نسخه چاپی

ماجرای اختلاف قرارگاه خاتم با وزارت راه

از روزی كه نماینده‌ بنیاد مستضعفان با نماینده وزارت راه در سال ٩٢، اختلاف‌نظر پیدا كردند و آن‌گونه كه فارس منتشر كرده بود، با دستور رئیس دولت قبل، این پروژه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شد، هنوز هم قرارداد یا تفاهم‌نامه‌ای میان قرارگاه و وزارت راه‌وشهرسازی منعقد نشده است.

به گزارش نما به نقل از شرق، حالا که بناست واگذاری قطعه دوم این آزادراه به مناقصه‌ای عمومی گذاشته شود، مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال از حضورنیافتن قرارگاه خاتم‌الانبیا در این پروژه خبر می‌دهد. خبری که البته سردار عبدالهی، فرمانده این قرارگاه آن را رد می‌کند.

به گفته سردار عبدالهی، آنها خبری از این مناقصه نداشتند و اگر رایزنی‌ها برای تمدید زمان حضور قرارگاه به نتیجه برسد، آنها قطعا در این مناقصه حضور خواهند یافت. این اظهارنظر از سوی فرمانده قرارگاه در حالی مطرح می‌شود که این مناقصه به‌صورت عمومی اعلام رسمی شده بود و به گفته مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال، پاکت قیمت شرکت‌کنندگان تا چند روز دیگر باز می‌شود، اما خبری از حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در آن نیست.

‌چینی‌ها خواهند رفت
مهران اعتمادی با اشاره پروژه آزادراه تهران- شمال درباره وضعیت قرارداد با پیمانکار چینی در قطعه یک آزادراه تهران- شمال می‌گوید: «چینی‌ها تا به امروز نزدیک به ٩٠ درصد قرارداد را اجرائی کرده‌اند و تا پایان سال قرارداد با چینی‌ها به اتمام می‌رسد و هم‌زمان با افتتاح قطعه یک، چینی‌ها هم از این پروژه خارج می‌شوند».

به گفته او، پیشرفت فیزیکی منطقه یک این آزادراه به ٧٠ درصد رسیده است و بهار ٩٦ این قطعه افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت آزادراه تهران- شمال همچنین درباره وضعیت قطعه دو آزادراه تهران- شمال می‌گوید: «تصمیمی که برای واگذاری منطقه دو گرفته شد این بود که مناقصه‌ای برای واگذاری این قطعه به پیمانکاران برگزار شود که اخیرا این مناقصه برگزار شد».

اعتمادی می‌افزاید: «منطقه دو به چهار قطعه تقسیم شده است که برای واگذاری این چهار قطعه مناقصه برگزار شده است که پاکت الف و ب پیمانکاران که ارزیابی فنی شرکت‌کنندگان است، باز شده. پاکت ج یا همان قیمت، اوایل ماه آینده باز می‌شود و پیمانکاران برنده مناقصه هم اواسط آبان‌ معرفی خواهند شد».

وی با بیان اینکه در این مناقصه پیمانکاران خارجی هم حضور دارند، اما به‌طور قطع اولویت با شرکت‌های ایرانی است، ادامه می‌دهد: «قیمت فاینانس ریالی است».

‌قرارگاه خاتم‌الانبیا در مناقصه شرکت نکرد
اعتمادی درباره حضور خاتم‌الانبیا در این مناقصه می‌گوید: «تا جایی که اطلاع دارم شرکتی به نمایندگی از قرارگاه خاتم‌الانبیا در این مناقصه شرکت نکرده است». وی همچنین می‌افزاید: «فرمول این واگذاری به این صورت است که ٢٠ درصد از هزینه‌ها به صورت نقد تأمین می‌شود و ٥٠ درصد زمین و ٣٠ درصد هم اوراق خواهد بود».

‌سردار عبدالهی: از مناقصه بی‌اطلاعیم
این گفته اعتمادی در حالی است که سردار عبدالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در گفت‌وگو با «شرق» با بیان اینکه درباره این مناقصه اطلاعی ندارد، می‌گوید: «این پروژه در دولت قبل به قرارگاه ابلاغ شده بود و اگر در این دولت، مسئولان همراهی می‌کردند این پروژه اکنون درصد پیشرفت بسیار بالایی داشت، اما این همکاری انجام نگرفت».

سردار عبدالهی با اشاره به روند مذاکراتی که با وزارت راه داشتند می‌‌افزاید: «چهار بار در جلسات مستقیم با وزیر راه اعلام کردیم اتمام این پروژه‌ها تبدیل به آرزویی برای مردم شده است و اگر همراهی کنید آمادگی داریم تا سقف ٥٠درصد هم سرمایه‌گذاری کنیم تا این کار را پیش ببریم. جلسه دیگری نیز با ستاد اجرائی فرمان امام (ره) داشتیم، اما آن هم نتیجه‌ای دربر نداشت».

‌محکم پای این کار هستیم
او در واکنش به این مسئله که مدیرعامل شرکت آزادراه‌ تهران‌-شمال اعلام کرده قرارگاه در این مناقصه شرکت نکرده است، به ضرس‌‌قاطع پاسخ می‌دهد: «اشتباه می‌کنند. ما محکم پای این کار هستیم و اعلام کردیم آمادگی داریم این پروژه را به اتمام برسانیم. اکنون فراخوان را ندیده‌ایم، اگر ببینیم قطعا شرکت می‌کنیم».

