نسخه چاپی

نیویورك‌تایمز: مركل به دوران پس از ترامپ چشم دوخته است

به گزارش نما - ایرنا نوشت: «آنگلا مرگل» صدر اعظم آلمان و بانفوذترین رهبر اروپا به دنبال نشست های سه روزه ترانس آتلانتیک به این نتیجه رسیده که آمریکا در دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری این کشور شریک قابل اعتمادی برای کشورش نیست و به دوران پس از وی چشم دوخته است.

روزنامه آمریکایی دیروز (دوشنبه) در ادامه گزارشی افزود: مرکل که آشکارا از مواضع ترامپ درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، روسیه و تغییرات آب و هوایی و مسائل تجاری ناامید شده است، یکشنبه (پریروز) در مونیخ گفت، کشورهای هم پیمان سنتی دیگر مانند گذشته قوی نیستند و اروپا باید به منافع خود توجه داشته باشد و «سرنوشت خود را به دست گیرد».

وی به دنبال نشست سران ناتو در بروکسل و گروه هفت در ایتالیا گفت: زمان اتکای کامل به دیگران به سر رسیده است و این چیزی است که در چند روز قبل تجربه کردم.
اظهارات محکم مرکل تغییر احتمالی در روابط ترانس آتلانتیک بود. با توجه به کاهش تمایل آمریکا به مداخله در امور خارجی، آلمان بشکل فزاینده ای به قدرت اصلی در همکاری با فرانسه بدل می شود.


«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه تمایل خود را برای همکاری با آلمان و خروج اتحادیه اروپا از مشکلاتش ابراز کرده است. به نظر می رسد که مرکل آینده آلمان را بیشتر در دست اتحادیه اروپایی متشکل از 27 عضو و بدون حضور انگلیس به دنبال رای این کشور به خروج از اتحادیه می بیند.

تاکید مرکل بر ضرورت دفاع اروپا از منافع خود به دنبال خودداری ترامپ از تایید دکترین ناتو درباره دفاع جمعی یا موافقت با مواضع مشترک اروپا در مسائل تجارت جهانی، مقابله با سیاست های تهاجمی روسیه یا کاهش تاثیرات ناشی از تغییرات آب و هوایی در مواضع علنیش، مطرح شد.


مرکل که بطور مستقیم به نام ترامپ اشاره نکرد، همچنین به موضوع تصمیم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا پرداخت که به معنای از دست دادن بزرگترین قدرت اقتصادی این اتحادیه و یکی از دو قدرت هسته ای آن است. خروج انگلیس همچنین روابط ترانس آتلانتیک را تضعیف و این قاره را بیش از قبل در معرض تهدید قرار خواهد داد.


اظهارات مرکل نشان می دهد که وی ظاهرا از رای دهندگان آلمانی می خواهد به نقش اروپایی فعالتر، مشارکت بیشتر برلین در بحران های این قاره و مسائل جهانی تاثیر گذار بر آینده اروپا عادت دهند. انتظار می رود مرکل که در انتخابات پارلمانی سپتامبر (شهریور) آینده برای چهارمین دوره در رقابت صدر اعظمی شرکت کند.


مرکل که از نشست هایش با ترامپ درواشنگتن در مارس گذشته ناراضی است ظاهرا نگران پیروزی «مارین لوپن» نامزد حزب چپ افراطی در انتخابات فرانسه و انزوای بیشتر و آسیب به اتحادیه اروپا بوده است.


ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتیش بر سیاست های ملی گرایی و تردید در باره تغییرات آب و هوایی و چندجانبه گرایی تاکید کردو این در حالیست که رهبران اروپا در بیشتر این مسائل با وی اختلاف نظر دارند. اروپایی ها در مسائل دفاعی در نهایت به ناتو وابسسته اند و به نظر می رسد بیش از ترامپ نگران سیاست های تهاجمی ترامپ هستند، هر چند که وزیر دفاع و مشاور امنیت ملی وی تاکید کرده اند که رئیس جمهوری کاملا از ماده 5 ناتو حمایت می کند.


این ماده از همه کشورهای عضو می خواهد در صورت حمله به یک کشور عضو از آن دفاع کنند.
«ایو دالدر» (Ivo H. Daalder) سفیر سابق آمریکا در ناتو و مدیر کنونی شورای امور جهانی شیکاگو می گوید، به نظر می رسد که دورانی که آمریکا پیشرو بود و اروپا از آن دنباله روی می کرد، به پایان رسیده است.
وی می افزاید: آمریکا امروز در مسیر مسائلی مهمی حرکت می کند، که به نظر می رسد کاملا مغایر با مسیری است که اروپا دنبال می کند. اظهارات مرکل موید یک واقعیت جدید است.


این مقام آمریکایی با اشاره به سیاست اعلام شده ترامپ درباره این که «آمریکا در اولویت نخست است»، گفت، در این سیاست بر منافع خود این کشور تاکید می شود و این ایده را که بهترین راه برای حفظ امنیت ائتلافی قوی و رهبری جهان به منظور حفظ ارزش ها و منافع مشترک است، کنار می گذارد.


مقامات کاخ سفید به دنبال پایان سفر ترامپ بیان کردند که وی در انتقال پیام صریح آمریکا به ناتو موفق بوده است و تصمیم رئیس جمهوری درباره سهیم شدن کشورهای عضو در پرداخت هزینه های دفاعی ضرورت فشار مالی بر آمریکا را برای دفاع از قاره کاهش داده است. به گفته آنها مواضع سرسختگیرانه رئیس جمهوری در خصوص مسائل تجاری نیز به حفاظت از شرکت های آمریکایی از اقدامات ناعادلانه کمک خواهد کرد.


یکی از مقام های ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت این نشستی بود که اهداف و اولویت های آمریکا و رئیس جمهوری عمیقا در آن احساس شد. ترامپ نگرش بسیاری در جهان را درباره بسیاری از این مسائل تغییر داد.
توافق آب و هوایی نشانه آشکار اختلافات بین آمریکا و متحدانش بود و ظاهرا مرکل از خودداری ترامپ در حمایت از این توافق در بیانیه گروه هفت نگران شده است. گفته می شود که ترامپ قصد دارد در سال 2015 از این توافق خارج شود و چنین استدلال می کند که این توافق به اقتصاد آمریکا لطمه می زند.


ترامپ سفر خود را کاملا موفقیت آمیز توصیف کرده است. وی روز یکشنبه در توییتی نوشت: تازه از اروپا برگشتم. این سفر موفقیت بزرگی برای آمریکا بود. کار سختی بود اما نتایج بزرگی داشت.
دالدر سفیر سابق آمریکا در ناتو خلاف این نظر را دارد و می گوید: شکست رئیس جمهوری در به تایید رساندن ماده 5 در مقر ناتو در برکسل، تداوم انتقاد شدید وی از آلمان و سایر متحدان آمریکا در حوزه مسائل سیاسی و تصمیم احتمالی وی برای خروج از توافق آب و هوایی پاریس، همگی گویای آن است که آمریکا در مقایسه با 70 سال گذشته تمایل کمتری به ایفای نقش رهبری جهان دارد.

۱۳۹۶/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...