نسخه چاپی

كمیسیون امنیت پارلمان عراق به رفتارهای خودسر آمریكا در جنگ با داعش اعتراض كرد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: انتشار گزارش هایی از اقدامات خودسرانه نیروهای آمریکایی در بازداشت عناصر مهمی از گروه تروریستی داعش در جوار مرزهای عراق و سوریه، بدون اطلاع بغداد، باعث اعتراض کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق شد.



به گزارش ایرنا، 'اسکندر وتوت' عضو این کمیسیون روز یکشنبه در اظهاراتی خبری با اعتراض به این رفتارهای خودسرانه نیروهای آمریکایی در جنگ با تروریسم در عراق گفت که این کمیسیون درصدد نامه نگاری رسمی به دولت عراق برای پیگرد این مساله با طرف آمریکایی است.
وتوت گفته است که اقدام خودسر نیروهای امریکایی در عملیات ویژه اخیر که منجر به بازداشت عناصر مهمی از گروه تروریستی داعش بدون اطلاع دولت عراق شد، به معنی نادیده انگاشتن حاکمیت ملی عراق است و این کمیسیون بزودی با دولت مرکزی نامه نگاری می کند تا طرف عراقی نیز در این بازجویی ها با تروریست های بازداشت شده، مشارکت داده شود.
وی خاطر نشان کرده است که نیروهای امریکایی در چند مورد با عملیات ویژه نظامی و انجام هلی برن در مناطق مختلفی از عراق بدون اطلاع بغداد، عناصر مهمی از داعش و دیگر گروه های تروریستی را بازداشت کرده اند که از جمله این مناطق که در آن آمریکایی ها عملیات ویژه انجام داده اند، کرکوک و موصل و آخرین مورد آن در منطقه مرزی 'البوکمال' سوریه در جوار مرزهای عراق بوده است.
این عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، 'حیدر العبادی' را به عنوان فرمانده کل قوای مسلح عراق در قبال این رفتار نامسوولانه نیروهای آمریکایی مقصر دانسته است.
اسکندر وتوت تاکید کرد که افراد بازداشت شده، جزو سرکرده های داعش هستند و دارای اطلاعات مهم و خطرناکی هستند و نیروهای عراق که با این گروه های تروریستی می جنگند بیش از هر نیروی دیگری به آگاهی از این اطلاعات نیازمند هستند.
به گفته وی، نیروهای عراق برای جلوگیری از تکرار خطاهای امنیتی یا تله های تروریست ها به این اطلاعات در جنگ با داعش نیازمندند، در حالی که آمریکایی ها، بازداشت شدگان را به اربیل و جاهای دیگر می برند؛ امری که تردیدها را نسبت به این رفتار آمریکایی ها بیشتر کرده است.
وی اضافه کرده است که هیچ گونه اعتمادی به سازو کاری که آمریکایی ها در تعامل با تروریست ها دارند، وجود ندارد، بویژه اینکه بانک هایی در اربیل وجود دارند که متهم به تامین مالی داعش هستند.
اسکندر وتوت گفت که عراق بیش از هر طرف دیگری به تحقیق از این تروریست ها و گرفتن اطلاعات از آنها و اماکن حضور تروریست ها و اسامی کامل آنان و ارتباطات و شبکه های مخفی آنها نیاز دارد.
عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که با شروع جلسات پارلمان عراق این کمیسیون مساله نامه نگاری با دولت عراق به منظور پیگرد این موضوع با آمریکایی ها را در پارلمان پیگیری می کند.
وی اضافه کرد که باید عراقی ها در بازجویی ها با افراد دستگیر شده نیز مشارکت داده شوند و یا اینکه نیروهای آمریکایی این رفتارهای خودسرانه را متوقف کرده و فورا خاک عراق را ترک کنند.
براساس گزارش های منتشر شده، نیروهای آمریکایی در چارچوب نیروهای موسوم به ائتلاف بین المللی برای مبارزه با تروریسم در شامگاه جمعه گذشته 21 آوریل 2017 در منطقه مرزی آلبوکمال در استان 'دیر زور' سوریه ، عملیات هلی برن انجام دادند و گفته می شود که یکی از سرکردگان مهم داعش را در این منطقه دستگیر کردند.
نیروهای آمریکایی همچنین در سنوات اخیر بعضا با همکاری نیروهای عراقی یا نیروهای پیشمرگ کرد در شهرستان 'الحویجه' از توابع استان کرکوک یا شهر موصل نیز عملیات موردی هلی برن انجام داده اند که طی آن تعدادی از عناصر تروریستی را به قتل رسانده یا دستگیر کرده اند.
نیروهای امریکایی معمولا از ارائه اطلاعات درباره این عملیات هلی برن و دستگیری افراد بازداشت شده و اعترافات آنها خودداری می کنند.

۱۳۹۶/۲/۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...