نسخه چاپی

مهمترین بندهای توافق اسیران فلسطینی با اداره زندان‌های رژیم صهیونیستی

به گزارش نما - ایرنا نوشت: اسیران فلسطینی اعتصاب کننده غذا در زندان های رژیم صهیونیستی پس از 40 روز اعتصاب غذای متوالی به توافقی با اداره زندان های این رژیم دست یافتند که به موجب آن اعتصاب خود را متوقف کردند.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین امروز (سه شنبه) در گزارشی اعلام کرد، ستاد رسیدگی به امور اسیران و آزادگان فلسطین با صدور بیانیه ای خاطر نشان کرده که اسرای فلسطینی پس از مذاکره با اداره زندان های رژیم صهیونیستی به توافق رسیدند که با این توافق 80 درصد از خواسته های انسانی و معیشتی خود را محقق ساختند.
'عیسی قراقع' رئیس هیات رسیدگی به امور اسرا و آزادگان فلسطین تاکید کرده که این اعتصاب تحولی اساسی در زمینه شرایط انسانی و معیشتی زندگی اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی ایجاد کرد و انتخاب 'کریم یونس' قدیمی ترین اسیر فلسطینی دربند زندان های صهیونیستی به عنوان عضو کمیته مرکزی جنبش فتح، تحول سیاسی مهم و واکنشی به تلاش های رژیم صهیونیستی برای متهم کردن اسرا به 'تروریسم' بود.


از مهمترین خواسته های اسیران فلسطینی که در توافق با اداره زندان های رژیم صهیونیستی به آن دست یافتند، به شرح زیر است:


1-گسترش زمینه و شرایط ارتباط تلفنی اسرا با خانواده هایشان بر اساس ساز و کارهای مشخص و تداوم مذاکره بر سر این مساله که همچنان خواسته اصلی اسرا باقی خواهد ماند.

2-توافق بر سر برخی مسائل مربوط به ملاقات خانواده های اسرا با خانواده های شان از طریق ورودی های مختلف و لغو ممنوعیت امنیتی اعمال شده علیه صدها نفر از فرزندان خانواده های اسرا.
مقرر شده که دیگر خانواده های اسرا از پست های ایست بازرسی به شهرهای خود بازگردانده نشوند و ممنوعیت اعمال شده از سوی اداره زندان های (رژیم صهیونیستی) علیه بیش از 140 کودک که اجازه ملاقات با پدران شان را نداشتند، برداشته شود.


3- قول اولیه درباره کاهش فواصل زمانی ملاقات خانواده های اسرای غزه به ملاقات هر ماهه به جای ملاقات دو ماه یکبار یا بیشتر.


4-در کنار این، توافقات دیگری هم درباره شرایط ملاقات اسرا با خانواده هایشان و انتقال لباس و دیگر وسایل مورد نیاز و یا تقدیم مواد خوراکی و شیرینی جات برای خانواده ها و فرزندان و افراد دیگر صورت گرفته است.


5- ایجاد شرایط جدید که اجازه دستیابی به راهکارهای لازم درباره ملاقات نزدیکان درجه 2 اسرا با آنها را می دهد که از جمله آنها می توان به فراهم شدن امکان حضور خواهرزاده های خردسال و اضافه شدن یک یا دو نفر به ملاقات کنندگان با اسیرانی که پدر و مادرشان را از دست داده اند، اشاره کرد.


6- موافقت رسمی با مساله تکرار ملاقات برای بار دوم بر اساس ساز و کار اتخاذ شده از طریق توافق میان تشکیلات خودگردان و سازمان صلیب سرخ.


7- توافق درباره بیمارستان زندان الرمله و بازگرداندن اسرا به بیمارستان بزرگی که بازسازی و مرمت شده است.


8- درباره اسرای زن دربند تمامی بخش ها هم توافقاتی به عمل آمده است که از مهمترین آنها می توان به جمع کردن اسیران زن در زندان شارون، ملاقات ویژه آنها با همسران و فرزندان شان، وارد کردن محصولات مرتبط با هنرهای دستی، بهبود شرایط بازداشت آنها و وضع نظام ویژه برای انتقال آنها به دادگاه یا برعکس از دادگاه به زندان اشاره نمود.


