نسخه چاپی

نما بررسی می كند؛

تازه واردها می توانند میزبانی لیگ برتری ها را بكنند؟!

عکس خبري -تازه واردها مي توانند ميزباني ليگ برتري ها را بکنند؟!

سپیدرود امروز همان تیم شاهین‌ بوشهر دیروز است. تیمی بدون مالك، بدون مدیر و با هواداران عاشق!

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- کنفدراسیون فوتبال آسیا قوانین و مقررات سفت و سختی را برای باشگاه‌های کشورهای عضو لحاظ کرده و با فرستادن نمایندگان خود به تمامی کشورهای آسیایی وضعیت امکانات باشگاه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا براساس آن به لیگ‌ها نخست هر کشور امتیاز دهد و براساس آن تعداد سهمیه کشورها برای لیگ قهرمانان را مشخص کند. البته عوامل دیگری نیز در میزان سهمیه آسیایی دخیل است. در فوتبال ایران بزرگترین مشکل تیم‌هایی که به لیگ برتر می‌آیند کمبود امکانات بوده و مهم‌ترین آن نداشتن ورزشگاه است. حال نگاهی به شرایط پارس جنوبی جم و سپیدرود رشت دو تیم تازه لیگ برتری شده می‌اندازیم تا ببینیم آنها شرایط میزبانی در لیگ برتر را دارند که بخواهند در مرحله بعدی پاسخگوی نمایندگان AFC باشند.
 
 سپیدرود بدون مالک

سپیدرود تیمی قدیمی و ریشه‌دار در فوتبال ایران محسوب می‌شود. تیمی که هواداران دو آتشه دارد و حضورش در لیگ برتر قطعا باعث شور و نشاط بیشتری در لیگ برتر فصل آینده خواهد شد و تعداد تماشاگران لیگ برتر را افزایش خواهد داد. با‌این‌حال سپیدرود به جز هوادار شرایط دیگری برای حضور در لیگ برتر ندارد. این باشگاه هیات مدیره، مدیرعامل و حتی مالک ندارد! بازیکنان سپیدرود در فصل گذشته در لیگ دسته اول بارها و بارها از مشکلات مالی سخن گفتند. علی نظرمحمدی سرمربی تیم بارها عنوان کرد که بازیکنانش فقط به عشق هواداران بازی می‌کنند!
این در حالی است که هزینه‌های حضور در لیگ برتر حداقل دو سه برابر لیگ دسته اول است. سپیدرود حتی به دلیل مشکلات مالی از جام حذفی کنار کشید. اکنون این باشگاه بدون داشتن مالک چگونه می‌خواهد در لیگ برتر حضور داشته باشد. پیش‌از سپیدرود هم تیم‌های پرهواداری بودند که در لیگ برتر حضور داشتند و اکنون دیگر اسمی از آنها در فوتبال ایران نیست! شاهین بوشهر شاخص‌ترین آنها بود. اکنون تیم‌هایی مثل گهردورود، برق شیراز کجا هستند؟! هیچ نشانی از آنها نیست. شرایط امروز تیم سپیدرود رشت هم دقیقا مشابه همین تیم‌های ریشه‌دار و پرهوادار است. تیم‌هایی که برای حضورشان در لیگ برتر مردم در خیابان‌ها شادمانی کردند ولی در طول لیگ برتر فقط از دیدن شکست‌های تیم محبوب‌شان و بی‌سامانی‌های باشگاه اندوهگین شدند.
سپیدرود امروز همان تیم شاهین‌ بوشهر دیروز است. تیمی بدون مالک، بدون مدیر و با هواداران عاشق! عشق برای فوتبال لازم است اما کافی نیست! از سویی دیگر گفته می‌شود سپیدرود یکی دو مدعی مالکیت هم دارد که شاید همین ‌روزها که بازیکنان و مربیان جشن صعود گرفته‌اند آنها به فکر تصاحب امتیاز این باشگاه باشند و این یعنی آنکه حتی فروش امتیاز تیم پرهوادار سپیدرود هم به یک مالک جدید و متمول ( البته اگر پیدا شود!) آسان نخواهد بود. بنابراین روزهای سخت سپیدرود و هوادارانش در راه است. باید برای عبور از این روزهای سخت از امروز به فکر بود و فردا برای تیم محبوب و ریشه‌دار سپیدرود خیلی دیر است.


مشکلات سخت افزاری پارس جنوبی
 پارس جنوبی برعکس سپیدرود قدمت زیادی در فوتبال ایران ندارد. تیمی که در ابتدای فصل از حضور در لیگ دسته اول خرسند بود و در پایان فصل در کمال ناباوری جشن صعود به لیگ برتر گرفت! مهدی تارتار با بازیکنانی بی‌ادعا و جویای نام و با انگیزه دست به کار بزرگی زد و توانست تیم را به لیگ برتر بیاورد آن هم در لیگی که مدعیان صعود زیادی داشت از ملوان، گل‌گهر گرفته تا بادران و خونه به خونه و حتی نساجی. جشن قهرمانی تیم پارس جنوبی دوشنبه شب در شهر 70 هزار نفری جم بوشهر برگزار شد. با این حال این جشن باشکوه و منظم که از سوی روابط عمومی سازمان لیگ تدارک دیده شده بود هم دلیل خوبی برای حضور موفقیت آمیز پارس جنوبی در لیگ برتر نیست.
پارس جنوبی بر عکس سپیدرود هم مالک، هم مدیر عامل و هم هیات مدیره و از همه مهم‌تر پول دارد. با این حال حضور برای این تیم در لیگ برتر دشواری‌های خاص خود را خواهد داشت. ورزشگاه تختی شهر جم حداقل استانداردها را برای حضور در لیگ برتر دارد. این ورزشگاه نه اسکوربوردی دارد، نه رختکن و جایگاه خبرنگاران مناسبی دارد. از همه بدتر اینکه میزبانی از تیم‌های بزرگ و پرهواداری مثل استقلال و پرسپولیس در شهر جم تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. ورزشگاه تختی شهر جم در داخل یک شهرک مسکونی است. این شهر فرودگاه هم ندارد. تیم‌های میهمان مجبورند برای حضور در شهر جم در فرودگاه عسلویه فرود بیایند! فاصله این فرودگاه تا ورزشگاه شهر جم بیش از 60 دقیقه است. تیم‌های میهمان حتی در شهر جم هم با چالش هتل مواجه خواهند بود و در شهر جم هتل استاندارد و مناسبی وجود ندارد.
به نظر می‌رسد لیگ برتر فصل آینده با حضور این دو تیم از دو استان شمالی و جنوبی در کشور شور و نشاط بیشتری به فوتبال باشگاهی ایران تزریق کند اما مشکلات این دو باشگاه نیز می‌تواند مشکلات فوتبال باشگاهی‌ ایران را دوچندان کند! مگر اینکه اراده‌ای برای حل مشکلات سپیدرود از استان گیلان و پارس جنوبی جم از استان بوشهر وجود داشته باشد.

۱۳۹۶/۳/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...