نسخه چاپی

ابراهیم كارخانه ای در گفتگو با نما:

تداوم تحریم‌ها، مشكلات بانكی و زیان هنگفت اقتصادی/ مساله تجارت ایران تحریم دلار است

عکس خبري -تداوم تحريم‌ها، مشکلات بانکي و زيان هنگفت اقتصادي/ مساله تجارت ايران تحريم دلار است

آنها شرایطی را بوجود آوردند كه هیچ یك از بانكها و شركتهای بزرگ خارجی جرات انجام معامله با ایران را ندارند و این خسارت محض است

ابراهیم کارخانه ای، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در خصوص تحریم معاملات دلاری ایران از سوی آمریکا به نما گفت: هدف جمهوری اسلامی ایران از توافق برجام و اجرای تعهدات سنگین هسته ای رفع تحریم ها بود، موضوعی که دولت مرتب بر روی آن پافشاری کرده و اقتصاد کشور را به برجام گره زده است.
وی ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی نتواند مبادلات بانکی با شرکت های خارجی و بانکهای بزرگ داشته باشد، عملا توافق برجام یک جانبه و به سود آمریکا و غرب خواهد بود و منفعتی عاید نظام نخواهد شد، چون هدف نظام رفع تحریم های اقتصادی بود که پایه آن هم مبادلات مالی و بانکی است و وقتی این مبادلات وجود نداشته باشد، دیگر این امکان وجود نخواهد داشت که برجام بتواند مسائل اقتصادی را حل کند.
کارخانه ای خاطر نشان کرد: آمریکایی ها تحریم ها را با فریب حفظ کرده اند و حتی تحریم های بیشتری علیه ایران اعمال می کنند.
وی تصریح کرد: دستور رئیس جمهور مبنی بر پیگیری قانون داماتو منجر به این شد که وزات امور خارجه مبتنی بر راهکاری که در برجام اندیشیده شده است عهد شکنی فاحش و صریح آمریکایی ها را به عنوان شکایت در کمیسیون مشترک مطرح کند.
کارخانه ای تصریح کرد: با شکل گیری کمیسیون مشترک، آمریکایی ها با گستاخی اعلام کردند در برجام موردی را نقض نکردند در حالی که بارها برجام را نقض کردند، در صورتی که اعضاء 1+5 اعلام می کنند نگرانی های ایران جدی است، اما این اعلام مشکلی را حل نمی کند.
وی به زیر پا گذشتن تعهدات از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: در آن کمیسیون مشترک آمریکایی ها به اورانیوم موجود در لوله های غنی سازی اشاره می کنند. در حالی که مقام معظم رهبری به طور صریح و شفاف تاکید کردند که نباید ذخایر غنی شده کشور از 300 کیلو گرم پایین بیاید. این در حالی است که اخبار متنقاضی از میزان اورانیوم غنی شده در کشور به گوش می رسد. که اگر صحت داشته باشد خلاف صریح فرموده مقام معظم رهبری است.
کارخانه ای ادامه داد: آنها شرایطی را بوجود آوردند که هیچ یک از بانکها و شرکتهای بزرگ خارجی جرات انجام معامله با ایران را ندارند و این خسارت محض است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره کرده اند. وجود تفسیرهای متفاوت از برجام در بین دو طرف عامل دیگر محقق نشدن برجام است.
وی در پایان گفت: 70 درصد معاملات دنیا بر اساس دلار است و لذا وقتی ایران از نظر معاملات دلاری مورد تحریم واقع شود، این مسئله بر روی مبادلات بانکی اثر گذار است و عملا منجر به این می شود که ایران توانایی انجام مبادلات دلاری را نداشته باشد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...