نسخه چاپی

فریدون معینی در گفت و گو با نما:

اگر نتیجه نگیریم به همه مربوط می‌شود

عکس خبري -اگر نتيجه نگيريم به همه مربوط مي‌شود

اگر نتیجه نگیریم به همه مربوط می‌شود. اما روال اینطور است كه تقصیر را مربیان به گردن می‌گیرند.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- یکی از افرادی که در فدراسیون فوتبال با دانش بالای فنی خود به تمام ادوار تیم ملی کمک می کند کسی نیست جز فریدون معینی عضو کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال . او معتقد است: پس از این که سازمان لیگ اقدام به جوانگرایی در مسابقات لیگ برتر کرد خون تازه‌ای در فوتبال ما جاری شده است و ما هم از این رویه پیروی می‌کنیم و از بازیکنانی بهره خواهیم برد که حضور درالمپیک را داشته باشند.



تیم‌ ‌ملی جوانان به منظور آماده‌سازی برای رقابت‌های جام جهانی کمتر از ۲۰ سال کره‌جنوبی، تشکیل شده است؟

 باید ببینیم چه تعداد بازیکن در کوران مسابقات لیگ برتر و دسته یک به تیم‌ ‌ملی می‌آیند. تیم شرایط خوبی دارد. به موفقیت خوبی در آسیا دست یافته‌ایم و امیدوارم که بتوانیم حداقل از گروه‌مان در جام جهانی صعود کنیم.
 
 از اردوهای آماده سازی این تیم چه خبر؟

۱۴ اردیبهشت دو بازی دوستانه با سنگال در تهران انجام می‌دهیم. سنگال جزو تیم‌های خوب است. قرار بود یک اردو هم در ارمنستان داشته باشیم اما نمی‌دانم چرا این اردو لغو شده است. تیم‌ ‌ملی جوانان از شرایط خوبی برخوردار است و یک سرمربی خوب در راس هدایت این تیم قرار گرفته است.
 
 امید نورافکن با وجود مشکلات به وجود آمده بین این تیم و باشگاه استقلال به تیم‌ ‌ملی جوانان دعوت شد؟

ما تعامل خوبی با باشگاه‌ها داریم و همه تصمیمات به نفع بازیکنان است. نورافکن جزو سرمایه‌های ما محسوب می‌شود. اتفاق خاصی رخ نداده و به طور قطع نورافکن در جام جهانی حضور خواهد داشت.


 برنامه های آماده سازی این تیم تا چه زمانی طول می کشد؟
 به طور جدی کارهای این تیم را دنبال می‌کنیم. اردوی این تیم از آغاز شده و به پایان رسید. تیم از شرایط خوبی برخوردار است و برای تورنمنت‌های آینده برنامه‌ریزی شده که تیم‌ ‌ملی به شرایط ایده‌آل برسد. تا پانزدهم مهر فرصت داریم تا تیم‌ ‌ملی را برای رقابت‌های جام جهانی آماده کنیم.


 در مسابقات کمتر از ۲۱ سال آسیا از چه تیمی استفاده می‌شود؟

پس از این که سازمان لیگ اقدام به جوانگرایی در مسابقات لیگ برتر کرد خون تازه‌ای در فوتبال ما جاری شده است و ما هم از این رویه پیروی می‌کنیم و از بازیکنانی بهره خواهیم برد که حضور درالمپیک را داشته باشند.
 
 در تیم های نوجوانان و جوانان ما بازیکن ساز هستیم یا نتیجه گرا؟

برای موفقیت تیم ملی به نظر مسیر خوب و درستی انتخاب شده است. برای این کار سعی می‌شود تا از بازیکنان جوان تر که تجربه بازی کمتری دارند، استفاده شود تا انگیزه لازم در بین آنها ایجاد شود و این همان مسیر خوبی است که به آن اشاره کرد. در تیم‌هایی که زیر سن بلوغ هستند روی نتیجه‌گرایی تکیه نمی‌کنند چون این تیم‌ها بازیکن محور هستند. آنجا زیاد به تیم هم توجه نمی‌شود چون پس از آن عرصه فیلمسازی آغاز می‌شود اما طبیعی است اگر خوب کار کنید نتیجه هم به دست می‌آید و تیم‌هایی که خوب کار می‌کنند نتیجه هم می‌گیرند. بنابراین صرف اینکه ما همه چیز را ول کنیم و فقط به بازیکن‌سازی بچسبیم درست نیست.
 
 اگر تیم جوانان نتیجه نگیرد، چه کسی مقصر است؟
 اگر نتیجه نگیریم به همه مربوط می‌شود. اما روال اینطور است که تقصیر را مربیان به گردن می‌گیرند. از مطبوعات هم خواهش می‌کنم تا با موشکافی همه چیز را بررسی کنند چون این کار باعث می‌شود همه دقیق‌تر باشیم. از سوی دیگر هیچ کسی نمی‌تواند نتیجه را تضمین کند.ما از انگلیس بالاتر نداریم. آنها کاپلو را با ۱۲ میلیون دلار آوردند اما در جام جهانی هم از گروه‌هشان بالا نرفتند. معتقدم باید در فوتبال حرکت‌دهی باشد.


تا چشم بر هم بزنیم المپیک 2020 توکیو خواهد رسید، برنامه ای برای این تیم ندارید؟
 تیم جوانان و نو‌جو‌ا‌نان جایگزین این تیم خواهند شد و ما باید از الان خودمان را آماده آن ر‌قا‌بت‌ها کنیم. تیم امید فعلی هم بازیکنان خوبی داشت، اما قسمت نبود که به المپیک برویم.


تیم ملی فوتبال با کارلوس کی روش شرایط بسیاری خوبی پیدا کرده و با وجود جوانگرایی در موقعیت خوبی برای صعود به جام جهانی قرار گرفتیم؟

به‌ هر‌ حال جوانگرایی نیاز فو‌تبا‌ل ما بود و برای آینده اهمیت زیادی دارد. باید طوری سازماندهی کنیم که جوانگرایی ضربه‌ای به روند نتایج ما نزد. این کار هنرمندانه یک مربی است که نبودن چند بازیکنش در عملکرد تیمش تاثیر منفی نمی‌گذارد ، همانگونه که کارلوس کی روش این کار را انجام داد. تیم ملی ما در حال حاضر به هیچ وجه وابسته به هیچ بازیکنی نیست و در حال حاضر در هر پست حداقل سه نفر بازیکن هم سطح و هم طراز داریم که می توانند به عنوان سرباز در خدمت تیم ملی کشور خود باشند .

۱۳۹۶/۲/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...