نسخه چاپی

نمایشگاه قرآن با رویكرد زندگی به سبك قرآنی افتتاح شد

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن كریم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی بزرگ تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی ایران، اشرف بروجردی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان اسناد و کتابخانه های کشور، حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت و جمعی از مدیران فرهنگی و قرآنی کشور در مصلی تهران آغاز به کار کرد.

این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط "حامد علیزاده" نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی آغاز شد و در ادامه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم ادامه یافت.

اخلاق قرآنی و زندگی به سبک قرآن

رییس بیست و پنجمین نمایشگاه قرآن با تشکر از تمام افرادی که در برپایی این نمایشگاه همکاری کرده اند، گفت: نمایشگاه قرآن از ۳ بخش محتوایی، پشتیبانی و فروش تشکیل شده است و شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن نیز با ابلاغ و تصویب شعار «قرآن، اخلاق و زندگی» در صدد آن است تا تمام فعالیتهای انجام شده بر اساس این شعار انجام شود.

وی با اشاره به شعاری که سال گذشته برای نمایشگاه قرآن انتخاب شده بود گفت: سال گذشته شعاری در خصوص فهم قرآن مطرح شد و خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت؛ امید است امسال نیز با توجه به در نظر گرفتن اخلاق قرآنی و زندگی به سبک قرآن بتوانیم در پایان برگزاری نمایشگاه شاهد تاثیر آن در رفتار بازدیدکنندگان و مخاطبان باشیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری اشاره و تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، قرآن، حفظ و تجوید آن می تواند مقدمه ای برای داشتن بهترین روش برای زندگی باشد. تاکید ایشان بر آن است که هنرمندان و نویسندگان وارد صحنه شوند تا مفاهیم قرآنی رامنتقل کنند.

حشمتی با تاکید برآنکه زبان انتقال مفاهیم قرآنی به جامعه باید تغییر کند و تحول داشته باشد، اظهار داشت: بهترین زبان برای انتقال مفاهیم قرآنی به نسل نو، زبان هنر است. از این رو مجموعه های فعال در حوزه های هنری و فرهنگی را بر آن داشتیم تا در این حوزه فعال شوند. امید است بتوانیم از هنرمندان و خلاقیت آنها بهره جوییم و قرآن را با زبان هنر به جامعه معرفی کنیم.
به گفته محمدرضا حشمتی، بیش از بیست مجموعه به صورت مستقیم در برپایی بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم فعال بوده اند و این نمایشگاه از ساعت ۵ تا ۲۴ میزبان علاقه مندان است. سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: قرآن کریم آئینه تمام نمای فضائل و اخلاق عملی است. با اخلاق عملی می توان مولفه های سبک زندگی ایرانی - اسلامی را شاهد بود. انس با قرآن و بکارگیری مفاهیم قرآنی سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود. گمشده جامعه امروزی ایران، اخلاق، صداقت، راستگویی، وفای به عهد، همنوایی و توجه به فقرا است. به همین دلیل هم ضروری ترین نیاز جامعه ایران اخلاق و اخلاق مداری است.

وی افزود: اخلاق و فضیلت، جوهر فرهنگ و فرهنگ زیر ساخت توسعه جامعه است. اگر بنا باشد در جامعه ای امن و آرام زندگی کنیم باید اخلاق را توسعه دهیم. اخلاق اکسیر نجات بخش جامعه ایران است و بدون اخلاق، جامعه به جایی نخواهد رسید.

پرسش های وزیر ارشاد درباره جامعه قرآنی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: چرا امروز در جامعه به رویکرد اخلاقی آنقدر که باید توجه نمی شود؟ چرا در عرصه سیاسی تخریب رواج پیدا کرده است؟ چرا در عرصه اقتصادی تعصب و فساد رشد پیدا کرده است؟ پاسخ همه این سئوال ها افول اخلاق است. ما وظیفه داریم با تمسک به اصول اخلاقی بر کاستی ها فائل آییم. برای رسیدن به جامعه اخلاق محور باید صداقت، شفافیت، پرهیز از تهمت و انگ زنی، گفتگو و تعامل را مد نظر داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در جامعه اخلاقی شاهد انسجام و همنوایی خواهیم بود و خشونت در آن جایی نخواهد داشت. عامل اصلی مناقشه در یک جامعه، دوری از اخلاق است. حقیقت و گفتگو باید در محور فعالیت های فرهنگی قرار بگیرد. لازمه گفتگو هم پذیرش تنوع فرهنگی است. هدف گفتگو باید فهم دیگران باشد.

وی تصریح کرد: گفتگو باید مبتنی بر ارزش های اخلاقی و دینی و باید با احترام به تفکر و اندیشه همراه باشد. گفتگو مستلزم شنیدن است و شنیدن هم فضیلتی است که باید آن را بدست آورد. جامعه امروز ما می تواند با استعانت به قرآن به این هدف مهم دست یابد. ما باید برای کاهش طلاق، خشونت، فقر و فساد و مهاجرت به قرآن متوسل شویم. همچنین لازم است که سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در شاخصه هایی مثل اوقات فراغت، علائق هنری، فرهنگی و ورزشی جستجو کنیم.

صالحی امیری تصریح کرد: برای تحقق سبک زندگی ایرانی - اسلامی باید گفتمان سازی شکل بگیرد و از سطح به عمق حرکت کنیم. گفتمان باید از شعار به شعور و از سخت افزار به نرم افزار حرکت کند. گسترش عدالت اجتماعی، مسئولیت پذیری و توجه به مسائل ملی و جمعی از آثار سبک زندگی اسلامی و قرآنی و بی انضباطی، قانون گریزی و بی هویتی نتیجه دوری از سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. برای ترویج اخلاق عملی باید آموزه های قرآنی در جامعه جاری و ساری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: برای تولید و بازتولید اخلاق نیازمند کمک حوزه هایی مثل صدا و سیما، نهادی آموزشی، نهادهای قرآنی و آموزش و پرورش هستیم. پیام نمایشگاه قرآن امسال باید به پیام ملی و گفتمان ملی تبدیل شود؛ این همان پیامی است که قرآن هم به آن اشاره کره است. باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شویم. امیدواریم که بتوانیم نمایشگاه قرآن امسال را باشکوه تر از سالهای گذشته برگزار کنیم.

پس از پایان سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سه مجموعه هنری شامل انیمیشن قرآنی، مستند زندگی ایزوتسو و آلبوم موسیقایی نورباران با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، احمد مسجد جامعی، اشرف بروجردی رئیس کتابخانه ملی، حجت الاسلام حشتمی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

۱۳۹۶/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...