نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفتگو با نما:

دولت یازدهم زیرساخت های هسته ای را منهدم كرد/امكان بازگشت سریع به نقطه ما قبل برجام وجود ندارد

عکس خبري -دولت يازدهم زيرساخت هاي هسته اي را منهدم کرد/امکان بازگشت سريع به نقطه ما قبل برجام وجود ندارد

دولت تدبیر و امید برای دستیابی به برجام با عجله بسیار زیاد اقدام به انهدام تاسیسات هسته ایی كشور كرده و به عبارتی برگشت پذیری سریع امری محال به نظر می رسد.

این روزها که نقض برجام از سوی آمریکا علنی شده و دیگر کمتر کسی پیدا می شود که بدعهدی آمریکائی ها را انکار کند، دولتی ها مدام سخن از عکس العمل متقابل و برگشت پذیری سریع هسته ایی سخن به میان می آورند. اما آنچه که از شواهد امر پیداست، دولت تدبیر و امید برای دستیابی به برجام با عجله بسیار زیاد اقدام به انهدام تاسیسات هسته ایی کشور کرده و به عبارتی برگشت پذیری سریع امری محال به نظر می رسد.
در همین زمینه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: این حرف دولتی ها در موارد کمی صحیح است، مثل اینکه اورانیوم غنی شده ایی را که صادر می کنیم دیگر صادر نکنیم، اما در بقیه موارد، تاسیسات هسته ایی ما دچار تغییرات گسترده ایی شده که به این زودی ها نمی توان به شرایط قبل از برجام برگشت.
ابراهیم آقا محمدی در گفت و گو با پایگاه خبری تحلیلی نما از سایت هسته ایی فردو، به عنوان یک نمونه عینی نام برد و اظهار داشت: ما اگر الان بخواهیم برگردیم به نقطه ایی که فعالیت هایمان را در آنجا متوقف کردیم و یا ساختار آن را از بین بردیم، در خوشبینانه ترین حالت چهار، پنج سال زمان می برد.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس نهم به توصیه های صورت گرفته به دولت اشاره کرد و افزود: درزمان اجرای تعهداتمان در برجام به دولتمردان تذکر دادیم که این تغییرات را بدین صورت انجام ندهید تا اگر آنها به تعهداتشان عمل نکردند، بتوانیم به نقطه فعلی برگردیم، اما مسئولان گوش نکردند.
وی از خوشبینی بیش از حد دولتمردان به پایبندی طرفهای مذاکرات به تعهداتشان، به عنوان یک نقطه ضعف نام برد و گفت: در کمیسیون برجام و امنیت ملی تذکر دادیم که شیوه ائی برای اجرای تعهدات مان در برجام در پیش بگیرد که در صورت نقض بشود کاری کرد، که متاسفانه اینگونه نشد.
آقا محمدی با بیان اینکه امکان بازگشت سریع به نقطه ما قبل برجام وجود ندارد، ادامه داد: ما زیر ساخت ها را به طور کلی تغییر دادیم و این فرصت را هم داده ایم که اگر بخواهیم برای بازگشت کاری بکنیم، آنها کارشکنی کنند و در این شرایط مدت زمان زیادی برای دستیابی به آن چه که در گذشته داشته ایم را باید صرف کنیم.
این فعال سیاسی به عجله در برچیده شدن سانتریفیوژها هم اشاره کرد و افزود: آن زمان دولتمردان مدعی بودند که کار جمع کردن تاسیسات به طور اصولی صورت می گیرد اما امروز کارشناسان بر اساس اسناد موجود می گویند درصد زیادی از ماشینها که در انبارها قرار دارند از بین رفته اند و از سوی دیگر درصد زیادی هم در فرآیند بازکردن، مونتاژ کردن و بردن به انبار و دوباره مونتاژ کردن و نصب شدن از بین رفته اند.
وی در پایان تاکید کرد که در فرآیند جمع آوری خسارت زیادی متحمل شده ایم که کار را برای بازگشت پذیری سخت کرده و اگر هم امکانش باشد منوط به صرف هزینه بسیار زیادی است.

۱۳۹۵/۹/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...