به گفته سردار عبدالهی، این مسئله را پیگیری خواهیم کرد و اگر فرصتی برای شرکت در این مناقصه باشد، قطعا شرکت می‌کنیم یا درخواست می‌کنیم زمان مناقصه را تمدید کنند تا حضور پیدا کنیم.

این فرمانده سپاه با رد مذاکره بر سر ٤٠درصد سرمایه‌گذاری از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا می‌افزاید: «قرارگاه آمادگی برای سرمایه‌گذاری ٥٠درصدی را در دو قطعه دو و سه آزادراه‌ تهران-شمال دارد و به وزیر هم اعلام کردیم، اما نپذیرفتند. قرارگاه هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری ٧٠درصدی در آزادراه کمربندی جنوبی تهران و حرم تا حرم حضور دارد».

این گفته در حالی مطرح می‌شود که سردار عبدالهی همین چند ماه پیش در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس متعلق به سپاه، بر سرمایه‌گذاری ٤٠درصدی در صورت حضور در این پروژه تأکید کرده بود.

‌مخالف روش مذاکره و ترک تشریفات هستیم
فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا همچنین با رد قاطع تمایل این قرارگاه بر مذاکره به جای مناقصه می‌گوید: «قرارگاه خاتم، مخالف روش مذاکره و ترک تشریفات است. خواست مسئولان هرچه باشد (ترک تشریفات، مناقصه محدود یا مناقصه عمومی) قرارگاه خاتم برای آن آمادگی دارد».

با وجود این اظهارنظر از سوی فرمانده قرارگاه، آن‌گونه که مسئولان پیشین بخش مربوطه در وزارت راه می‌گویند، سردار عبدالهی خود بارها بر مذاکره با این وزارتخانه تأکید کرده بود.به گفته یک شبکه ایران - آگاه در وزارت راه و شهرسازی: در وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیدیم که برای قطعه دوم آزادراه تهران- شمال فراخوان مناقصه عمومی بدهیم و در فراخوان هم شرایط را اعلام کنیم و هر شرکتی که تمایل داشت آن را به انجام برساند، حضور پیدا کند.

به گفته این مقام مسئول، در همین رابطه با قرارگاه خاتم‌الانبیا مذاکراتی داشتیم که قرارگاه اعلام کرد بیش از ٤٠درصد در این پروژه سرمایه‌گذاری نمی‌کند. بر همین اساس هم بود که بر سرمایه‌گذاری ٤٠درصدی در این مناقصه تأکید شد.

‌قرارگاه بر مذاکره به‌جای مناقصه تأکید داشت
آن‌گونه که این مقام آگاه خبر می‌دهد: «مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا تأکید بر سر روش مذاکره داشتند تا توافقات به این نحو انجام گیرد و حتی از برگزاری مناقصه ناراضی بودند. آنها تأکید داشتند چون در دولت قبل دستور رئیس‌جمهور بر واگذاری این پروژه به قرارگاه بود، اکنون هم باید این پروژه به قرارگاه واگذار شود، این در حالی بود که به دستور وزیر راه و شهرسازی، روش مذاکره در هیچ پروژه‌ای دیگر پذیرفته نیست و باید برای تمامی پروژه‌ها، مناقصه عمومی برگزار می‌کردیم».

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه علت مخالفت قرارگاه خاتم‌الانبیا در این رابطه چه بود، می‌گوید: «مناقصه نوعی رقابت است و هیچ تضمینی ندارد که حتما برنده شوید. باید قیمت مناسبی ارائه دهید تا برنده شوید، اما در مذاکره قیمتی می‌دهید و در نهایت با کمی‌ چانه‌زنی قیمت مدنظر با کمی تغییر پذیرفته می‌شود و در نهایت برنده، فرد مذاکره‌کننده است. اکنون هم شرکت‌های بخش خصوصی که در حوزه راه‌سازی قدمتی بیش از صد سال دارند، توانایی لازم را در پروژه‌های راه‌سازی دارند و می‌توانند با قرارگاه خاتم‌الانبیا رقابت کنند. با حضورنداشتن قرارگاه در این مناقصه، ١٤ تا ١٥ شرکت از سوی بخش خصوصی در مناقصه قطعه دوم آزادراه تهران-شمال شرکت کردند».

‌مذاکره با یک شرط
این شبکه ایران - آگاه در وزارت راه و شهرسازی در واکنش به رد خواسته برگزاری مذاکره از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا، می‌گوید: «مگر می‌شود مناقصه‌ای به شکل عمومی برگزار شود، اما قرارگاه به‌عنوان پیمانکار از آن بی‌خبر باشد؟ سردار عبدالهی خود اعلام کرده بودند که با هم مذاکره کنیم. در همان مذاکرات نیز به آنها اعلام کرده بودیم فقط درصورتی که آنها ٧٠درصد سرمایه‌گذاری در این پروژه داشته باشند روش مذاکره را خواهیم پذیرفت، زیرا قرارگاه همین‌ الان نیز در دو پروژه حرم تا حرم و کمربندی جنوب تهران با سرمایه‌گذاری ٧٠درصدی حضور دارد».

۱۳۹۵/۸/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...