نسخه چاپی

محمد علی بهمنی در گفتگو با نما :

در هنر هیچ كسی نمی تواند بگوید من بهترین هستم /از 9 سالگی در چاپخانه كمك خرج خانواده بودم

عکس خبري -در هنر هيچ کسي نمي تواند بگويد  من بهترين هستم /از 9 سالگي در چاپخانه کمک خرج خانواده بودم

شاعر و غزل سرای ایرانی گفت: در هنر هیچ كسی نمی تواند بگوید كه من بهترین هستم زیرا در هنر آنقدر ناگفته ها هست كه اگر هزاری هم مردهنر باشی بخش گسترده ای از میدان را ندیده ای.

محمد علی بهمنی شاعر و غزل سرای در حاشیه جشن تولد 75 سالگی اش در مصاحبه با خبرنگار نما گفت:واقعیت این است که چند نفر هستند که می توان گفت که شعر آنها نردبان و پلکان است که انسان بدون تجربه نکردن این پله ها شاید خیلی دیر به شعر برسند یا شاید هم اصلا نرسند یکی از آنها که در زندگی من قرار گرفت فریدون مشیری بود.
وی درخصوص نحوه آشنایی خود با مرحوم فریدون مشیری گفت: من در دوران کودکی خیلی شیطنت می کردم برادرم در یکی ازسالهای سه ماه تعطیلات تابستان مرا به چاپخانه ای فرستاد تا در آنجا کار کنم . در آنجا مشیری مسئولیت نشریه ای را بر عهده داشت و به طور کلی نحوه آشنایی من با وی در آن چاپخانه بود.من چون خیلی کوچک بودم و تا حدودی پی به علاقه من برده بود ،از این رو من رارها نکرد و خودش برای من کتاب اشعار کودکان را می آورد و در این عرصه مشوق بزرگی برایم بود.
این شاعر پرآوازه کشور در خصوص کسب افتخارات متعدد ازجمله کسب تندیس بهترین غزل سرای کشورگفت:در هنر هیچ کسی نمی تواند بگوید که من بهترین هستم زیرا در هنر آنقدر ناگفته ها هست که اگر هزاری هم مردهنر باشی بخش گسترده ای از میدان را ندیده ای.
شعر یک ناشنیده و ناگفته ای همیشه دارد و زمانی که انسان شعر می گوید تا آنجایی که خلقش کرده است هنوز شعر نیست ،شعرآن زمانی اتفاق می افتدکه که شما اشعارت را یا خودت بخوانی و یا کتاب سروده هایت را برای دیگران بیان کنی تا دیگران برداشت خودشان را از این شعر شما داشته باشند و آن برداشت است که شعریت می بخشد به آنچه ما کرده ایم و در بخش های گسترده تر هنر هم می توان اینگونه نگاه کرد.
محمد صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در باره برگزاری مراسم متولد ماه از سوی این سازمان گفت:ما هرماهه یکی از هنرمندان در عرصه های مختلف از جمله شاعران ،بازیگران و موسیقی دانان را که برای اعتلای هنر کشور زحمت کشیده اند را با حضور دوستان آنها جشنی بر پا می کنیم که این بار هم جشن 75 سالگی استاد محمد علی بهمنی بود واین افتخاری برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری است که پیشکسوت هنر این افتخار را به ما داده است تادر اختیار آنها باشیم .
صلاحی در خصوص هدف از برگزاری این مراسم تصریح کرد: با اجرای این کار ضمن ارج نهادن وخسته نباشید به هنرمندان مختلف درصدد هستیم تا مردم و به خصوص نسل جوان را با هنرمندان کشور آشنا کنیم .
گفتنی است که محمدعلی بهمنی زاده ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در دزفول، شاعر و غزل‌سرای پیشکسوت ایرانی است.
او در چاپخانه با زنده یاد «فریدون مشیری» که آن روزها مسئول صفحه ادبی هفت‌تار چنگ مجله روشنکفر بود، آشنا شد و نخستین شعرش در سال ۱۳۳۰، یعنی زمانی که تنها ۹ سال داشت، در مجله روشنفکر به چاپ رسید.شعرهای وی از همان زمان تاکنون به طور پراکنده در بسیاری از نشریات کشور و مجموعه شعرهای مختلف ، انتشار یافته است و بسیاری بر این عقیده‌اند که غزل‌های او وام‌دار سبک و سیاق نیماست.
او در قالب‌های مختلف از کلاسیک، نیمایی و سپید به سرودن پرداخت اما وجه غالب شعرهای او، غزل است.
«بهمنی» را می‌توان از زمره ترانه‌سرایان موفق این روزگار دانست. او در سال ۱۳۷۸ موفّق به دریافت تندیس خورشید مهر به‌عنوان برترین غزل‌سرای ایران شد.باغ لال، عامیانه‌ها،گیسو، کلاه، کفتر ،گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود، دهاتی ، شاعر شنیدنی است ، نیستان،این خانه واژه‌های نسوزی دارد، من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم از جمله آثار این شاعر کشور است.

۱۳۹۶/۱/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...