نسخه چاپی

معاون اداره كل سازمان انتقال خون در گفتگو با نما:

مردم در نوروز نیازمندان به اهدای خون را فراموش نكنند/ آقایان 4 بار در سال و خانم ها 3 بار در سال می توانند خون اهدا كنند

عکس خبري -مردم در نوروز نيازمندان به اهداي خون را فراموش نکنند/ آقايان 4 بار  در سال و خانم ها 3 بار در سال مي توانند خون اهدا کنند

مجید مسلمی ،معاون اداره كل انتقال خون استان تهران گفت : مسافرت ها در ایام تعطیلات نوروز بیشتر می شود و مردم سرگرم دید و بازدیدهای نوروزی می شوند ،لذا نباید نیاز مبرم بیماران به فراورده های خونی را فراموش كرد اهدا خون از سوی مردم در همین ایام می تواند جان بسیاری از هم وطنان نیازمند را از مرگ حتمی نجات دهد .

همه می‌دانند که اهدای خون برای نیازمندان به خون، بسیار اهمیت دارد اما پژوهش‌های فزآینده دانشمندان نشان داده است که این سودمندی می‌تواند دوطرفه باشد. یافته‌ها نشان داده که اهدای خون، خطر حملات قلبی و حتی سرطان را کاهش می‌دهد. این امر حتی باعث سوزاندن 650 کالری برای هر پاینت خون اهدایی می‌شود. تصور می‌شود که این مزایا از کاهش سطح آهن خون ناشی می‌شود.
آهن بر میزان غلظت و چسبندگی بافت خون تاثیر می‌گذارد و سطوح بالای آهن می‌تواند باعث غلیظ‌تر شدن خون شود. سطوح افزایش یافته آهن همچنین فرآیند اکسایش کلسترول را تسریع می‌کند. این امر می‌تواند بر قوام خون اثر گذاشته و در زمان حرکت در میان رگ‌های خونی اصطکاک افزایشی ایجاد کند. در این بین برخی از مسئولان سازمان انتقال خون از حضور کمرنگ مردم در ایام نوروز برای حضور در مراکز انتقال خون ابراز نگرانی کردند ، مسئولان سازمان انتقال خون از مردم خواستند تا در روزهای عید نوروز فراموششان نکنند.
مجید مسلمی معاون اداره کل انتقال خون استان تهران در گفتگو با خبرنگار نما گفت:اهدا خون یک وظیفه اجتماعی است که تنها به ایام خاصی در سال محدود نمی شود ،همکاران ما در سازمان انتقال خون در تعطیلات نوروز چشم انتظار اهدای خون از سوی هم وطنان هستند.
مسلمی افزود: از آنجایی که مسافرت ها در ایام تعطیلات نوروز بیشتر می شود و مردم سرگرم دیدو بازدیدهای نوروزی می شوند ،لذا نباید نیاز مبرم بیماران به فراورده های خونی را فراموش کرد . اهدا خون از سوی مردم در همین ایام می تواند جان بسیاری از هم وطنان نیازمند را از مرگ حتمی نجات دهد .
وی در خصوص مراکز اهدای خون استان تهران در نوروز96 تصریح کرد: در این روزها مرکز انتقال خون ما در خیابان وصال شیرازی به روی مردم باز است .به غیر از پایگاه وصال شیرازی دو واحد پیروزی و صادقیه هم آماده اهدا خون هم وطنان خواهد بود.
همچنین در ایام غیر تعطیل و از 5 فروردین ماه مراکز ورامین ،شهرری و آزادی هم باز است و مردم می تواتد با مراجعه به این مراکز وظیفه اجتماعی خود را به بهترین نحو انجام دهند و بیماران نیازمند را یاری کنند .
مجید مسلمی در خصوص همراه داشتن مدارک مورد نیاز جهت اهدا خون اظهار داشت : همراه داشتن کارت ملی برای افراد الزامی است. البته افرادی که بهصورت مستمر خون اهدا می کنند و در سامانه سازمان انتقال خون پرونده آنها ثبت شده است می توانند با سایر کارت های شناسایی که کد ملی در آنها درج شده است ،نسبت به اهدا خون اقدام کنند.
معاون اداره کل انتقال خون استان تهران درباره شرایط عمومی اهدا کنندگان افزود: داشتن حداقل 50 کیلو گرم وزن برای فرد اهدا کننده الزامی است.همچنین فرد نباید سابقه بیماری قلبی داشته باشد. هموگلبین شخص مذکر باید بیش از 13 میلی گرم و برای فرد مونث هم بیش از 12 میلی گرم باشد که همکاران ما قبل از خون گیری موارد فوق را مورد بررسی قرار می دهند تا فرداهدا کننده به مشکلی برخورد نکند .
حداقل سن هم برای اهدا کننده باید 18 سال و حداکثر سن باید 60 سال باشد . افرادی که مشکل سلامتی ندارند، می توانند با فاصله هشت هفته خون اهدا کنند، یعنی اینکه فاصله بین دو نوبت اهدای خون باید 8 هفته باشد. در واقع اهدا کننده می تواند بعد از دو ماه برای اهدای مجدد مراجعه کند. آقایان چهار بار در سال و خانم ها سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند.
همچنین مسلمی درخصوص اینکه دیگر چه کسانی ممنوعیت اهدا خون دارند،گفت: اگر دارای کم خونی، دیابت، بیماری های ریوی، کلیوی، کبدی و قلبی هستید یا به بیماری های بدخیم، بیماری های خونریزی دهنده، اختلالات انعقاد خون، صرع، تشنج و زردی مبتلا هستید و یا دچار بیماری های عفونی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی، تب مالت، سل و غیره مبتلا بوده اید حتما پزشک مرکز انتقال خون را در این باره در جریان قرار دهید.
همین طور اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید، می توانید بعد از یک وقفه ده روزه پس از اتمام داروها، نسبت به اهدای خون اقدام کنید. در کل اگر داروی خاصی مصرف می کنید، حتما اطلاعات کاملی از آن به پزشک ارائه دهید.
وی با ابراز امیدورای از اینکه مردم در این ایام بیماران را از اهدای خون خود بی نصیب نخواهند کرد، وبا ابراز خرسندی از استقبال پرشور و نیت خیرخواهانه مردم در این ایام تصریح کرد: سازمان انتقال خون به برخی از فراورده‌های خونی مانند پلاکت نیاز مستمر دارد، چون پلاکت برای مدت زمانی طولانی قابل ذخیره نیست و باید برای پاسخگویی به نیاز بیماران همواره در دسترس باشد.ذخایر برخی از فراورده‌های خونی قابل ذخیره مانند گلبول قرمز فشرده شده با کاهش اهدای خون کم می‌شوند.
وی در ادامه اظهار کرد: کاهش میزان ذخایر خونی خطرناک است چون ممکن است شرایطی به وجود آید که نیاز به استفاده از ذخایر خونی داشته باشیم.در صورتی که مردم در امر الهی اهدای خون همکاری نکنند امکان تامین نیاز های بیمارستان ها، مراکز درمانی و نیازمندان در زمینه خون فراهم نیست.یکی از عمده گیرنده های خون ، بیماران سرطانی اند که روزانه نیاز به پلاکت دارند ،و با توجه به اینکه پلاکت فقط از خون تازه استخراج می شود در صورت کاهش مراجعه کننده اهدا خون این افراد بیمار نیز با مشکل روبرو می شوند.

۱۳۹۶/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...