نسخه چاپی

سقوط آزاد ذخایر آب زیرزمینی كشور

قائم ‌مقام وزیر نیرو با بیان اینكه در نیمی از دشت‌های كشور وضعیت ممنوعیت مصرف آب وضع شده و جز دشت‌های ممنوعه هستند، گفت: ذخایر زیرزمینی آب از ۱۳۰ به ۱۰۰ میلیارد متر مكعب كاهش یافته است.

به گزارش نما ، ستار محمودی امروز در نوزدهمین همایش ملی بهداشت محیط و توسعه پایدار با بیان اینکه آمار می‌گوید که تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۵۵ درصد نیازهای آبی بشر از منابع آب زیرزمینی استحصال می‌شود، گفت: اگر به همین صورت ادامه یابد، حدود ۷۰ درصد کشورهای جهان به نوعی با تنش آبی مواجه خواهند شد.

قائم مقام وزیر نیرو با اعلام اینکه سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان اهداف هزاره سوم با حضور ۱۱۹ کشور جهان مصوباتی داشت تا به بیشترین عارضه‌هایی که گریبانگیر بشر است، بپردازد، تصریح کرد: سازمان ملل مصمم شده تا در برنامه‌های خود سه هدف اصلی شامل ریشه کنی فقر و گرسنگی، کاهش مرگ و میر کودکان و تضمین پایدار محیط زیست را در دستور کار قرار دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه طبق آمار موجود در دهه‌های قبل همواره از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب منابع آب زیرزمینی برخوردار بودیم، اظهار داشت: اما بر اساس آمار ۲۰ سال اخیر، منابع آب تجدید شونده کشور به ۱۱۰ میلیارد مترمکعب و در ۶ سال اخیر به کمتر از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

محمودی با یادآوری اینکه بر اساس نظر مدیران و متخصصان جهانی آب، کشورهایی که تا ۴۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنند جزو کشورهای پایدار محسوب می‌شوند که زیان نمی‌بینند و کشورهایی که تا ۶۰ درصد از منابع تجدیدپذیر خود استفاده کنند، آثار نامطلوب و تخریبی آن بر روی محیط زیست خود مشاهده خواهند کرد، افزود: در شرایطی که منابع آب رو به کاهش است، ما حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع آب تجدیدپذیر خود را استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به آثار تخریبی این استفاده نادرست از منابع زیرزمینی بر چهره طبیعت کشور، تبیین کرد: از ۶۰۹ دشت کشور، بیش از ۳۰۰ دشت به عنوان دشت ممنوعه اعلام شده که از سرمایه ذخیره استراتژیک خود بیش از پیش استفاده کرده و از این رو سالانه حدود ۵ میلیون متر مکعب بیلان منفی را شاهد هستیم.

محمودی در خصوص نقش آب در جوامع انسانی نیز با بیان اینکه از ۲۰ سال گذشته که شرکت‌های آب و فاضلاب تأسیس شده‌اند جمعیت تحت پوشش کشورمان از ۷۴ درصد به ۹۲ درصد افزایش داشته است، یادآور شد: حدود ۷۸ درصد جمعیت روستایی کشور نیز تحت پوشش شبکه‌های آب و فاضلاب قرار دارند. حدود ۴۲ درصد جمعیت شهری نیز از طرح‌های سالم و بهداشتی فاضلاب برخوردار هستند.

به گفته قائم‌مقام وزیر نیرو در پایان سال ۱۴۰۵، حدود ۷۵ درصد جمعیت شهری و ۴۰ درصد جمعیت روستایی از خدمات فاضلاب بهره‌مند خواهند شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۸۰۰ تا ۸۱۰ آزمایشگاه، سلامت آب شرب مردم شهرها و روستاهای کشورمان را با دقت تحت نظر دارند، یادآور شد: باید نگاه به آینده، اصلاح روندهای منفی گذشته باشد و با تغییرات دولت‌ها این روش‌ها پایدار مانده و به‌صورت تکاملی به جلو برود.

محمودی با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای جلوگیری از آسیب بیشتر به منابع آب زیرزمینی کشور، طرح تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی را در دست اجرا دارد، گفت: در این طرح ضمن کنترل برداشت از منابع آب زیرزمینی، از برداشت‌های غیرمجاز نیز جلوگیری شده و در جهت تغذیه بیشتر منابع آب تجدید پذیر می‌کوشد.

وی ادامه داد: مطالعه هر یک یا چند دشت در استان‌های مختلف کشور به یک دانشگاه واگذار شده یا می‌شود تا با انعطاف فکری علمی بتوانیم تصمیمات بهتری را در مسیر اصلاح منابع آب زیرزمینی اتخاذ کنیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه تالاب‌ها و محیط زیست نیز در این برنامه از سهمیه بندی آب برخوردار خواهند بود، خاطرنشان کرد: تخصیص منابع آب و آب قابل برنامه‌ریزی برای تمامی دشت‌های کشور در چند سال اخیر در دستور کار قرار گرفته است.

۱۳۹۵/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...