نسخه چاپی

روحانی:وقتی دود تهران را بگیرد، مسیحی، سنی و شیعه نمی‌شناسد

رئیس جمهور اظهار كرد: مشكل یك ما بیكاری است، مشكل تورم و مهار تورم است؛ وقتی دود تهران را بگیرد، مسیحی، سنی و شیعه نمی‌شناسد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور پیش از ظهر امروز در جمع علمای اهل سنت که به مناسبت آغاز هفته وحدت در سالن شهید بهشتی ریاست‌جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک میلاد پیامبر گرامی اسلام، گفت: همیشه در میان کشورهایی که از تنوع قومی و مذهبی برخوردارند دو دیدگاه حاکم بوده است. یک تفکر، تفکر اقتدارگرایانه مذهبیت است، لذا اقلیت‌ها را همیشه این تفکر یک مشکل و تهدید تلقی می‌کند و آن را مسئله امنیتی می‌بیند.

اهم اظهارات رئیس جمهور را به نقل از خبرگزاری‌ها در ادامه بخوانید؛

*ما وقتی تفاوت قومی و مذهبی را امنیتی ببینیم، تبعات خاص خودش را به همواه خواهد داشت، شاید دوره رضاخانی چنین تفکری بود که مرکزیت فلات ایران بایستی قدرت برتری باشد تا تسلط قهرآمیزی بر مراکز داشته باشد؛ این مبنی را هنوز هم برخی کشورها دنبال می‌کنند.

*اقوام و مذاهب مختلف فرصت و یک مزیت برای یک کشور هستند، کشورها باید از این فرصت به عنوان همزیستی مسالمت‌آمیز و شهروند برابر استفاده کنند و این نظریه ای است که در برخی از کشورها حاکم است و مبنای جمهوری اسلامی از بعد از انقلاب این نظریه بوده است. خرده فرهنگ ها زیر لوای فرهنگ بلند اسلامیت و ایرانیت دیده می شود، همواره این تنوع را به عنوان زیبایی و فرصت دیده ایم و نه تهدید.

*تنوع اقوام و مذاهب نه تهدید امنیت؛ بلکه فرصتی بزرگ برای وحدت و توسعه ملی است. برنامه دولت حداکثر استفاده از قومیت ها و مذاهب برای همگرایی و تقویت وحدت فرهنگی و ملی است. بزودی منشور حقوق شهروندی رونمایی و گزارش اجرای آن سالانه به مردم ارائه می شود.

* علت معطلی برخی طرح های عمرانی کاهش درآمد کشور است. کاهش درآمدها و طرح های عمرانی تاثیرگذار بود، اما تلاش دولت این است که با اولویت بندی بتواند طرح های عمرانی را پیش ببرد. ما می دانیم که مناطق مرزی دارای مشکلاتی هستند و باید طرح های عمرانی بزرگ در این مناطق اجرا شود؛ چراکه توسعه این مناطق به نفع کل کشور خواهد بود. امیدواریم که گاز به همه مناطق زاهدان برسد و این نعمت همه گیر شود.

*یکی از برنامه های ما تبدیل بندر چابهار به بندر بین قاره ای است و در تمام دیدارها و سفرها نیز در این خصوص با دیگر کشورها رایزنی داشته ایم و بیشترین تلاش را برای جذب سرمایه گذاری خارجی برای بندر چابهار انجام داده ایم. توسعه بندر چابهار یک فرصت ملی و قاره ای برای سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی است. یکی از مسائل بندر چابهار، اتصال آن به راه آهن چابهار و از آنجا به زاهدان، خراسان جنوبی، سرخس و در نهایت اتصال دریای عمان به آسیای مرکزی، چین، روسیه، اروپای شرقی، مرکزی و حتی غربی بود.

* کاهش قیمت نفت در بسیاری از طرح‌های عمرانی ما تاثیر گذاشت، اما ما مسیر را دنبال خواهیم کرد، برنامه ما این است که از تنوع قومی حداکثر استفاده را برای تعالی و غنی‌سازی فرهنگ به کار ببریم.

*ما یک منبع غنی به نام اسلام داریم، در ایران افتخارات ما هیچ‌وقت بر مبنای مذهب نبوده، مگر بر سعدی و مولانا فخر نمی‌کنیم؟ اصلا مهم نیست شیعه یا سنی بودند. در انقلاب اسلامی هم تفکری که معماران انقلاب از امام گرفته تا شهید مطهری، بهشتی و شریعتی که صاحب فکر بودند از مفاخر سنی می‌گفتند.

