نسخه چاپی

چین تهدیدات امریكا را جدی گرفته است!

نیروی دریایی چین قصد دارد به منظور زیر نظر داشتن اقدامات خصمانه آمریكا در آبراه‌های بین‌المللی، میزان هزینه‌ها و بودجه نظامی خود را افزایش دهد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، چین که نگران سیاست های غیرقابل پیش بینی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و تسلط این کشور بر دریاهای سراسر جهان است، قصد دارد میزان بودجه نیروی دریایی خود را برای مقابله با اقدامات آمریکا افزایش دهد.

نیروی دریایی چین همین طور قصد دارد تا حضور خود در سطح جهان را نیز گسترش دهد. چین طی ماه های اخیر نخستین ناو هواپیمابر خود را رسما به بهره برداری رسانده و از این طریق نمایش قدرت نظامی خود را در آبراه های منطقه نشان داده است.

در حالی که ترامپ بارها از سیاست های چین در منطقه به شدت انتقاد کرده و رویکرد نگران کننده و غیر قابل پیش بینی در قبال تایوان و دریاهای شرقی و جنوبی چین داشته، پکن قصد دارد شکاف خود در زمینه قدرت نیروی دریایی را با آمریکا کاهش دهد.

یک دیپلمات آسیایی ضمن اشاره به اقدامات اخیر نیروی دریایی چین، گفت: این یک فرصت در بحران است. چین نگران سیاست های غیرقابل پیش بینی ترامپ است و باید برای هر گونه شرایطی آماده باشد.

در حالی که کل بودجه نظامی چین در سال 2016 میلادی به بیش از 139 میلیارد دلار رسیده، به روشنی مشخص نیست که هزینه های نیروی دریایی این کشور چه میزان بوده است. چین طی ماه آینده بودجه نظامی سال جاری را در نشست سالیانه پارلمان منتشر خواهد کرد.

بودجه نظامی چین سال گذشته با رشد 7.6 درصدی روبرو شد و این برای نخستین بار از سال 2010 میلادی بوده است که رشد هزینه های نظامی این کشور تک رقمی شده است.

به اعتقاد تحلیلگران نظامی، نیروی دریایی چین در 15 سال گذشته، از افزایش هزینه های نظامی کاملا سود برده است. برنامه ژی جین پینگ رئیس جمهور چین برای نوسازی ارتش این کشور نیز تا حد زیادی شامل نیروی دریایی شده است. چین در سال 2016 میلادی مجوز ساخت 18 فروند ناو جنگی را صادر کرده است.

با این وجود، نیروی دریایی چین هنوز فاصله زیادی با قدرت نیروی دریایی آمریکا دارد. آمریکا 10 فروند ناوهواپیمابر فعال در اختیار دارد و این در حالی است که چین تنها یک فروند ناو هواپیمابر دارد و این در حالی است که ترامپ وعده داده است تا تعداد کشتی‌های جنگی آمریکا را از 290 فروند فعلی به 350 فروند افزایش دهد.

۱۳۹۵/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...