نسخه چاپی

دلایل سفر بارزانی به بغداد

كارشناس مسائل عراق یكی از دلایل اصلی سفر رئیس اقلیم كردستان به بغداد را تحولات اخیر و نگرانی از تضعیف جایگاهش عنوان كرد.

به گزارش نما، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق امروز پنجشنبه در صدر هیأتی بلند پایه شامل تمامی گروه‌های سیاسی فعال در اقلیم کردستان بجز جریان تغییر (گوران) و جماعت اسلامی وارد بغداد شد تا با حیدر العبادی دیدار و در خصوص مسائل مختلف گفت‌وگو و تبادل نظر کند.

محمد باقر حکیم کارشناس مسائل عراق در این خصوص با اشاره به انگیزه‌ها و اهداف سفر رئیس اقلیم کردستان به بغداد گفت: فرضیه‌های مختلفی در این خصوص قابل تصور است که از جمله آنها ارتباط گرم اپوزیسیون اقلیم و حکومت مرکزی طی ماه‌های اخیر و نگرانی بارزانی از این موضوع می‌باشد.

وی یادآور شد: اقلیم کردستان در حال حاضر شرایط مالی مناسبی ندارد و این نیز یکی از دلایل سفر می‌توان باشد. گفت‌وگو درباره استقلال کردستان عراق نیز احتمالاً در این دیدار در دستور کار باشد.

کارشناس مسائل عراق با ذکر این نکته که رئیس اقلیم کردستان به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر درباره عملیات آزاد سازی موصل با نخست وزیر عراق به بغداد سفر کرده است، یادآور شد: موضوع نفت و خروج از بحران کنونی و یافتن راه حلی برای این معضل چند ساله از دیگر دلایل سفر بارزانی محسوب می‌شود

حکیم یکی دیگر از دلایل سفر بارزانی که البته به گفته وی جزو مهمترین دلایل نیز می‌تواند باشد نیز گفت: بارزانی از برکناری هوشیار زیباری و ضعیف شدن حزب دموکرات در حکومت مرکزی نگران شده و برای پیدا کردن راه حلی در این خصوص به بغداد سفر کرده است.

این کارشناس مسائل عراق با یادآوری اینکه حزب دموکرات در اقلیم کردستان ضعیف شده، گفت: با برکناری هوشیار زیباری از وزارت دارایی این ضعف در پارلمان عراق نیز دیده شد. امروز مسعود بارزانی جایگاه خود را در اقلیم کردستان عراق و حکومت مرکزی تضعیف شده ارزیابی می‌کند و از قدرت گرفتن گروه‌های اپوزیسیون اقلیم کردستان و ارتباط گرم احزاب عراقی با این گروه‌ها احساس نگرانی می‌کند.

منبع: تسنیم

۱۳۹۵/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...