نسخه چاپی

رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با نما :

هیچگونه آمادگی برای مقابله با بحران در كلانشهر ها وجود ندارد/ تخلفات دستگاه های مجری زیر ذره بین مجلس

عکس خبري -هيچگونه آمادگي براي مقابله با بحران در کلانشهر ها وجود ندارد/ تخلفات دستگاه هاي مجري زير ذره بين مجلس

رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:دولت و شهرداری باید جوابگو امكانات كم و ضعف مدیریت باشند.

ساختمان پلاسکو در چهار راه استانبول قرار داشت؛ برج ۱۵ طبقه ای که در سال ۱۳۴۲ بنا شد، در دهه چهل و پنجاه قلب تجاری تهران بود و اولین ساختمان دارای اسکلت فلزی و دومین برج بلند مجهز به آسانسور در پایتخت به شمار می رفت.
ساختمان 54 ساله و اولین بلندمرتبه تهران در مقابل دوربین‌ها و هزاران چشم بر سر آتش‌نشانان فداکار فرو ریخت. تلاش‌های همراه با گریه آتش‌نشانان برای نجات دوستانشان ساعت‌ها طول کشید. در این میان معاون دادستانی بدون آن که احساسی عمل کند در صحنه وقوع حادثه حضور یافت و اجازه تخریب بخشی از ساختمان‌های اطراف را صادر کرد. نیروی انتظامی‌امنیت را برقرار کرد و دولت و شهردار هم مدیریت بحران را به دست گرفتند. اما طبق قانون چه کسانی مقصر این حادثه‌اند؟
ابوالفضل قناعتی، عضو هئیت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران بارها به مسئولان ساختمان پلاسکو در رابطه با نا ایمن بودن سازه تذکر داده بود. متاسفانه مسئولان این ساختمان به هیچ یک از تذکرات کتبی شهرداری پاسخ نداده و نسبت به ایمن سازی سازه اقدام نکردند. علاوه بر نا ایمن بودن سازه ساختمان پلاسکو، برخی از ساختمان‌های اطراف این بنا نیز نا ایمن بوده و آنها نیز تذکراتی را دریافت کرده‌اند. رییس جمهوری با حضور در محل حادثه گفت:این حادثه درس بزرگی برای همه مسئولان در زمینه امن سازی زندگی مردم که جزو حقوق شهروندی آنها بود.باید در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد و این حادثه بسیار تلخ درسی برای آینده باشد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:در قانون برنامه ششم یک بند آوردیم که تمام مراکز تجاری باید سیستم‌های امنیتی داشته باشند و شهرداری‌ها مکلفند که این امور را سامان بدهند.
سلمان خدادادی در گفت‌وگو با خبرنگار نما درباره چرایی وقوع این حادثه در شهر تهران گفت: حادثه پلاسکو مشخص کرد شهرداری و شخص قالیباف که مدعی اداره کشور است در امر پیشگیری بسیار ضعیف عمل کرده است.
وی در ادامه گفت:اگر واقعا در خصوص ناایمن بودن ساختمان پلاسکو هشدار داده شده و شهرداری فقط به یک تذکر بسنده کرده باشد، سهل انگاری صورت گرفته است.چطور وقتی یک واحد صنفی عوارض پرداخت نمی کند شهرداری به سرعت پلمپ می کند ولی در برخورد با مالکان این ساختمان کاری صورت نداده است؟!
وی تصریح کرد:به دلیل کمبود امکانات در شهرداری و آتش نشانی پایتخت نیروهای امدادی موفق به مهار آتش نشدند که این یک فاجعه برای مدیریت شهری است.
چطور در یک شهر اجازه انبوه سازی داده می شود، عوارض گرفته می شود ولی هیچگونه خدماتی ارائه نمی شود؟!ما باید به حال خودمان گریه کنیم،برای مهار یک ساختمان نیروی زمینی ارتش را به کار گرفته شد،ارتش باید در فاجعه ملی وارد شود،دولت و شهرداری باید جوابگو امکانات کم و ضعف مدیریت باشند.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان گفت:حادثه پلاسکو نشان داد هیچگونه آمادگی برای مقابله با بحران در کلانشهر ها وجود ندارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد.
صدیف بدری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار نما اظهار داشت:حادثه دلخراش ساختمان پلاسکو زنگ خطر را برای دولت و شهرداری به صدا درآورد.ساختمان‌های تجاری و پر تردد نیاز به باز طراحی و بازبینی برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده دارند.
نماینده مردم اردبیل، ‌نیر، نمین و سرعین در مجلس تصریح کرد:ساختمان هایی با قدمت بالا از نظر ساختمانی و ایمنی دچار ضعف های زیادی هستند که نگاه جدی دولت و مسئولان زیر ربط را طلب می کند.
وی تاکید کرد:میزان قصور شهرداری و دستگاه های مختلف دولتی در زمینه ایجاد حادثه تلح ساختمان پلاسکو بعد از بررسی‌های کارشناسانی اعلام خواهد شد.
گفتنی است؛امدادگران همچنان در تلاشند تا پیکر مفقودان و آتش نشانان شهید حادثه پلاسکو را از زیر خروارها خاک و آهن بیرون بکشند.

۱۳۹۵/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...