نسخه چاپی

كودكان سوری مهمات را با اسباب‌بازی اشتباه می‌گیرند

طبق گزارش جدید «مركز نقض مستندات» كه درباره نقض‌های حقوق بشری در سوریه تحقیق می‌كند، كودكان سوری در معرض بیشترین خطر از سوی مهمات خوشه‌ای قرار دارند؛ كودكانی كه مهمات منفجر نشده را با اسباب‌بازی اشتباه می‌گیرند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نوشته روزنامه ایندیپندنت، براساس این گزارش، حملات هوایی در شرق حلب با بمب‌های خوشه‌ای تهدید جدید و مرگباری علیه کودکان این منطقه محسوب می‌شود. طبق آمار پزشکان و اداره بهداشت حلب، از ماه گذشته تاکنون دست‌کم ۱۳۷ حمله با بمب‌ خوشه‌ای در شرق حلب صورت گرفته است. ارزیابی دقت این آمار به دلیل شرایط چالشی حلب غیر ممکن است اما طبق آن، متوسط استفاده از بمب‌های خوشه‌ای نسبت به هشت ماه اول سال، ۷۹۱ درصد افزایش داشته است.



استفاده از بمب‌های خوشه‌ای طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است. پس از شلیک بمب‌های خوشه‌ای مهمات و بمب‌های کوچکی از آنها به جای می‌ماند. سازمان امدادی "نجات کودکان" معتقد است که از زمان آغاز تلاش‌های جدید برای پس گرفتن حلب، مهمات خوشه‌ای و سایر ادوات دست‌کم جان ۱۳۶ کودک را گرفته و ۳۹۷ تن دیگر را زخمی کرده است.



حدود ۱۰۰ هزار تن از جمعیت ۲۵۰ هزار نفری شرق حلب را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.



سخنگوی سازمان نجات کودکان گفت: معتقدیم که مهمات خوشه‌ای در هیچ کجا کاربرد ندارند. پزشکان شرق حلب می‌گویند که کودکان بسیاری با جراحات ناشی از انفجار بمب‌های خوشه‌ای به آنها مراجعه می‌کنند و آنقدر جمعیت زیاد است که نمی‌توان به همه رسیدگی کرد.



قطعات منفجر نشده از بمب‌های خوشه‌ای غالبا براق است و برای کودکان کنجکاو جالب است. اوایل همین ماه یک دختربچه در شرق حلب با برداشتن یک تکه منفجر نشده به خیال آنکه اسباب بازی است، کشته شد. این کودک دو پایش شکست و ترکش‌های زیادی وارد شکمش شد.



به گفته یکی از فعالان مرکز پزشکی حلب، استفاده از بمب‌های خوشه‌ای اخیرا زیاد شده است. دیده‌بان حقوق بشر هم گفته است که از این نوع بمب‌ها در سراسر سوریه به وفور استفاده می‌شود.

۱۳۹۵/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...