نسخه چاپی

"كاله" و سرنوشت نامعلوم پناهجویان

عکس خبري -"کاله" و سرنوشت نامعلوم پناهجويان

برخی معتقدند به بهانه ی بهبود وضعیت آوارگان كاله، دولت فرانسه آن ها خورد خورد در جاهای نامشخصی اسكان خواهد داد تا راحت تر بتواند برای آن ها هر تصمیمی كه میخواهد بگیرد.

به گزارش نما به نقل از اتاق خبر 24: به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، «برنار کازونوو» وزیر کشور فرانسه طی اظهاراتی اعلام کرد: «1918 مهاجر بزرگسال با 45 اتوبوس اردوگاه جنگل را به سمت 80 مرکز پذیرش مهاجران در 11 منطقه سراسر فرانسه ترک کردند و 400 کودک مهاجر نیز به سمت یک مرکز موقت پذیرش مهاجران هدایت شدند.»





وی افزود: «انگلیس تمامی کودکان بی‌سرپرست اردوگاه جنگل کاله را که قوم و خویشی در انگلیس دارند، پذیرش خواهد کرد و کمک جدید 40 میلیونی به آنها اختصاص خواهد داد. علاوه بر این، مقامات انگلیسی متعهد شده‌اند که رسیدگی به پرونده کودکان فاقد سرپرست و بدون همراه را که قوم و خویشی در انگلیس ندارند و مایل به عزیمت به آن کشور هستند را نیز برعهده گیرند».





عملیات تخلیه مهاجران و پناهجویان ساکن اردوگاه «جنگل» در شهر کاله واقع در شمال فرانسه صبح روز دوشنبه طبق برنامه از پیش اعلام شده، آغاز شد و در راستای آن مهاجران ساکن این اردوگاه حدود ساعت 6 صبح به وقت محلی فرانسه با چمدان‌ها و کوله‌ پشتی‌ها خود در محل از پیش تعیین شده از سوی مقامات فرانسوی گردهم آمدند و به تدریج توسط اتوبوس‌ به مراکز پذیرش مهاجران و پناهجویان که به همین منظور در سراسر فرانسه درنظر گرفته شده بود، منتقل شدند.



«امبر راد» وزیر کشور انگلیس روز دوشنبه در اظهاراتی در مجلس عوام، ضمن استقبال از تعطیلی اردوگاه پناهجویان و آوارگان در بندر کاله در شمال فرانسه موسوم به "جنگل" از کمک 36 میلیون پوندی لندن برای پیشبرد این اقدام خبر داد.



کاله پناهجو


این ها اخبار ناامید کننده ای بودند که در طی یک هفته از کمپ پناهجویی موسوم به کاله در رسانه ها پخش شده است. کاله یا جنگل یکی از قدیمی ترین مامن های پناهجویان است که تحولات سیاسی اروپا هر روز عرصه را بر پناهندگان آن تنگ تر میکند.





کاله کجاست؟



مرز فرانسه و بریتانیا قبل از سال ۲۰۰۳ و امضای پیمان توکه در آن سوی آب یعنی در خاک بریتانیا بود. ولی حالا مرز را در این طرف آب و در خاک فرانسه کشیده اند، تا بتوانند راحت تر از مهاجرت غیر قانونی جلوگیری کنند.


کاله پناهجو
همین تغییر مرز، حالا بندر کاله را به دژ محکمی درمقابل مهاجران تبدیل کرده است. شرایط زندگی مهاجران کاله اسفناک است، و با هر چه که به دست شان رسیده چهاردیواریی درست کرده اند تا از سرما در امان بمانند.



عمق زندگی فاجعه بار مهاجران کاله را در مرکز این شهر کوچک، بیشتر می شود حس کرد، جایی که هر روز بعد از ظهرها هزاران مهاجر برای گرفتن یک وعده غذای مجانی در میدانی صف می‌کشند. برای خیلی از آنها، این تنها غذایی است که دریک شبانه روز می خورند.



کاله پناهجو


اما این غذا، کمک دولت فرانسه نیست. این سازمان های خیریه هستند که پا پیش گذاشته اند و این اندک غذا را برای مهاجران فراهم می کنند.

دراین میدان فضا همیشه تنش آلود است و گاهی هم کار به دعواهای دسته جمعی می کشد. برای همین هم است که پلیس مسلح همیشه حضور دارد.





فرانسه چرا "کاله" را تخلیه میکند؟



فرمانداری «پا دو کاله» هدف از تخریب این اردوگاه را که ساخته دست خود مهاجران است «اسکان آنها در کانتینرهای تعبیه شده» دانسته است اما فعالان و اعضای سازمان های غیردولتی می‌گویند که این امر هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.



مقامات فرانسه با دستور مراجع قضایی این کشور، در اواخر ماه ژانویه گذشته (دی/ بهمن 94) به دلیل آنچه «حفظ امنیت مهاجران» خوانده شد، نوار 100 متری مجاور جاده کمربندی را از 600 پناهجوی اردوگاه خودساخته پناهجویان در این محل موسوم به جنگل تخلیه کردند. مدتی پس از آن نیز نیمه جنوبی این اردوگاه به مساحت 50 هکتار، تخلیه و سپس کاملاً تخریب شد.

عملیات تخلیه کامل این اردوگاه که حدس زده می شد بین 9 هزار تا 10 هزار نفر در آن ساکن باشند، از دوشنبه و با نظارت یک هزار و 250 نیروی انتظامی و پلیس آغاز شده است.



گذشته از این اظهار نظر های رسمی به نظر میرسد اهداف فرانسه برای جابجایی پناهجویان کاله واضح و شفاف نیست.

برخی معتقدند به بهانه ی بهبود وضعیت آوارگان کاله، دولت فرانسه آن ها خورد خورد در جاهای نامشخصی اسکان خواهد داد تا راحت تر بتواند برای آن ها هر تصمیمی که میخواهد بگیرد.

علی ای حال سیاست بازی انگلیس و فرانسه در مرز کاله منجر به روا داشتن ظلم های بی شماری به بی خانمان های آن منطقه خواهد شد. وضعیت بد این پناهجویان را خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدتر هم خواهد کرد. چرا که دیگر تعهدات انگلیس ضمانت اجرا نخواهد داشت.



۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...