور حاکم است و این کارتها می تواند باعث ایجاد تحرک در بخش های مختلف اقتصادی شود.
علاء الدین میر محمد صادقی به مشکلاتی که صنایع و بنگاه های کوچک این روزها گرفتار آن هستند اشاره کرد و اظهار داشت: شاید این کارتها نتوانند بر صنایع بزرگ تاثیری بگذارند اما با توجه به تحرک در بازار و خرید بیشتر مردم، احتمالا ً شاهد رونق در صنایع کوچک خواهیم بود.
بنیانگذار سازمان اقتصاد اسلامی درباره تاثیر این کارتها بر افزایش نقدینگی هم عنوان کرد: با توجه به اینکه تلاش شده تا راههای نقد کردن این کارتها مسدود شود، گمان نکنم تاثیری بر رشد نقدینگی در جامعه داشته باشد، جرا که این کارتها به عبارتی نسیه است. پولی در کار نیست و این کارتها تنها به عنوان یک سند در اختیار افراد قرار می گیرد، لذا نقدینگی را افزایش نمی دهد.
این فعال اقتصادی صدور این کارتها را راه حل مناسبی برای خروج از رکود برشمرد و افزود: از آنجائی که بخش متوسط و همچنین متوسط به بالای جامعه می توانند با تهیه این کارت مایحتاج زندگی خود را تهیه کنند و باز پرداخت آن هم به صورت قسطی است، می توان به خروج از رکود امیدوار بود چرا که خرید و فروش در بازار با این کارتها رونق خواهد گرفت.
میرمحمد صادقی یکی از نکات منفی این کارتها میزان سود بازپرداخت آن را اعلام کرد و اظهار داشت: بازپرداخت این کارتها برای قشر ضعیف جامعه آن هم در شرابط بد اقتصادی فعلی غیر ممکن به نظر می رسد و گمان نمی کنم که قشر مستضعف جامعه بتوانند از این کارتها بهره ببرند و نمی توانند با کمک این کارتها چاره ایی برای مشکلات خود بکنند که این خود یک عامل منفی درباره صدور این کارتها ست.
وی در پایان این گفت و گو یکی از راههای پیشرفت کشور و همچنین نجات اقتصاد کشور از شرایط فعلی را توجه به صنایع و بنگاههای کوچک دانست و بیان کرد: دولت باید توجه بیشتری به این بخش کند و اگر سرمایه ایی دارد به این بخش منتقل کند تا باعث تحرک آنها شود، چرا که اگر اینها را فعال کنیم، به اشتغال و تولید کمک کرده ایم و قدم بزرگی برای مبارزه با بیکاری برداشته ایم و حتی می توان برای صادرات هم به این بخش تکیه کرد و صدور این کارتها اگر بر نحوه استفاده آن نظارت شود می تواند این بخش را فعال کند.


۱۳۹۵/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...