نسخه چاپی

محمد دهقان در گفتگو با نما:

استقلال كانون وكلا بهانه ای برای انحصار طلبی است

عکس خبري -استقلال کانون وکلا بهانه اي براي انحصار طلبي است

محمد دهقان گفت: كانون وكلا معتقد است كه برای خود نباید بیش از حد رقیب بتراشد و به اصطلاح در این خصوص دست زیاد نشود و حاضر نیست كه وكلا جدید را استخدام كند.

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتگو با خبرنگار نما ، درباره حضور وزیر دادگستری و جمعی از اعضای کانون وکلا در کمسیون قضایی مجلس و بحث پیرامون کاهش سهمیه پذیرش درآزمون وکالت گفت: با توجه به اینکه کانون وکلا علاقه ای به افزایش این سهمیه ندارد، از این رو مد نظر ما بود تا با اصلاح قانون یک راه حلی پیدا کنیم تا حقوق دانان بیشتری بتوانند در عرصه وکالت حضور داشته باشند .
همانگونه که اطلاع دارید سالانه تعدای از فارغ التحصیلان رشته حقوق در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد درخواست دارند تا در حرفه وکالت عضو شوند تا مردم از خدمات حقوقی آنها بهره مند گردند ،اما کانون وکلا در این خصوص با یک سختگیری فراوانی تعدادی اندکی از حقوقدانان را پذیرش می کند.
نماینده مردم طرقبه و چناران درمجلس شورای اسلامی افزود: مثلا در دوره گذشته 17 هزار نفر در آزمون وکالت شرکت کردنند وتنها از میان آنها 640 نفر پذیرفته شدنند.افراد پذیرفته نشده هم نسبت به ظرفیت پایین جذب اعتراض داشتند و با ارسال نامه به نمایندگان مجلس خواهان بررسی این موضوع بودند.
دهقان افزود: در مورد ظرفیت پذیرش آزمون وکلا نیز رئیس دادگستری استان و رئیس دادگاه انقلاب به همراه نماینده کانون وکلا تشخیص می دهند که چند نفر پذیرفته شوند لذا از این رو نمایندگان مجلس نسبت به این قضیه معترض بودند.
نایب رئیس فراکسیون ولایی از جلسه تعدادی از نمایندگان با وزیردادگستری خبر داد و گفت :بیشتر سوالات نمایندگان مجلس از وزیر دادگستری به همین موضوع قدیمی اختصاص داشت که تا کنون تعیین تکلیف نشده و آن موضوع اختلاف کانون وکلا با حقوقدان های در مورد میزان پذیرش در آزمون وکالت است .
البته وزیر دادگستری هم موافق این افزایش ظرفیت بودند تا مردم به راحتی به وکیل دسترسی داشته باشند تا از خدمات وکلات به خوبی استفاده کنند تا پرونده های حقوقی بهتر اداره شود..
گفتنی است که با توجه سوالات نمایندگان کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس از وزیر دادگستری در خصوص محدودیت به کارگیری فارغ التحصیلان حقوق و پاسخ های ارایه شده از سوی وزیر دادگستری، نمایندگان سوال کننده قانع نشدند و قرار شد این سوال به صحن علنی مجلس ارجاع داده شود.
به گزارش نما ، بررسی سالانه 15 میلیون پرونده در کشور که به گفته مسئولان قوه قضاییه رسیدگی به این همه پرونده از توان قضات و کارکنان فعلی دستگاه قضا بیرون است، می طلبد تا تعداد وکلا نیز به تناسب این پرونده ها افزایش یابد. با این وجود امسال در بین تعداد استانهایی که اعلام نیاز برای پذیرش کارآموزی وکالت کرده اند، موضوع کاهش معنی دار تعداد وکلای جدید چشمگیر است. به بیان دیگر، وکلای جدید اندکی امسال به جامعه قضایی کشور اضافه می شوند و معضل پرونده های چند ده میلیونی از یک سو و بیکاری فارغ التحصیلان رشته های حقوق، همچنان لاینحل باقی است.
این در حالی است که با وجود این همه فارغ التحصیل بیکار در رشته حقوق، کانون وکلا سهمیه پذیرش کارآموزان وکالت را امسال کم کرده است سال گذشته نیز تعدادی از حامیان حذف ظرفیت از آزمون وکالت با نوشتن نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه‌قضائیه، خواستار اصلاح رویه نمایندگان قوه‌قضائیه در کمیسیون تعیین ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت شدند.
در نامه جمعی از حامیان حذف معیار ظرفیت از آزمون وکالت آمده است: همان‌طور که مستحضرید با تاکید تبصره دو ماده هفت قانون اصلاح موادی از قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 مصوب تیر ماه 1393، مراجع صدور مجوز نباید به بهانه اشباع بازار، از صدور مجوز خودداری کنند. این در حالی است که هر ساله برای حرفه وکالت، ظرفیت محدود تعیین می‌شود.
این نامه می‌افزاید: لذا با توجه به ادعای مسئولان کانون وکلا که معتقدند در کمیسیون تعیین ظرفیت پذیرش داوطلبان حرفه وکالت، اکثریت با نمایندگان دستگاه قضایی است، خواهشمند است پیرو موضع‌گیری به حق و قانونی، نسبت به اعمال این موضع‌گیری در رویه نمایندگان دستگاه قضایی حاضر در کمیسیون یاد شده، اقدامات شایسته را مبذول فرمایید تا معیار صلاحیت علمی، جایگزین معیار محدودیت نفرات در مرحله پذیرش داوطلبان حرفه وکالت باشد.

۱۳۹۶/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...