نسخه چاپی

گزارش نما ازجشنواره ملی دانشجویی خط و نقاشی‌خط «روح الله» (س) ؛

معرفی ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) در قالب هنر

عکس خبري -معرفي ابعاد شخصيتي امام خميني (ره) در قالب هنر

رئیس مركز امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی گفت: جشنواره ملی دانشجویی خط و نقاشی‌خط «روح الله» كمك زیادی به معرفی ابعاد شخصیتی امام راحل خواهد داشت.

سید محمد هاشمی تروجنی رئیس مرکز امام، ولایت‌فقیه و انقلاب اسلامی درمصاحبه با خبرنگار نما گفت: هدف ما از برگزاری جشنواره ملی دانشجویی خط و نقاشی‌خط «روح الله» این بود که بتوانیم اندیشه های امام خمینی (ره) را با آثار هنری جاودانه کنیم و روح زمانی که با کلام در آمیخته شود به راحتی می تواند بر دل و جان بسیاری از اندیشمندان به خصوص جوانان و تحصیلکردگان ما بنشیند،هدف این است که بتوانیم این روح فکری اندیشه های عرفانی و دینی امام خمینی (ره) به کل نسل جوان منتقل کنیم.
هاشمی تصریح کرد:این جشنواره که به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی و با حمایت معاونت فرهنگی هنری و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار شده است و در ۶ رشته خط نستعلیق، شکسته نستعلیق، ثلث و نسخ، معلی، نقاشی خط و حروف نگاری آثار هنرمندان به نمایش درآمده است.
وی در خصوص تعداد آثار راه یافته به این دوره از جشنواره اظهار داشت: در نهایت از مجموع ۲۰۰ اثر دریافتی، پس از بررسی و داوری نهایی، تعداد ۸۸ اثر در مجموع به بخش نمایشگاهی راه یافتند که از این تعداد، ۳۲ اثر در رشته نستعلیق، ۷ اثر در رشته شکسته نستعلیق، ۱۰ اثر در رشته ثلث و نسخ، ۶ اثر در رشته معلی، ۱۹ اثر در رشته نقاشی خط، ۱۴ اثر در رشته حروف نگاری به انتخاب هیات داوری برگزیده شدند.
حمید رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در مصاحبه با خبرنگار نما گفت: ما باید از همه ابزارهایی که در اختیار داریم برای شناخت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بهره بگیریم که یکی از این ابزارها ،ابزار هنر است.
ما در سالهای قبل مجموعه ای را با عنوان طریق جاوید را در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار کردیم .
یکی از فعالیت هایی ما برگزاری نمایشگاه هنری برای شناخت شخصیت امام خمینی (ره) در حوزه فرهنگی بود که امسال بعد از چند سال توقف مجددا این کار را شروع کردیم که کار خوبی بود در حوزه برگزاری نمایشگاه خط و خط نقاشی ، من فکر می کنم در شرایط فعلی کشور باید به سایر وجوه شخصیتی امام خمینی رجوع و با استفاده از ابزار هنر آن را به جامعه معرفی کرد.
رئیس جهاد دانشگاهی در ادامه افزود: یکی از بحث های مهمی که امام امت به آن اشاره می کردند، همان بحث ما می توانیم بود که در حال حاضر مقام معظم رهبری هم به آن تاکید دارند،کشور ما باید به اقتدار اقتصادی برسد و پایه آن هم توسعه علمی و فناورانه است که هنرمند باید در آثار خود استفاده کند ،توصیه ما به هنرمندان این است که از تمام توان خود برای معرفی ابعاد شخصیتی امام راحل بهره بیرند تا در غالب هنر این ابعاد به جامعه و به ویژه نسل جوان امروزی کشور معرفی گردد.
هنر دوست یکی از برگزیدگان این جشنواره به خبرنگار ما گفت: از جهاد دانشگاهی به خاطر برگزاری این جشنواره تشکر می کنم ،چون من خودم از برگزیدگان جشنواره بودم سطح کارها از کیفیت قابل توجهی برخوردار بود،به نظر من برگزاری این دست جشنواره ها می تواند جوانان را به سمت هنر سوق دهد و حقیقتا روح را پالایش کند.
به عقیده من دیگر خواندن چیزی از روی متن و اینکه این توقع را داشته باشیم که بیشترین اثر را بر روی مخاطب داشته باشد دوران آن به سر رسیده است و ما نیاز به بیان اهدافمان با استفاده از ابزار هنر هستیم.
این هنرمند برگزیده در بخش نستعلیق در خصوص اثر خود در این دوره از جشنواره اظهار داشت: اثر سیاه مشق نستعلیق من از سیاه مشق های دوره قاجار بود که از آن دوره ایده گرفته بودم و یک شعر از حضرت امام رحمته الله علیه را انتخاب کردم و برای جشنواره ارائه دادم.
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه برپایی این نمایشگاه گفت:خرداد ماه پرخاطره و پرحادثه‌ای در تاریخ معاصر ایران است و وقایعی همچون ۱۵ خرداد ۴۲، سوم خرداد ۶۱ و رحلت جانسوز امام راحل را در سال ۶۸ در آن شاهد بودیم.
حشمتی افزود: به همین دلیل است که هر سال در موسم خردادماه هر فردی بسته به نوع فعالیتی که دارد به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر درصدد است تا به نوعی با خلق و بر جای گذاشتن اثری به این مهم اهتمام ورزد که خوشبختانه شاهد برگزاری این جشنواره هستیم که البته به وقفه‌ای که چند سالی است در زمینه برگزاری جشنواره «طریق جاوید» شاهد آن هستیم پایان داد اما با این حال از جهاد دانشگاهی می‌خواهم که این جشنواره بزرگ ملی را احیا کرده و حتی اگر امکانش هست آن را بین‌المللی برگزار کند.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مسئله‌ای که ما در حوزه معرفتی و دینی با آن روبرو هستیم بحث بیان و ابزار کارآمد آن است که چگونه بتواند در نگاه مخاطب مقبول افتاده و در او اثربخشی مثبتی داشته باشد؛ تصور می‌کنم یکی از ابزار مؤثر در این راستا ابزار فرهنگی و هنری است.
گفتنی است که نمایشگاه آثارمنتخب جشنواره از ۳ تا ۱۰ خرداد ماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۲۱ و در روز های تعطیل ۱۴ الی ۲۱ میزبان اصحاب فرهنگ و هنر خصوصاً هنر خوشنویسی است.

۱۳۹۶/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...