نسخه چاپی

طرح آمریكا برای تضعیف ایران و حزب‌الله در منطقه

ژولیان آسانژ در حالی كه از درون سفارت اكوادور در لندن – جایی كه اكنون برای چند سال است كه تبدیل به تبعیدگاه و زندان وی شده است – سخن میگفت، افشا كرد كه ایالات متحده آمریكا از مدتها پیش نقشه سرنگونی دولت سوریه را كشیده بوده است.

به گزارش نما به نقل از تابناک، ژولیان آسانژ این سخنان را در حالی بر زبان آورده است که اکنون برای بیش از 4 سال و از سال 2013 به اجبار در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است و تیم بزرگی از پلیس لندن منتظر هستند تا او حتی یک قدم از سفارت اکوادور بیرون بیاید تا وی را دستگیر کنند. اتهامی که دولت سوئد به وی زده است، اتهام آزار جنسی است که به واسطه آن خواهان استرداد وی به این کشور و محاکمه وی است. اتهامی که آسانژ بارها تکذیب کرده است و هدف از مطرح کردن آن را تحویل دادن خود به دولت ایالات متحده برای افشاگری علیه مقامات این کشور میداند.

اما با این حال این پناهندگی اجباری در سفارت اکوادور مانع از آن نشده است که آسانژ به فعالیت های افشاگرانه خود علیه اقدامات پشت پرده دولت ها ادامه ندهد. آخرین افشاگری وی در مصاحبه ای با خبرگزاری «راشاتودی» صورت گرفته است که در اصل درباره کتاب جدید وی The WikiLeaks Files است که ماه گذشته منتشر شد.

در حالی که بسیاری آمریکا و متحدان وی در منطقه از جمله عربستان سعودی و ترکیه را مسئول مستقیم بحران به وجود آمده از سال 2011 در سوریه میدانند، اما بخشی از این کتاب که به مسئله سوریه اختصاص دارد بیان میکند که مستندات آرشیو شده در ویکی لیکس، حاکی از آن است که طرح و نقشه بی ثبات سازی عمدی منطقه و سوریه حداقل به 6 سال قبل از شروع جنگ در 2011 باز میگردد.

راشاتودی گزارش داده است که در این بخش از کتاب یک سند سری مربوط به سفیر آمریکا «ویلیام روباک» در دمشق وجود دارد که ظاهرا در باره طرحی برای سرنگون سازی دولت بشار اسد در سوریه است. ژولین آسانژ در این مصاحبه توضیحات بیشتری در مورد این ایمیل و جزئیات آن داده است.

به گفته وی: این طرح شامل استفاده از فاکتورهای متفاوتی بوده است تا در دولت سوریه – دولت بشار اسد – ایجاد توهم کرده و تا با هراس از این باب که شاید کودتایی در کار باشد اقدام به واکنش های خارج از حد و اندازه کند.

آسانژ ادامه میدهد: دولت آمریکا در این فکر بوده است تا با وادار کردن دولت اسد به واکنش نا مناسب در برابر اسلام گرایان افراطی که وارد مرزهای کشور وی میشوند، دولت سوریه را ضعیف و ناکارآمد جلوه دهد.

این سند حتی موضوعات و جزئیات بیشتری را از طرح آمریکا برای ایجاد یک نزاع فرقه ای در خاورمیانه نشان میدهد که در پی آن بوده است تا ایران را به عناون یک تهدید حتی جدی تر از اسد نشان دهد. آسانژ در این باره میگوید: هدف اصلی این طرح در واقع آن بوده است که اقدام به شایعه پراکنی های عمده ای کند که در اصل همگی دروغ بوده اند. شایعاتی از این دست که ایران در پی تغییر مذهب سنی های فقیر در منطقه است، و بخشی از این عمل همکاری نزدیک با مصر و عربستان برای پرورش دادن و اشاعه این تصویر از ایران بوده است تا اثر گذاری ایران در منطقه و توان این کشور برای اثر گذاری دولت ایران بر مردم خود را نیز کاهش دهد.

سند ویکی لیکس نشان میدهد که این طرح در اصل از سوی رژیم اسرائیل طراحی شده است و همچنین حاکی از آن است که دولت آمریکا قصد داشته است تا با عربستان، ترکیه، قطر و مصر برای سرنگون سازی دولت بشار اسد و تضعیف ایران و حزب الله در منطقه استفاده کند.

به گفته آسانژ این سند به خوبی نشان میدهد که چگونه بحران فعلی در سوریه بازتاب دهنده اثر گذاری ایالات متحده آمریکا در منطقه خاورمیانه و به ویژه نحوه استفاده از متحدان این کشور برای فشار آوردن بر کشور سوریه است. به گفته وی: بخش مهمی از مسئله فعلی سوریه این است که این کشور توسط چند مورد از متحدان آمریکا احاطه شده است و عربستان و قطر نیز اقدام به ارسال سلاج به این کشور میکنند. آسانژ بیان میکند که این موضوع به خوبی نشان میدهد که چگونه آمریکا از شبکه 100 پایگاه نظامی و سفارت خانه های خود در منطقه برای منافع استعماری اش استفاده میبرد.

۱۳۹۵/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...