نسخه چاپی

سیستم ایمنی بدن با جویدن تقویت می‌شود

محققان اظهار كردند: جویدن برای تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از نیواطلس نوشت: دانشمندان در بریتانیا با بررسی بر روی سیستم ایمنی بدن موش نشان دادند که جویدن منجر به تحریک سلول‌هایی به نام TH17 در دهان می‌شود که از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا و مضر محافظت می‌کند.

سلول‌های Th17 نقش مبارز با عفونت‌ها را در قسمت‌هایی از بدن مانند معده و پوست با به کارگیری گلبول‌های سفید خون انجام می‌دهند.

دانشمندان دانشگاه منچستر اظهار کردند: در طول عمل جویدن، ساییدن ماده شیمیایی به نام اینترلوکین 6 از بافت لثه، منجر به افزایش تعداد سلول‌های Th17 می­‌شود.

جوآن کنکل، محقق این بررسی گفت: سیستم ایمنی بدن با موانع در پوست، دهان و روده به وسیله پاتوژن‌های مضر مقابله می‌کند و دهان با تحریک سلول‌های Th17، پاسخ ایمنی حفاظتی در لثه دارد.

در این مطالعه، دانشمندان نشان دادند با تغییر در سختی مواد غذایی می‌توانند تحریک سلول‌های Th17 را در موش افزایش دهند.

ممکن است به نظر برسد که با جویدن آدامس می‌توان سطوح بالاتری از TH17 تولید کرد، اما این موضوع همیشه درست نیست. تعداد بیش از حد سلول‌های Th17 منجر به پریودنتیت می‌شود که عفونت لثه را به همراه دارد و بافت نرم و ساختار محافظ دندان را دچار خوردگی می‌کند. همچنین حمله قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

همچنین از عوارض جانبی زیاد جویدن، از دست دادن استخوان در پریودنتیت است.

البته از این فناوری برای موارد دیگر در انسان نیز می‌توان استفاده کرد که کاربردهای مفید داشته باشد.

نکته مهم این است که چرا التهاب در دهان منجر به ابتلا به بیماری‌هایی در بدن می‌شود و در واقع شناخت عوامل تنظیم سیستم ایمنی بدن در دهان با کشف روش‎های جدید درمان بیماری‌های التهابی در ارتباط است.

این تحقیق در مجله Immunity منتشر شده است.

۱۳۹۵/۱۱/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...