نسخه چاپی

رادیو در ایران 77 ساله شد

چهارم اردیبهشت 1319 آغاز فعالیت رادیو در ایران می باشد.

به گزارش نما به نقل از دیباچه، رادیو در ایران از چهارم اردیبهشت 1319 آغاز به کار کرد. ایرانیان به این رسانه، بیشتر به عنوان وسیله ای سرگرم کننده می نگرند. البته با تلاش های پی گیرانه سازمان صدا و سیما در راه تأسیس مراکز استانی و پایه گذاری شبکه های تخصصی، امید می رود نگاه مردم، به این رسانه، منطقی تر و اصولی گردد. در این گزارش، به پیشینه رادیو در ایران و اهداف آن می پردازیم.

رادیو را بیشتر بشناسیم/ برنامه های رادیو برای روز تاسیس رادیو

پیشینه استفاده از رادیو در ایران، به حدود هفتاد و هفت سال می رسد. سازمان پرورش افکار، وابسته به وزارت پست و تلگراف و تلفن آن زمان، در بهمن ماه سال 1317 ساخت دو دستگاه فرستنده موج کوتاه را به شرکتی خارجی سفارش داد. همچنین مقرر شد برای شهرهایی که برق دارند، دستگاه گیرنده و بلندگو خریداری شود تا برای استفاده عموم از برنامه های رادیو، این وسیله در میدان اصلی شهر نصب گردد.
ساعت ده بامدادِ چهارم اردی بهشت 1319، رادیو در ایران، فعالیت رسمی خود را با نام «رادیو تهران» آغاز کرد. در آن زمان از ساعت 18 تا 23 برنامه داشت. برنامه ها، بیشتر به پخش اخبار، موسیقی، گفتارهایی درباره مسائل بهداشتی، ورزشی، فرهنگی و خانه داری اختصاص داشت. جالب آنکه در آن زمان، اخبار به شش زبان عربی، روسی، ترکی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی پخش می شد.

ویژگی ها و برتری های رادیو :

انعطاف پذیری رادیو

یکی از ویژگی های مهم رادیو، انعطاف پذیری آن است؛ بدان معنا که رادیو به توجه و دقت مستقیم مخاطب نیاز ندارد. به دیگر سخن، هنگام برقراری ارتباط با رسانه ها، رادیو را آسان تر از بقیه می توان نادیده گرفت. در رسانه هایی که حس بینایی مخاطب را با خود درگیر می سازند، معمولاً مخاطب نمی تواند هم زمان فعالیت دیگری نیز داشته باشد، در حالی که برای درک مفاهیم صوتی و استفاده از ابزاری مثل رادیو، نه تنها زمان خاصی از مخاطب گرفته نمی شود، بلکه هنگام پرداختن به کارهای دیگر، می توان از آن استفاده کرد. رادیوهای وسایل نقلیه، گویاترین شاهد بر این برتری هستند.

رادیو و تنهایی، رادیو و تاریکی
در رسانه های دیداری، افراد معمولاً در کنار یکدیگر برنامه یا پیامی را تماشا و با رسانه ارتباط برقرار می کنند. با این حال، در کارگاه یا اتاقی شلوغ، وقتی همه افراد سرگرم کارهای شخصی خود هستند، رادیو می تواند به گونه ای ویژه و خصوصی با مخاطب خود ارتباط برقرار سازد. رادیو به علت شنیداری بودن، حالت انس و رفاقتی را با انسان برقرار می سازد که این فرآیند حتی در رسانه های نوشتاری نیز پدید نمی آید. انسان برای صدایی که می شنود، بهترین حالت ها و شرایطی را که خود می پسندد، تصور می کند. بنابراین، مخاطب می تواند بهترین ارتباط ممکن با رسانه را با رادیو برقرار سازد. این ارتباط صمیمی و عاطفی با رادیو، گاه به اندازه ای می رسد که عده ای از مخاطبان، از این رسانه به عنوان آرامش قبل از خواب خود استفاده می کنند. رادیو و تنهایی، رادیو و تاریکی، رادیو و آرامش و... ، همه گویای ارتباط ویژه ای است که میان رادیو و مخاطبانش برقرار می شود.

