نسخه چاپی

نویسنده و كارگردان تئاتر در گفتگو با نما :

موزه اپراهای عروسكی برای علاقمندان قابل بازدید است

عکس خبري - موزه اپراهاي عروسکي براي علاقمندان قابل بازديد است

بهروز غریب پور گفت: پیش از این این آرشیو عروسكی برای اعضای معدودی قابل دیدن بود ولی با افتتاح این موزه برای مخاطبان عام نیز قابل بازدید خواهد بود

مراسم افتتاح موزه اپراهای عروسکی گروه تئاتر «آران» به سرپرستی بهروز غریب پور با حضور علی اصغر کاراندیش معاون اداری و مالی و همچنین برنامه ریزی و توسعه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی و هنرمندانی چون مرضیه برومند، رضا بابک، عباس جهانگیریان، سیروس الوند، هما جدیکار، زهرا صبری، کاظم هژیرآزاد و اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، عصر روز دوشنبه ۷ فروردین ماه در تالار فردوسی بنیاد رودکی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی روی صحنه تالار فردوسی حضور پیدا کرد و گفت: خوشحالم سال ۹۶ را برای تئاتر ایران با این اتفاق مبارک و فررخنده آغاز می کنیم. ۲ اتفاق خوب در سال ۹۵ برای تئاتر افتاد که به لحاظ ارتقای جایگاه اجتماعی تئاتر تأثیرگذار بود؛ اولین اتفاق تصویب روز ملی تئاتر در تقویم رسمی کشور و دوم نامگذاری ایستگاه متروی چهارراه ولیعصر به نام تئاتر شهر بود.
گروه عروسکی آران از 14 سال پیش که با اپرای رستم و سهراب کار خودش را آغاز کرد تا به امروز عروسکهای زیادی را تولید کرده وچون این عروسکها در برنامه های ما بکار گرفته می شوند طبیعی است باید در یک آرشیوی این عروسکها نگهداری می شد تا پیش از این این آرشیو عروسکی برای اعضای معدودی قابل دیدن بود ولی با افتتاح این موزه برای مخاطبان عام نیز قابل بازدید خواهد بود
بهروز غریب پور سرپرست گروه تئاتر «آران» و مدیر موزه اپراهای عروسکی در گفتگو با خبرنگار نما گفت: گروه عروسکی آران از 14 سال پیش که با اپرای رستم و سهراب کار خودش را آغاز کرد تا به امروز عروسکهای زیادی را تولید کرده وچون این عروسکها در برنامه های ما بکار گرفته می شوند طبیعی است باید در یک آرشیوی این عروسکها نگهداری می شد.
وی افزود : تا پیش از این این آرشیو عروسکی برای اعضای معدودی قابل دیدن بود ولی با افتتاح این موزه برای مخاطبان عام نیز قابل بازدید خواهد بود.
این کارگردان تئاتر کشور ادامه داد :موزه نشان دهنده همت و هنر دهها هنرمند ایرانی است که می تواند معرف پویایی و جامع بودن فضای نمایشی ما باشد ،امیدوارم دانش آموزان مدارس و دانشجوهیا دانشگاههای ما با بازدید از این موضوع بر دانش خود اضافه کنند ما از 14 سال قبل تا به امروز یکصد عروسک نخی منحصربفرد تولید شده است که در دنیا بی نظیر است.
ارتقای سطح هنر ملی و توسعه هنر نمایش عروسکی از جمله فعالیتهای مهم گروه آران است نوع تخصصی اجرای تئاتر عروسکی به غیر از ایران در چند کشور بیشتر وجود ندارد
ما در اپرای مولوی پرده خوانی و در اپرای سعدی تخته حوضی را نشان می دهیم هر یک از این محلها گوشه ای از هنر سنتی نمایشی ما رابه علاقمندان نشان می هند ،مخاطبان تائترهای عروسکی هزاران نفر هستند که به محض اینکه کارهای هنرمندان روی صحنه می آید از کارها استقبال می کنند.
غریب پور با اشاره به قسمتهای مختلف موزه اپرای عروسکی گفت:در این موزه قسمتی درست شده است برای آموزش بازی دادن عروسک ،فیلمهای برای مخاطبان به نمایش در می آید و در محل ورودی موزه نحوه ساخت عروسک را نشان دادیم ، خود این مجموعه کمک بزرگی می کند تا شما در یک بار بازدید یک مقدماتی را از این هنر فرا بگیرید و طبیعی است دانشگاهی متعددی وجود دارد که علاقمندان می توان به آن برای یادگیری بیشتر مراجعه کنند.
عروسکهای این موزه متعلق به اپراهای رستم و سهراب ،مکبث، لیلی و مجنون ،حافظ وسعدی و خیام است و اساسا دسته بندی های خاص بر اساس کارکترهای عروسکها وجود دارد.
اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد نیزدر گفتگو با خبرنگار نما درباره افتتاح این موزه گفت:قطعا این موزه محلی برای حفظ و حراست عروسکها خواهد بود عروسک های که به تناسب نمایشها تولید و وارد مرحله اجرا می شوند باید در مکانی امن حفظ و حراست شوند هم برای اجراهای بعدی و هم برای ماندن در تاریخ این کشور،ما در وادی هنر موزه هنر وسینما داریم و با افتتاح این موزه امیدواریم در آینده شاهد افتتاح موزه تئاتر هم باشیم.
وی ادامه داد :بودجه معاونت هنری ما در 3 سال گذشته حدود 2 برابر افزایش پیدا کرده است امیدواریم با تامین بودجه های متناسب با این حوزه زمینه ارتقا طرح هنر ملی و نمایشی عروسکی را در کشور بیشتر از گذشته برای علاقمندان فراهم کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت ارشاد خاطرنشان کرد :کار ما به عنوان متولی در دولت این است که بتوانیم سیاست گذاری کنیم حمایت و آموزش مستمر داشته باشیم و کار را برون سپاری کنیم بسپاریم اجرا کار رابه خود اهالی فرهنگ و هنر امیدواریم با سرعت بیشتری این مسیر را ادامه دهیم.

۱۳۹۶/۱/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...