نسخه چاپی

بهزیستی و زندان در انتظار ستایش و ناپدری

عکس خبري -بهزيستي و زندان در انتظار ستايش و ناپدري

سه روز پس‌ازاینكه ستایش سه‌ساله توسط اورژانس اجتماعی با بدنی شكنجه‌شده در رفسنجان پیدا شد، حالا جزئیات بیشتری از ماجرا مشخص‌شده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین؛ آن‌طور که دادستان رفسنجان گفته، مادر ستایش نقشی در شکنجه نداشته و ناپدری علاوه بر سوزاندن و کتک زدن ستایش، مادر را که هشت‌ماهه باردار بوده، بارها کتک زده است. همچنین قرار است ستایش به بهزیستی تحویل داده شود و ناپدری به زندان.

ماجرای ستایش سه‌ساله ازاین‌قرار است که عصر شنبه فردی ناشناس با اورژانس اجتماعی رفسنجان تماس گرفت و خبر داد که دختری سه‌ساله توسط پدر و مادرش شکنجه می‌شود. مأموران اورژانس وقتی به محل می‌رسند، ستایش را پناه گرفته زیر پتو پیدا می‌کنند. آثار زخم بر سروصورت و بدن ستایش آن‌قدر زیاد بود که سریعاً او را به بیمارستان علی بن ابیطالب(ع) رفسنجان منتقل می‌کنند.

محمود حیدری، رییس اداره بهزیستی شهرستان رفسنجان در این خصوص توضیح داد: «هنوز شناسنامه این دختربچه را ندیده‌ایم اما اطرافیان او را «ستایش» خطاب می‌کردند. این کودک مورد آزار و اذیت جسمی قرارگرفته و آثار سوختگی و آزار جسمی، کبودی صورت، تاول، سوختگی با سیگار و ضرب و شتم در بدن ستایش مشهود است. البته باید منتظر گزارش پزشکی قانونی باشیم و پزشکی قانونی نیز در حال بررسی این قضیه است.»

او همچنین گفت: «ما عدم صلاحیت والدین را در نگهداری کودک اعلام خواهیم کرد و کودک نزد بهزیستی نگهداری شود اما به‌هرحال تصمیم‌گیرنده نهایی در این رابطه دستگاه قضایی است.» همچنین در خبرگزاری‌ها آمده بود که اعتیاد به مواد مخدر صنعتی باعث شده تا والدین ستایش، او را شکنجه کنند. ملانوری فرماندار رفسنجان هم از دستگیری مادر ستایش خبر داد. امروز اما دادستان رفسنجان از بی‌گناه بودن مادر خبر داد.

حبس در انتظار ناپدری ستایش

حسین رئیسی نژاد گفت: «با مجرم پرونده ستایش کودک سه‌ساله رفسنجانی که طی چند روز گذشته مورد آزار و اذیت قرارگرفته برخورد قاطع قضائی خواهد شد و مجازات حبس در انتظار آن خواهد بود.»

به گزارش روابط عمومی دادگستری کرمان، طبق گفته دادستان رفسنجان، در ابتدای این حادثه مادر طفل به‌عنوان متهم دستگیر شد اما پس از انجام تحقیقات مشخص شد که کودک‌آزاری توسط ناپدری طفل که اعتیاد به مواد مخدر داشته صورت گرفته است.

رییسی نژاد ادامه داد: «در حال حاضر مادر طفل نیز خود هشت‌ماهه باردار است و مورد ضرب‌وجرح توسط ناپدری طفل قرار گفته است و پس از تکمیل تحقیقات آزادشده است.» او همچنین خبر داد که دستورات قضائی لازم برای دستگیری ناپدری ستایش صادرشده است.

وضعیت عمومی ستایش خوب است

دادستان رفسنجان بابیان اینکه «این پدیده از دیدگاه قانون‌گذار جرم است دستگاه قضائی بدون هیچ‌گونه مماشاتی با متهمان بزه کودک‌آزاری برخورد قاطع خواهد نمود» از مطلوب بودن وضعیت عمومی ستایش خبر داد. به گفته رییسی نژاد، ستایش پس از بهبودی به بهزیستی تحویل داده خواهد شد. عباس بلندی، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان هم گفته «ستایش قطعاً به خانواده وی تحویل داده نمی‌شود و در بهزیستی نگهداری خواهد شد.»

ناپدری ستایش متواری است

فرمانده انتظامی رفسنجان هم در خصوص پرونده شکنجه ستایش، خبر داده که پرونده این اتهام در کلانتری ۱۱ در جریان است و پلیس به‌طورجدی ماجرا را پیگیری می‌کند. سرهنگ عباسی درباره مادر و ناپدری ستایش هم گفته است: «مادر و ناپدری این کودک هر دو به مواد مخدر اعتیاددارند و ناپدری ستایش متواری است.»

والدین صلاحیت نگهداری از کودک را ندارند

یک حقوقدان در ارتباط با ماجرای پیش‌آمده برای کودک سه‌ساله رفسنجانی به «خبرآنلاین» گفت: «طبیعتاً کسی که با یک کودک چنین برخوردی کرده و بارها علاوه بر کتک زدن، او را سوزانده، آدم سالمی نیست و بیمار است.»

نعمت احمدی افزود: «کودکان به دلیل اینکه توان دفاع از خود را ندارند نیاز به حمایت بیشتری دارند.» وی بابیان اینکه درصورتی‌که والدین اقدام به شکنجه و آزار کودک خود کنند، صلاحیت نگهداری فرزند از آن‌ها گرفته می‌شود، اظهار کرد: «بهزیستی به دلیل اینکه والدین ستایش صلاحیت ندارند، سرپرستی کودک را بر عهده می‌گیرد.»

احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا بر اساس قانون برای پدر این کودک می‌توان حبس در نظر گرفت، گفت: «در مواردی که پدر اقدام به قتل فرزند می‌کند، مجازات قصاص نداریم اما در مورد آزار رساندن مصونیتی وجود ندارد و می‌توان برای پدر حبس در نظر گرفت.»

همچنین بر اساس ماده چهار قانون حمایت از کودکان مصوب سال 81، هرگونه‌ صدمه‌ و اذيت‌ و آزار و شكنجه‌ جسمي‌ و روحي‌ كودكان‌ و ناديده‌ گرفتن‌ عمدي‌ سلامت‌ و بهداشت‌ رواني‌ و جسمي‌ ممنوع است و مرتکب به سه‌ ماه‌ و يك‌ روز تا شش‌ ماه‌ حبس و یا تا ده میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌گردد. ضمناً کودک‌آزاری‌ از جرائم‌ عمومي‌ بوده‌ و احتياج‌ به‌ شكايت‌ شاكي‌ خصوصي‌ ندارد.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...