نسخه چاپی

رئیس مركز پیوند اعضا وزارت بهداشت در گفتگو با نما:

یك چهارم از موارد مرگ مغزی اهدای عضو می شوند/ روزانه 10 نفر بدلیل نرسیدن عضو پیوندی فوت می كنند

عکس خبري -يک چهارم از موارد مرگ مغزي اهداي عضو مي شوند/ روزانه 10 نفر بدليل نرسيدن عضو پيوندي فوت مي کنند

كتایون نجفی زاده رئیس مركز پیوند اعضا وزارت بهداشت گفت:سالانه بین 7 تا 8 هزار مورد مرگ مغزی در كشور داریم كه از این تعداد 50 درصدشان قابلیت اهدا دارند ، طبق آمارها فقط یك چهارم از موارد مرگ مغزی، اهدای عضو می شوند.


به گزارش نما، رئيس مرکز پيوند اعضا وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي در گفتگو با خبرنگار نما عنوان کرد: باید اطلاعات و آگاهي مردم را نسبت به عارضه مرگ مغزي بالا ببريم، رسانه ها نقش مهمي در اين زمينه دارند اما متاسفانه گاهی در رسانه ها شاهدیم که مطرح می شود فرد دچار مرگ مغزی بهبود یافته که این موضوع صحت ندارد و آنها صرفاً در کمای عمیق بودند و نباید کمای عمیق با مرگ مغزی اشتباه گرفته شود.
وي افزود: روزانه 7 الی10 نفر از هموطنان ما در لیست انتظار دریافت عضو بخاطر نرسیدن عضو پیوندی فوت مي کنند که اگر فرهنگ سازي صحيحي داشته باشيم ديگر شاهد چنين کمبودهايي در اعضاي پيوندي و اين ليست انتظار طولاني نخواهيم بود.
نجفي زاده با اشاره به حضور تيم هاي تخصصي شناسايي مرگ مغزي در دانشگاه هاي علوم پزشکي گفت: اهدای عضو از فردی که به کما رفته است به هیچ عنوانی وجود ندارد زیرا مرگ مغزی باید به تایید پنج متخصص مغز و اعصاب، جراحی مغز و اعصاب، داخلی، بیهوشی و متخصص پزشکی قانونی .
وي افزود: ما 4 برابر ظرفيت کنوني براي اهداي عضو قابليت داريم تا از موارد مرگ مغزي استفاده کنيم، در کشورهايي نظير اسپانيا همه موارد اهداي عضو رسانه اي مي شود و مردم اطلاعات خوبي در اين زمينه دارند.
رئيس مرکز پيوند اعضا وزارت بهداشت در پايان خاط نشان کرد: شاخص اهداي عضو در يک ميليون نفر، حدود 10 سال پيش براي کشور ما يک مميز هفت بود که در حال حاضر به 10 مميز چهار رسيده است، ما سالانه بین 7 تا 8 هزار مورد مرگ مغزی در کشور داریم که از این تعداد 50 درصدشان قابلیت اهدا دارند .

۱۳۹۵/۷/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...