9- درباره کودکان هم مقرر شده است که شرایط بازداشت و نقل و انتقال و آموزش آنها بهبود پیدا کند و درباره برخی مسائل دیگر مرتبط با آنها هم توافقاتی به دست آمده است.


10- مساله زندان نفحه که اکثر مسائل مرتبط با شرایط زندگی سخت اسرا در آن حل شده است.


11- مساله گذرگاه قدیمی زندان رمله و خودروهای انتقال اسرا که توافق شد بخش جدیدی افتتاح و مقررات جدیدی برای انتقال اسرا از طریق خودروهای نقل و انتقال مخصوص اداره زندان ها وضع شود و به موجب آن، اسرا مستقیما به دادگاه ها منتقل و بازگردانده شوند.


12- توزیع وعده های غذایی اسیران در داخل خودروهای نقل و انتقال به دادگاه ها یا بالعکس در مسیر بازگشت و اجازه دادن به آنها برای قضای حاجت که این مساله عملا به مرحله اجرا درآمده است.


13- موافقت با احداث آشپزخانه در هر کدام از بخش های امنیتی که شرایط تهیه غذا را داشته باشد و وسایل آشپزی به جای قرار گرفتن در خود اتاق ها، در این محل قرار داده شوند.


14- تصویربرداری همراه خانواده؛ به طوری که همسر و برادر به این جمع اضافه شده اند و عکس گرفتن با برادر در صورت وفات یکی از والدین؛ پدر یا مادر ممکن است.


15- انجام اصلاحات اساسی در سیستم فعالیت کانکس ها که بیشتر مربوط به کیفیت اشیای موجود در آنها و قیمت های آنهاست و علاوه بر این، باید سبزیجات و ادویه جات مختلف در آن موجود باشد.


16- وارد کردن دستگاه های ورزشی جدید در محوطه حضور اسرا در زنگ تنفس.


17- حل مشکل تراکم اسرا در بخش ها و افزایش درجه حرارت از طریق نصب سیستم تهویه و سرمایشی طبق توافق های صورت گرفته.


18- اضافه شدن یک آمبولانس مجهز مانند آمبولانس مراقبت های ویژه که در زندان های نقب، ریمون و نفحه که دور از بیمارستان هستند، مستقر شود.


19- انتقال اسرا به زندان های واقع در نزدیکی محل سکونت خانواده هایشان.


20- بازگرداندن اسرا به همان زندان هایی که در آغاز اعتصاب غذا از آنها به جای دیگر منتقل شده بودند و لغو مجازات های اعمال شده در آغاز اعتصاب غذا.


این در حالی است که اداره زندان های صهیونیستی مدعی شده بود که از پذیرش اکثریت خواسته های اسیران فلسطینی خودداری کرده و تنها با افزایش تعداد دفعات ملاقات اسرا با خانواده هایشان موافقت کرده است.
بر اساس بیانیه اداره زندان های رژیم صهیونیستی، پس از توافق میان این رژیم، سازمان صلیب سرخ و تشکیلات خودگردان فلسطین برای فراهم شدن زمینه 2 بار ملاقات خانواده های اسرا با عزیزانشان در طول یک ماه، امکان پایان اعتصاب غذای اسرا فراهم شده است.


بر این اساس، مقرر شده که تشکیلات خودگردان به موجب توافق صورت گرفته با رژیم صهیونیستی و سازمان صلیب سرخ، هزینه دومین ملاقات اسرا با خانواده هایشان را متقبل شود.
اداره زندان های رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرده که بیش از یک سال پیش مقرر شده بود که اسرای فلسطینی هر ماه 2 بار با خانواده هایشان ملاقات کنند، اما بعدا این مساله به یکبار ملاقات کاهش یافت.