رادیوی تخصصی

ویژگی های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشانده است. شبکه های تخصصی به مخاطبان این امکان را می دهد که بر اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر، در شبکه تخصصی، موضوع های مرتبط با آن به گونه ای عمیق و جدی دنبال می شود و به اعتراف بسیاری از مخاطبان، این شبکه ها همانند کتاب خانه ای سخن گو، نیاز شنوندگان را برطرف می کند. در ایران اسلامی، شبکه های رادیویی قرآن، فرهنگ، معارف، ورزش، جوان، صدای آشنا، سلامت و پیام، نمونه هایی از این رشد فرهنگی هستند.


اما رادیویی ها امروز را چگونه جشن می گیرند؟ شبكه‌های مختلف رادیویی همزمان با فرارسیدن هفتاد و هفتمین سالروز تأسیس رادیو در ایران ویژه برنامه‌های متنوعی را تدارك دیده‌اند كه تقدیم مخاطبان این رسانه دوست داشتنی می کنند.



رادیو ایران

همزمان با هفتاد و هفتمین سالروز تأسیس رادیو در ایران این شبكه رادیویی روز دوشنبه 4 اردیبهشت ماه از ساعت 9:30 تا 11:30 در استودیوی شماره 8، مراسم بزرگداشت اولین دوره مسابقه استاد امیر نوری را برگزار می‌‌كند كه تاكنون هفتاد و هفت اثر به دبیرخانه این مسابقه رسیده است و قرار است در آن روز در هر بخش سه نفر كاندیدای دریافت تندیس زرین شوند.


رادیو تهران

گرامیداشت هفتاد‌و‌هفتمین سالگرد تأسیس رادیو در ایران دوشنبه از ساعت 18 به تهیه‌كنندگی امیر بنی‌هاشمی از برنامه «021» تقدیم مخاطبان رادیو تهران می‌شود.


رادیو فرهنگ

برنامه روتین «عصرانه با كتاب» چهارم اردیبهشت از ساعت 19:30 تا 21 به موضوع رادیو و سالگرد تاسیس آن می‌پردازد.

رادیو قرآن

«صبح و سلام» كه روز دوشنبه 4 اردیبهشت ساعت 6:30 از رادیو قرآن پخش می‌شود، به نقش رادیو در ترویج فرهنگ قرآنی و گفت و گو با مسئولان رادیو و اطلاع‌رسانی از برنامه‌های این روز می‌پردازد. «حیات طیبه» نیز كه همان روز ساعت 9:15 پخش می‌شود، نقش رادیو در آشنایی مخاطبان با سبك زندگی قرآنی و ترویج آموزه‌های دینی را بررسی می‌كند.

رادیو گفتگو

برنامه «گفتگوی فرهنگی» با حضور چند تن از پیشكسوتان رادیو و اهالی این رسانه به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد تأسیس رادیو در ایران به صورت ویژه از ساعت 20:00 به مدت یك ساعت از این شبكه به روی آنتن می‌رود.

رادیو معارف

این شبكه رادیویی در فواصل پخش و همچنین برنامه «مجله روز» كاری از گروه رویدادهای معارفی و اطلاع‌رسانی كه ساعت 8:30 از رادیو معارف پخش می‌شود، این مناسبت را گرامی می‌دارد.

رادیو ورزش

رادیو ورزش در برنامه‌های «پنجره‌ای رو به شب»، «صبح و ورزش»، «نیمكت» و «عصرانه» با تبریك به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد رادیو و گفت‌و‌گوی تلفنی با پیشكسوتان رادیو این مناسبت را گرامی می‌دارد.

گفتنی است؛ «پنجره‌‎ای رو به شب» به تهیه‌كنندگی احمدرضا طاهری سوم اردیبهشت ساعت 22:00، برنامه «صبح ورزش» چهارم اردیبهشت ساعت 7:15 به تهیه‌كنندگی احمدرضا طاهری، «نیمكت» ساعت 10:00 به تهیه‌كنندگی مریم رستمی و «عصرانه» به تهیه‌كنندگی سیدمرتضی سیدمحمدی ساعت 17:00 به روی آنتن می‌رود.

۱۳۹۶/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...