نسخه چاپی

دكتر محمدباقر صدر در گفتگو با نما:

طرح كارت اعتباری خرید كالای ایرانی در عمل موفق نبود/ برداشتن محدودیت از كارتهای اعتباری خرید كالا، اشتباه است

عکس خبري -طرح کارت اعتباري خريد کالاي ايراني در عمل موفق نبود/ برداشتن محدوديت از کارتهاي اعتباري خريد کالا، اشتباه است

دكتر محمدباقر صدر اقتصاددان، گفت: كارتهای اعتباری خرید كالا فاقد اثر در افزایش تولید كالای ملی است و نقشی در رونق اقتصادی ندارد و هدف این كارتها افزایش خرید كالای خارجی است كه خطای فاحشی است.

به گزارش نما دکتر محمدباقر صدر اقتصاددان برجسته با بیان اینکه کارت های اعتباری که اخیرا از سوی بانک مرکزی جهت خرید کالا ارائه شده بی اثر است و ادامه داد: طرح کارتهای اعتباری خرید کالا روی هم رفته موفق نبود
وی ادامه داد: فلسفه وجود این چنین کارتهایی برای تحریک تقاضای خرید است و از نظر علمی، اقتصاددانها به این روش به اصلاح روشهای مرتبط با تهییج تقاضا می گویند.
صدر با اشاره به اینکه رکود شدیدی که کشور را در برگرفته و روز به روز شدیدتر هم می شود، خاطر نشان کرد: دولت سعی می کند با تزریق پول به جامعه، از طریق کارت اعتباری، بازار را تحریک کنند که اثری هم در بازار تا کنون نداشته است و نه بانک مرکزی نه بانکهای دیگر با اقداماتی که کردند و ارائه تسهیلات به مردم در جهت خرید کالا پرداختند، هیچ اثری در تحریک تقاضا نداشت.
وی در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا با برداشتن محدودیت خرید از کارت های اعتباری فلسفه وجودی این کارت ها زیر سوال رفته، تصریح کرد: از کارت های اعتباری محدویت برداشته شد و با این کارتها هر کالایی می توان خرید و فرق نمی کند. افراد با هر با گرایش به کالای ایرانی و یا خارجی می تواند از تسهیلات این کارتها استفاده کنند.
صدر با انتقاد از برداشتن محدودیت خرید کالای ایرانی و یا خارجی، از کارتهای اعتباری بیان کرد: هدف وجودی این کارتها کمک به اقتصاد کشور، افزایش تولید کالای ملی و تحریک بیشتر تقاضای کالای ملی است. بازار با اجناسی که از راههای قانونی فراوان وارد کشور می شود به خودی خود پر رونق است، هدف تحریک تقاضای کالای تولید ملی است که با برداشتن محدودیت خرید، این کارت ها هیچ اثری ندارد.
وی این کارتها را فاقد اثر در افزایش تولید کالای ملی دانست و تصریح کرد: با وجود برداشتن محدودیت از کارت های اعتباری خرید کالا، تقاضایی که به خودی خود نسبت به خرید کالای خارجی و یا چینی در جامعه وجود دارد و تحریک شده است، را افزایش می دهیم و پول ملت و میلیاردها دلار را به هدر داده. پس بنابراین کارت اعتباری خرید کالا، نقشی در رونق اقتصادی ندارد و هدف این کارتها افزایش خرید کالای خارجی است که خطای فاحشی است.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...