نسخه چاپی

بیرون راندن تروریست‌ها اولویت دولت سوریه است

نخست وزیر سوریه در آستانه نشست آستانه به خبرگزاری صداوسیما گفت: دولت سوریه در مذاكرات جدی است و بیرون راندن تروریست‌ها، اولویت دولت و مردم این كشور است.

به گزارش نما به نقل از میزان، عماد خمیس نخست وزیر سوریه در آستانه نشست آستانه گفت: دولت سوریه در مذاکرات جدی است و بیرون راندن تروریست‌ها، اولویت دولت و مردم این کشور است.

خمیس افزود: تثبیت ادامه آتش بس و خروج تروریست ها از سوریه بخشی از مذاکرات آستانه خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت سوریه از هر ابتکاری که بتواند صلح و آرامش را به این کشور باز گرداند استقبال می کند اظهار داشت: مذاکرات آستانه صرفاَ گفتگوهای سوری - سوری خواهد بود، زیرا ملت سوریه اجازه نخواهد داد کشورهای خارجی در مورد آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که انتظار دولت و مردم سوریه از مذاکرات استانه چیست گفت: دولت سوریه در مذاکرات جدی است و بیرون راندن تروریست های خارجی از سوریه اولویت دولت و مردم این کشور است.

عماد خمیس افزود: ما همواره بر گفتگو های سیاسی با مخالفان تاکید داشته ایم اما قطعاَ تا زمانی که تروریست ها در سوریه باشند، هیچ گفتگو و مذاکره ای به نتیجه نخواهد رسید.
نخست وزیر سوریه در ادامه با اشاره به اینکه دولت سوریه از هر طرحی که بتواند ارامش و امنیت را به سوریه باز گرداند استقبال می‌کند، اضافه کرد: دولت از ابتدا اعلام کرده است مشخصه اصلی همه نشستها چه در داخل و چه در خارج کشور باید در چارچوب مذاکرات سوری - سوری باشد و این چیزی است که دولت همواره بر ان تاکید دارد.

عماد خمیس اظهار داشت: دولت سوریه آغوش خود را به روی مخالفانی که خواستار بازگشت به دامن ملت هستند، گشوده است اما تروریستهایی که از خارج آمده اند راهی جز خروج یا کشته شدن ندارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان دولت سوریه با طرح مشخصی در مذاکرات استانه شرکت خواهند کرد یا نه گفت: ما در گفتگو ها و مذاکرات گذشته، مبانی و اصولی را اعلام کرده ایم که از آنها عدول نخواهیم کرد، و طرف های مقابل ما در مذاکرات وکشورهایی که گفتگوهای صلح را دنبال می کنند از این اصول آگاهند.

نخست وزیر سوریه تاکید کرد : این مذاکرات به آن معنا نیست که از جنگ با تروریسم دست برداریم ،بلکه ما با تروریست هایی که در سوریه جنایت کرده اند سازش نخواهیم کرد و معتقدیم که با ادامه حضور انها در سوریه هیچ معاهده صلحی پایدار نخواهد بود.

وی جنگ در این کشور را، جنگ تروریست ها و افراطیون علیه حاکمیت کشور های مستقل منطقه خواند و افزود: این جنگ ظالمانه، هدفش نابودی استقلال و ثبات منطقه است که اگر متحدان سوریه و ارتش این کشور در مقابل تروریست ها مقاومت نمی کردند اتش جنگ داعش و حامیان انها ، دیگر کشورهای منطقه را در بر گرفته بود.

نخست وزیر سوریه با هشدار به حامیان تروریست ها تاکید کرد: اگر کشور های حامی تروریسم همچون ترکیه و عربستان حمایت های مالی و تسلیحاتی خود را از تروریست ها قطع کنند درگیری ها در سوریه پایان خواهد یافت.

عماد خمیس پیروزی در حلب را نقطه عطفی در شکست تروریست ها دانست و گفت: پیروزی در حلب موجب تقویت روحیه دولت و ملت سوریه، در مقابله با تروریست ها شده و دولت اکنون در پی بازسازی و تامین امنیت مردم حلب است که این روند در دیگر مناطق ازاد شده نیز ادامه خواهد یافت.

نخست وزیر سوریه در ادامه این گفتگو روابط ایران و سوریه را روابطی راهبردی در منطقه خواند و از حمایت های دولت و مردم ایران قدردانی کرد.

عماد خمیس تاکید کرد: برادران ما از جمهوری اسلامی ایران و لبنان نقشی محوری در مبارزه با تروریسم در سوریه ایفا کرده و گامهای عملی در نابودی تروریسم برداشته اند که قابل ستایش است البته برخی کشور های منطقه ادعای جنگ با داعش را دارند اما تاکنون حرکتی جدی در میدان عملیاتی نداشته اند و بیشتر شعارهای تبلیغاتی بوده است.

نخست وزیر سوریه در ادامه با ستایش نقش منطقه ای ایران و مناسبات اقتصادی با سوریه اظهار داشت: ایران با توجه به ویژگی هایی که در منطقه و جهان دارد در برقراری ثبات در منطقه نقش مهمی ایفا کرده و ما سرفصلهای زیادی برای توسعه همکاری ها میان دو کشور تعریف کرده ایم که سرمایه گذاری ها و تبادل تجاری و بازنگری در قوانین تجاری میان دو کشور بخشی از انهاست.

وی گفت: من در سفر به تهران پنج توافقنامه امضاء کردم و بزودی توافقنامه ای هم در زمینه سرمایه گذاری ایران در بنادر سوریه امضا خواهد شد و اینها نشان می دهد که دو کشور به دنبال ارتقای سطح روابط دو جانبه به بهترین شکل هستند که متضمن منافع دو کشور باشد.

نخست وزیر سوریه ضمن قدردانی از ایران و روسیه در جنگ با تروریسم تصریح کرد: ما از همان روزهای اول جنگ اعلام کردیم کشور هایی که در دوران جنگ و سختی با ما بوده اند در دوران صلح هم در کنار ما باقی خواهند ماند و ما برای شرکت های ایرانی و روسی امتیاز های ویژه أی در باز سازی سوریه قائل خواهیم شد، و سفر من به ایران نیز آغازی برای کارهای بزرگ و همکاری های گسترده اقتصادی سوریه و ایران بود.

۱۳۹۵/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...