نسخه چاپی

بیمه ۴۹ میلیاردی پلاسكو/ ۹ میلیاردتومان تاكنون پرداخت شده است

عبدالناصر همتی با اشاره به اینكه بنا بر آخرین آماری كه به دست من رسیده ٢١٠ واحد صنفی كه ٣٥ درصد واحدهای پلاسكو را در بر می‌گیرد بیمه بودند، گفت: برآوردها نشان می‌دهد میزان تعهدات شركت‌های بیمه ٤٩ میلیارد تومان است كه تا كنون ٩ میلیارد تومان آن پرداخت شده است اما متاسفانه مالك ساختمان، پلاسكو را بیمه نكرده است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالناصر همتی رییس کل بیمه مرکزی امروز در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی کشور به موضوع راه اندازی سامانه سنهاب اشاره و تاکید کرد: یکی از مهم ترین اتفاقات در صنعت بیمه کشور، ایجاد سامانه یکپارچه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیک بیمه) بوده است.



وی به افزایش ضریب نفوذ بیمه از ١.٧ درصد به ٢.١ درصد طی زمان فعالیت دولت یازدهم اشاره و خاطرنشان کرد: افزایش این ضریب به فعال شدن سایر رشته های بیمه به ویژه بیمه عمر دلالت دارد.



همتی با اشاره به توسعه بیمه‌های عمر در سال جاری و سال گذشته تصریح کرد: سهم بیمه عمر در پرتفوی صنعت بیمه از ٩ درصد به ١٣.١ درصد رسیده است و پیش‌بینی ما این است که با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان برنامه ششم به ٢٠ درصد برسد.



همتی سومین اقدام را تغییر قانون بیمه شخص ثالث عنوان و اظهار کرد: این قانون خلاهای موجود را برطرف کرد که البته اجرای کامل آن به اصلاح ١٦ آیین نامه نیاز دارد که امیدوارم با انجام این اقدام این قانون به طور کامل از سال ٩٦ اجرا شود.



وی با اشاره به اینکه با ایجاد حساب اتکایی ویژه و استفاده از ظرفیت مشترک صنعت بیمه، نیازهای بیمه اتکایی تا حدودی برطرف شد، اضافه کرد: با استفاده از این ابزارها شرایط خوبی برای بیمه کشور ایجاد شد.



رییس کل بیمه مرکزی به ارائه پیشنهاد ١٠ سال گذشته خود به دولت برای ایجاد حساب ویژه اتکایی اشاره و اضافه کرد: دولت طی سال های اخیر با این پیشنهاد موافقت کرده و مبلغی به عنوان تن خواه در اختیار بیمه مرکزی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: پس از برجام ارتباطات خوبی برقرار شده و مشکلات بیمه ای در حوزه های کشتیرانی و نفتکش برطرف شد.



وی در ادامه به حادثه پلاسکو اشاره و خاطرنشان کرد: جبران جان افرادی که در این حادثه جان باختند ممکن نیست، اما با توجه به اینکه شرکت های بیمه حق بیمه دریافت کرده اند باید سرویس دهند.



وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون هنوز نمی توانیم مردم را برای بیمه آتش سوزی اجبار کنیم، خاطرنشان کرد: در مورد ساختمان پلاسکو ١٤ شرکت درگیر بودند .



رییس کل بیمه مرکزی درباره مالیات بر ارزش افزوده در صنعت بیمه، تاکید کرد: وزیر اقتصاد هم با مالیات ارزش افزوده بیمه مخالف بود زیرا معتقدیم وقتی به دنبال توسعه در بخشی هستیم، مالیات ارزش افزوده مانع به حساب می آید.



همتی با اشاره به اینکه در جلسه اخیر هیات دولت درباره مالیات ارزش افزوده ، مالیات ارزش افزوده صنعت بیمه حذف شد، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب نهایی این موضوع، کلیه بیمه ها از سال آینده ٩ درصد ارزان می شود.



همتی در ادامه به قانون بیمه شخص ثالث اشاره و تاکید کرد: در قانون بیمه شخص ثالث آمده که در تصادفات رانندگی با اتومبیل های گران قیمت، مسئولیت شرکت بیمه و مقصر حادثه متناظر با نصف دیه (١٢٦ میلیون تومان) تعهد است و مالکان خودروهای گران قیمت بیش از ١٢٦ میلیون تومان بهتر است از بیمه بدنه استفاده کنند در غیر اینصورت در صورتی که هزینه خسارت از متناظر ١٢٦ میلیون بیشتر باشد، باید هزینه را مالک خودرو بپردازد.



رییس کل بیمه مرکزی به اصلاح توانگری مالی بیمه ایران و زیان انباشته این شرکت اشاره و اضافه کرد: ریکاوری توانگری مالی بیمه ایران طی یک ماه آتی در شورای عالی بیمه بررسی می شود.



وی ادامه داد: طی سالهای گذشته بیمه ایران دچار زیان انباشته شد و این موضوع سرمایه پرداخت شده بیمه ایران را دچار مشکل کرد البته بیمه گذاران نباید در این زمینه نگرانی داشته باشند زیرا بیمه ایران دولتی است.



همتی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت بیمه آمادگی ارائه مشاوره به واحدهای مشابه پلاسکو را برای شناسایی ریسک دارد، گفت: در این زمینه بخشنامه ای را ابلاغ خواهیم کرد.



وی درباره الزام بیمه آتش سوزی گفت: از دیدگاه مسئولیت می توان اجبار را برای بیمه آتش سوزی لحاظ کرد به عنوان مثال می توان واحد های موجود در مجتمع ها را به دلیل مسئولیتی که نسبت به همسایگان خود دارند برای بیمه اجبار کرد که مجلس می تواند این کار را انجام دهد.



وی به نهادهای مربوطه به ویژه شورای شهر پیشنهاد داد که در تهران چنین بیمه ای اجباری شود.



رییس کل بیمه مرکزی همچنین گفت: بنا به قانون کلیه ساختمان های دولتی بیمه هستند و حتی اگر سقف بیمه شان نا کافی باشد حسابرسان در حسابرسی به این مسئله اشاره خواهند کرد و اگر ساختمانی دولتی باشد و بیمه نباشد تخلف صورت گرفته است.



همتی تاکید کرد: اگر کسی قصد خرید بیمه نامه دارد و احیانا نسبت به متن بیمه نامه شک دارد می تواند به حوزه نظارت بیمه مرکزی مراجعه کند و یا با تلفن های اعلام شده در سایت بیمه مرکزی تماس بگیرد.

۱۳۹۵/۱۱/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...