نسخه چاپی

آقای رئیس جمهور عظمت ایران ربطی به خرید هواپیما ندارد

عکس خبري -آقاي رئيس جمهور عظمت ايران ربطي به خريد هواپيما ندارد

هر چند داشتن هواپیماهای پیشرفته برای توسعه صنعت توریسم و تقویت صادرات كشور مناسب است؛ اما معلوم نیست این موضوع چه ارتباطی با «عظمت ایران» دارد. واقعیت این است كه عظمت ایران و ایرانیان نه در برخورداری از هواپیماهای لوكس است، بلكه در حفظ اقتدار، عزت و استقلال كشور است كه آن هم با پایبندی به شعارها، آرمان‌ها و مواضع انقلابی حاصل می‌شود.

آقای روحاني، رئیس‌جمهور کشورمان، در همايش ملي روز صادرات سخنانی ایراد کرد و در بخشی از آن با اشاره به موضوع خريد هواپيما، گفت: «در كنار صادرات بايد حمل‌ونقل مناسبي داشته باشيم و در صورتي كه خريد هواپيما نداشته باشيم، چگونه مي‌توانيم كالاهاي ناپايدار صادر كنيم... خريد هواپيما براي عظمت ايران و بهبود شرايط صنعت توريسم است و هواپيما مي‌خريم تا وقت مردم تلف نشود و مردم ساعت‌ها در فرودگاه‌هاي خارجي نخوابند.» روحانی در ادامه افزود، «اگر هواپیما نخريم برخي مي‌گويند پس پسابرجام چه شد؟ و اگر بخريم، مي‌گويند اين هواپيماها ساخت جديد و لوكس هستند.» در این باره می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
۱- هر چند داشتن هواپیماهای پیشرفته برای توسعه صنعت توریسم و تقویت صادرات کشور مناسب است؛ اما معلوم نیست این موضوع چه ارتباطی با «عظمت ایران» دارد. واقعیت این است که عظمت ایران و ایرانیان نه در برخورداری از هواپیماهای لوکس است، بلکه در حفظ اقتدار، عزت و استقلال کشور است که آن هم با پایبندی به شعارها، آرمان‌ها و مواضع انقلابی حاصل می‌شود.
۲- به نظر می‌رسد، در شرایطی که رکود عمیقی بر اقتصاد کشور حاکم است، خرید هواپیماها نباید آنچنان موضوع اولویت‌داری باشد که این‌گونه رئیس‌جمهور به آن مباهات ورزد، بلکه دولت باید از بستر برجام و تعامل سازنده با جهان برای رفع موانع تولید،‌ رکودزدایی و گسترش اشتغال در اقتصاد کشور تلاش کند.
۳- اگر بدبینانه به این موضوع نگاه کنیم، می‌توانیم سویه‌های سیاسی و انتخاباتی نیز در آن ببینیم؛ به این معنا که دولت از آنجا که نتوانسته پاسخگوی مطالبات عموم مردم باشد، با تلاش برای پاسخ گفتن به مطالبات برخی اقشار و طبقات مرفه، سعی می‌کند حمایت آنها را جلب کند. در واقع، هم به سبب حاکمیت نگاه‌های تکنوکراتیک در دولت و هم به سبب ناتوانی آن در حل مشکلات عمومی، مانند رکود،‌ بیکاری و...، دولت به جای آنکه تلاش کند خواسته‌های اکثریت مردم را نمایندگی کند، می‌کوشد اقلیتی سرمایه‌دار و مرفه را نمایندگی کند تا از این طریق بر ضعف پایگاه اجتماعی خویش غلبه کند.

۱۳۹۵/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...