نسخه چاپی

دكتر سیف الدین در گفتگو با نما:

دولت برای رفع كسری بودجه خود سراغ جیب مردم رفت/ پول مشتركین ثابت در جیب مخابرات

عکس خبري -دولت براي رفع کسري بودجه خود سراغ جيب مردم رفت/ پول مشترکين ثابت در جيب مخابرات

دكتر سیف الدین، مدیركل سابق مركز الگوی اسلامی گفت: دولت با كمبود بودجه مواجه است و یكی از راه های تامین بودجه، مالیات بر ارزش افزوده و یا بستن عوارض بر برخی از كالاها است.

دکتر سیف الدین، اقتصاددان، مدیرکل سابق مرکز الگوی اسلامی و استاد دانشگاه در گفت‎وگو با پایگاه خبری نما در خصوص افزایش تعرفه تلفن ثابت گفت: دولت با کمبود بودجه مواجه است و یکی از راه های تامین بودجه، مالیات بر ارزش افزوده و یا بستن عوارض بر برخی از کالاها است.
وی ادامه داد: این کار در تاریخ کشور ما سابقه زیادی داشته است و الان هم جزو دوره هایی است، که دولت یا باید کارکنانش را تعدیل کند که بودجه جواب دهد یا عوارض بر کالاهایی که پر مصرف و یا ضروری نیستند ببندد از جمله مثل افزایش تعرفه تلفن ثابت، دولت برای اینکه جامعه معترض نشود راه دوم را انتخاب کرده و اگر این کار را نکند جز اینکه وضع مالی دولت بدتر شود، راه دیگری نداریم یا باید پولهای نفت به کشور برگردد یا باید در برجام برای کشور اتفاقی افتد.
استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا دولت بودجه خود را از جیب مردم تامین می کند، بیان کرد: دولت متعلق به مردم و مالیاتی که می گیرد از جیب مردم و نفتی که می فروشد متعلق به مردم است. دولت به خودی خود هویتی ندارد، مثلا اگر بگویید تامین بودجه دولت از جیب قشر خاصی بصورت ظالمانه و غیرقانونی باشد، قوانین باید جلویش را بگیرد و دولت حق ندارد این کار را بکند.
سیف الدین تاکید کرد: دولت بجای اینکه تورم را افزایش دهد و از این طریق درآمد مورد نیاز را تامین کند بهتر است قیمت برخی کالاها را افزایش دهد، چون تورم نسبت به افزایش قیمت برخی کالاها دودش بیشتر در چشم اقشار ضعیف جامعه می رود.
استاد دانشگاه با اشاره به اینکه دولت قیمت بنزین را افزایش نداد، تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین نسبت به اینکه تورم بالا برود بهتر است، زیرا تورم بر کالاهای اساسی مخصوصا افزایش شدید دارد و بازار را آشفته و مردم را هیجانی می کند، نتیجه آسیب های اجتماعی بسیار سنگینی در پی دارد.
سیف الدین تصریح کرد: در رابطه با بعضی کالاها مانند افزایش تعرفه ارتباطات، بلیط هواپیما، عوارض فرودگاهی، عوارض جاده ها، ... و از این دست موارد چون کمتر با زندگی مردم سر و کار دارد برای دولت بهتر جواب می دهد. وقتی تورم برود بالا با چالش جدی مواجه ایم.
وی با بیان اینکه دولت با بیکاری عظیمی روبه رو است، ادامه داد: می توانیم این ایراد را به دولت بگیریم که می توانست با تدبیر به اینجا نرسیم، اما نمی توانیم دست روی دست بگذاریم که وضع بدتر شود، نزدیک سه میلیون نفر کارمند دولت داریم که هر ماه حقوق ماهانه دارند، یا باید یارانه قطع شود که حقوق کارمندان را پرداخت کند یا قیمت برخی کالاها را افزایش دهد که درآمد دولت افزایش پیدا کند حقوق اینها را بدهد، یا با اسکناس چاپ کردن، حقوق بدهد که بدترین حالت ممکن است.
استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: دولت از بین راه حل های موجود: یارانه قطع کردن یا افزایش قیمت برخی کالاها، راه دوم را انتخاب کرد و این افزایش را ترجیح داد شامل برخی کالاها نشود مانند بنزین. در حالی که بنزین باید حداقل دو قیمتی یا سه قیمتی می شد و بالا می رفت، مثلا بالای هزار پونصد تومان که در شهرهای بزرگ آلودگی پایین بیاید.
وی ادامه داد: راههای درآمدی دولت محدود است و با مخارج زیادی رو به رو است و چاره ای هم ندارد و باید انتخاب کند و آقای لاریجانی هم اعلام کردند دولت خیلی بزرگ شده و ناکارآمد است، درآمدش کفاف هزینه ها را نمی دهد و هزینه های جاری نسبت به عمرانی نسبتش وحشتناک بالا است.

۱۳۹۵/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...