*بحث شیعه و سنی نیست، بحث مبارزه با دیکتاتوری و فساد است؛ تاریخ را بیینید، امام حسین(ع) از آزادی و آزادگی صحبت می‌کردند، علت این همه علاقه به امام حیسن(ع) این بوده که ما فرهنگ حسین(ع) را جهان شمول دیدیم و نگاه مذهبی نداشتیم.

*هم انقلاب اسلامی به همه مذاهب تعلق دارد و هم ایرانی به همه مذاهب تعلق دارد، لذا مشکلات امروز کشور مشکلات مربوط به شیعه نیست و متعلق به همه ایرانیان است. وقتی تهدید سراغ ما بیاید برایش شیعه و سنی مهم نیست. به هیچ بمب و موشکی نمی‌شود سفارش اعتقادی کرد که کجا را هدف بگیرد. خطر برای همه ماست و وحدت برای قدرت اسلام و ایران است.

*مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد، مشکلات شیعه و سنی نیست عمدتا مشکلات ما همه ایرانی ها است. مشکل اول کشور اشتغال و مبارزه با بیکاری است، مشکل بعدی ما مسئله تورم و مهار آن است. مشکل ما کمبود آب و بحث های محیط زیستی است.

*مسیری که ما انتخاب کردیم، مسیر وحدت است، ما در اقوام، مذاهب و همچنین مسئله جنسیت در ایران مشکلاتی داریم که باید رفع شود. همواره به وزرا و اعضای کابینه تاکید داشتم که باید شایسته سالاری برای ما اصل باشد. یکی از وزرا به من پیشنهاد داد که می خواهم یکی از معاونینم را از اهل سنت انتخاب کنم که وقتی وزیر نفت یکی از معاونین خود را از اهل سنت گذاشت، من او را تشویق کردم. زمانی که وزیر خارجه یکی از اهل سنت را به عنوان سفیر قرار داد، او را تشویق کردم و حتی در سفرم به شرق آسیا به آقای ظریف تاکید کردم که این کار را تکرار کنید. به وزیرکشور نیز مدام تکرار کردم که از مقامات استان چه مرد چه زن از اهل سنت انتخاب کنید همچنان که دو فرماندار زن اهل سنت نیز داشتیم که یکی از آنان در فاجعه منا مرحوم شد.

*هیچ چیز برای ما مهمتر از دستور قرآن نیست، قرآن و اسلام ما را به برادری و عضویت در یک خانواده دعوت کرده است، لذا اگر بخواهیم دنبال اختلاف و انشقاق باشیم یعنی به لبه پرتگاه رفته ایم.

*اساس قدرت ما مسلمان ها و ایران اسلامی را وحدت تشکیل می دهد مگر در جنگ تحمیلی مردم کردستان مانند مردم خوزستان مورد تجاوز قرار نگرفتند؟ جایی که بمباران شیمیایی شد سردشت بود. مردم سردشت از برادران اهل سنت بودند، اما وقتی تهدید امنیتی می آید از مذهب و قومیت سوال نمی کند نمی توان به بمب و موشک سفارش اعتقادی بکنیم. خطر برای همه ما است و وحدت ما باید برای قدرت اسلام و ایران باشد.

*تکفیری ها به جز خسارت برای منطقه و مسلمانان چه داشته اند؟ جز شمشیر کشیدن به رخ اسلام و قرآن، جز منفور کردن چهره اسلام، اینها جز خونریزی، برادرکشی و ویرانی رهاوردی برای اسلام نداشته اند. آیا فضای توسعه آوردند؟ هر چه آثار فرهنگی و تاریخی بود همه را ویران کردند و به دروغ به نام اسلام و جهاد انسان می کشند. اسلامی که ما می شناسیم اسلام رحمت است. اگر همه مسلمان ها دور هم جمع شویم و در برابر ظلم و استبداد و کفر بایستیم، باز هم کم است و هر چه متحد شویم باز باید متحدتر شویم.

*اگر جایی حقوقی تضعیف شده وظیفه دولت است که دنبال احقاق آن حقوق باشد،اگر جایی اعتدال رعایت نشده وظیفه ما است. تلاش ما این است که در بودجه ریزی عمرانی این مسئله را دنبال کنیم. البته ممکن است اشکال و ایراد داشته باشد. تلاش ما این است در بودجه‌ریزی بر مبنای تعادل حرکت کنیم و به همه مناطق مرزی و مرکزی رسیدگی کنیم.

۱۳۹۵/۹/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...