نسخه چاپی

اوباما برای آخرین بار ایران را متهم كرد

رئیس جمهور آمریكا در بیانیه خود به مناسبت یك سالگی امضای برجام با اشاره به تداوم تحریم های غیرهسته ای ایران ، بار دیگر تهران را به حمایت از تروریسم متهم كرد.

به گزارش نما به نقل از العالم، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در آخرین روزهای تصدی این منصب، در بیانیه ای که به مناسبت سالگرد اجرای برجام در پایگاه اینترنتی کاخ سفید منتشر شد، نوشت: امروز یکمین سالگرد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. این توافقنامه به نتایج قابل توجه و عینی در امنتر کردن آمریکا و جهان رسیده است. این تفاهم تاریخی که میان آمریکا، فرانسه،انگلیس، آلمان، چین، روسیه، اتحادیه اروپا و ایران بسته شد، برنامه هسته ای ایران را به عقب برگردانده و به شکلی قابل راستی آزمایی مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی می شود.

در این بیانیه آمده است: یک سال پیش، آژانس بین المللی انرژی اتمی، تایید کرد ایران به تعهدات کلیدی خود که در برجام تشریح شده ، عمل کرده است. برنامه هسته ای ایران به جای اینکه مرتبا گسترش پیدا کند، با محدودیتهای شدیدی روبروست و مشمول شدیدترین برنامه بازرسی و راستی آزمایی است که تا کنون برای نظارت بر برنامه ای هسته ای مورد مذاکره قرار گرفته است. ایران ذخیره اورانیوم خود را تا نود و هشت درصد کاهش داد و دو سوم از سانتریفوژهای خود را برچید. در عین حال، ایران نه اورانیومی را در تاسیسات فوردو غنی سازی کرده است و نه از سانتریفوژهای پیشرفته برای غنی سازی استفاده کرده است. خلاصه اینکه ایران به تعهدات خود عمل می کند که نشان از موفقیت دیپلماسی است.

اوباما مدعی شد: در حالیکه این توافقنامه قرار بود مسئله هسته ای ایران را حل کند، ما همچنان در مخالفت با تهدیدات ایران علیه اسرائیل و شرکایمان در خلیج (فارس) و حمایت ایران از ایادی و عوامل خشونت طلب خود در جاهایی مثل سوریه و یمن ، ثابت قدم هستیم. ما همچنان عمیقا درباره شهروندان آمریکایی که ناعادلانه در ایران زندانی هستند، نگرانیم و تحریمهای ما علیه ایران برای نقض حقوق بشر، حمایت این کشور از گروههای تروریستی و برنامه موشکهای بالستیک همچنان باقی خواهد ماند تا زمانی که ایران راهی جدید را درباره این مسائل پیش رو بگیرد. البته هیچ شکی نیست که چالشهایی که ما در رابطه با ایران با آنها روبرو هستیم، بسیار بدتر می شد اگر ایران در آستانه ساخت سلاح اتمی قرار داشت.

در آخرین بیانیه ضدایرانی اوباما آمده است: آمریکا باید به یاد داشته باشد که این توافقنامه نتیجه سالها تلاش بود و به منزله توافقنامه ای میان قدرتهای بزرگ جهان -و نه فقط آمریکا- با ایران، است. به علاوه توافق ایران را باید با مقایسه با گزینه های دیگر سنجید؛ توافق ایران حلی دیپلماتیک است که مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی می شود و این توافقنامه بسیار قابل قبول تر از برنامه هسته ای محدود نشده ایران یا جنگ دیگری در خاورمیانه است.

۱۳۹۵/۱۰/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...