نسخه چاپی

عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با نما :

هدف از بازبینی برجام دخالت در مسائل نظامی وموشكی ایران است

عکس خبري -هدف از بازبيني برجام دخالت در مسائل نظامي وموشکي ايران است

ولی الله نانواكناری عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: اوباما و ترامپ هر دو دنبال تاكتیكی بر اجرا نكردن برجام بودند، اوباما با ظاهری نرم بحث ایسا و مانع تراشی بر سر سرمایه گذاری در ایران را راه انداخت و ترامپ هم بحث پاره كردن برجام را مطرح كرد.

رکس تیلرسون گزینه پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا برای پست وزارت امور خارجه این کشور، روز چهارشنبه (22 دی) در جلسه استماع مجلس سنا به بیان دیدگاه‌ها و مواضع احتمالی خود در عرصه سیاست خارجی پرداخت.
تیلرسون در اظهارات خود به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان این کشورها حاصل شد، اشاره کرد و گفت: برجام و تمام توافقات جانبی آن باید مورد بازبینی قرار گیرد تا مشخص شود امکان راستی آزمایی ایران به این توافق وجود دارد یا نه.
تیلرسون در اظهارات خود به توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در ژوئیه ۲۰۱۵ میان این کشورها حاصل شد، اشاره کرد و گفت: برجام و تمام توافقات جانبی آن باید مورد بازبینی قرار گیرد تا مشخص شود امکان راستی آزمایی ایران به این توافق وجود دارد یا نه.
تیلرسون که برای دفاع از دیدگاه‌های خود در کمیته روابط خارجی سنا حاضر شده بود، همچین گفت که نظام راستی آزمایی و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که این کشور توافق را نقض نمی‌کند و اگر تهران توافق را زیر پا بگذارد باید پاسخگو باشد و مجازات شود.
وی اظهار کرد: ما باید توانایی خود را در زمینه راستی آزمایی و پایبندی ایران به توافق هسته ای مورد بررسی قرار دهیم.
این بدان معنی است که ایران نباید غنی سازی داشته باشد و هیچ ماده هسته‌ای نباید در ایران ذخیره شود. همچنین باید دسترسی ایران به کاربردهای هسته‌ای از جمله پزشکی هسته‌ای تحت نظارت کامل باشد.
"مجید تخت‌روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران روز جمعه در واکنش به اظهارات "رکس تیلرسون وزیر امور خارجه پیشنهادی رئیس جمهوری منتخب آمریکا درباره بازبینی برجام، گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه چنین اقدامی را نخواهد داد و این نه فقط موضع تهران، بلکه موضع اعضای گروه 1+5 است.
"مرتضی سرمدی" قائم مقام وزیر امور خارجه ایران روز جمعه درباره بازبینی برجام، پس از سرکار آمدن دولت جدید آمریکا تاکید کرد: این دیدگاه از هیچ نوع حمایت و مشروعیت بین‌المللی برخوردار نیست.
سرمدی افزود: برجام توافق بین ایران و شش کشور است و مجموعه اتحادیه اروپا و سازمان ملل هم این توافق را مورد تایید قرار داده‌اند، بنابراین مطرح کردن موضوع بازبینی آن از سوی برخی شخصیت‌ها و مقامات آمریکایی بی‌فایده است.
ولی الله نانواکناری در گفت و گو با خبرنگار نما ، با اشاره به درخواست امریکایی‌ها که خواستار بازبینی برجام شده بودند، گفت:امریکایی ها ضمن بدعهدی ها، مواردی را بیان می کنند که برخلاف مفاد برجام است و طرفین با امضا برجام بر اجرای بر تعهدات خود باید پایبند باشند.
نماینده مردم بابلسر و فریدونکنار تاکید کرد:درخواست بازبینی برجام وجه قانونی ندارد و از نظر ما بدون معنی و محکوم است.
محمد جواد جمالی نماینده مردم فسا در مجلس شورای‌اسلامی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار نما گفت:اوباما و ترامپ هر دو به دنبال تاکتیک و استراتژی برای اجرا نکردن برجام بودند، اوباما با ظاهری نرم بحث ایسا و مانع تراشی بر سر سرمایه گذاری در ایران را راه انداخت و ترامپ هم بحث پاره کردن برجام را مطرح کرد که با تذکر تیم مشاوره ای خود اکنون خواستار بازبینی برجام هستند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با قانونی نبودن بازبینی برجام، تصریح کرد:هدف از بازبینی برجام توقف پیشرفت و دخالت در مسائل موشکی ایران است، این موضوع برای تیم ترامپ روشن است که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه اجازه دخالت در مسائل موشکی خود را نخواهند داد که همین مسئله بهانه ای برای برهم زدن برجام از سوی آمریکایی ها را خواهد شد.
جمالی در پایان گفت:تمام این مباحث فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر بی اعتمادی به آمریکا را تایید خواهد کرد،ایران اهل تعامل است ولی بدعهدی های متعدد امریکایی ها دیوار بی اعتمادی بین دو کشور را بلندتر کرد.
گفتنی است؛رئیس جمهور منتخب آمریکا پیش‌تر در جریان رقابت‌های انتخاباتی‌اش گفته بود که پس از پیروزی توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...