'نجات ابو بکر' از نمایندگان پارلمان فلسطین درباره این توافق اسرا با اداره زندان های رژیم صهیونیستی تصریح کرد که اعتصاب غذای اخیر باعث معطوف شدن توجه افکار عمومی جهانیان به درد و رنج اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی شد.
ابو بکر در گفت وگو با پایگاه خبری 'عربی 21' اعلام کرد که توافق اخیر نوعی پیروزی برای اسرا و تسلیم رژیم صهیونیستی در برابر خواسته های بحق آنها به شمار می رود و آنها با این توافق تاکید کردند که اسرای جنگی به شمار می روند که نباید در هیچ گونه قرارداد مبادله یا مذاکره در آینده نادیده گرفته شوند.


وی افزود: من زیاد به دستاوردهای اسرا در قالب این اعتصاب غذا اهمیت نمی دهم و امید زیادی به رژیم صهیونیستی ندارم، بلکه مساله مهم معرفی مساله اسرا به افکار عمومی جهانیان است.


موسسات بین المللی امضا کننده توافقنامه های اسرا خواستار پایبندی به مفاد توافقنامه ها و پایان دادن به ظلم جاری علیه اسرای فلسطینی دربند زندان های رژیم صهیونیستی شده اند.


گفتنی است که اسرای فلسطینی اعتصاب غذای خود را از روز 17 آوریل (28 فروردین) و همزمان با روز اسیر فلسطینی آغاز کردند و مهمترین خواسته های آنها عبارت بود از:


1- توقف سیاست حبس انفرادی،

2- توقف سیاست بازداشت اداری،

3- بهبود اوضاع معیشتی اسرا که شامل موارد زیر بود:


- نصب تلفن همگانی برای اسرا در همه زندان ها و بخش ها به منظور فراهم شدن امکان ارتباط انسانی آنها با خانواده هایشان.


- اضافه شدن شبکه های ماهواره ای جدید به تناسب نیازهای اسرا؛ به طوری که تعداد شبکه های ماهواره ای در دسترس اسرا به 18 مورد برسد.


- نصب سیستم سرمایشی در تمامی زندان ها و تهیه وسایل تهویه در داخل اتاق ها.


- بازگرداندن دستگاه های الکتریکی آشپزی و تهیه نان در تمامی زندان ها و قرار دادن آنها زیر نظر اسرای امنیتی.


- اجازه دادن به اسرا برای خرید تمامی نیازهای خود به سبزیجات.


4- بهبود شرایط ملاقات اسرا با خانواده هایشان؛ به طوری که موارد زیر را در بر گیرد:


- برقراری مجدد ملاقات دوم که توسط سازمان صلیب سرخ لغو شده بود.
- فراهم کردن زمینه ملاقات منظم اسرای نوار غزه با خانواده هایشان؛ هر دو هفته یکبار و عدم لغو آن از سوی هیچ طرفی.
- عدم ممانعت از ملاقات هیچ یک از نزدیکان درجه یک یا درجه دو با اسرا.
- افزایش مدت زمان ملاقات از 45 دقیقه به یک ساعت و نیم.
- اجازه دادن به اسرا برای عکس گرفتن با خانواده هایشان هر سه ماه یکبار.
- احداث مراکزی برای استراحت خانواده ها در جلوی زندان.
- موافقت با ورود کودکان و نوه های زیر 16 سال اسرا به زندان در زمان ملاقات خانواده ها.
- فراهم کردن زمینه انتقال کتاب، روزنامه، لباس، مواد غذایی و دیگر وسایل مورد نیاز اسرا در زمان ملاقات با خانواده هایشان.


5- وضعیت درمانی اسرا که شامل موارد زیر است:


- پایان بخشیدن به سیاست بی توجهی به مشکلات درمانی اسرا.
- تعطیلی بیمارستان زندان رمله به خاطر دارا نبودن شرایط ارائه خدمات درمانی لازم.
- انجام معاینات پزشکی به صورت دوره ای.
- انجام فوری عمل های جراحی.
- فراهم کردن شرایط حضور پزشکان متخصص از خارج از زندان.
- آزادی اسرای بیمار و به ویژه افراد معلول و بیماران صعب العلاج.
- عدم تحمیل هزینه های درمان به اسرا.


6- خودروهای انتقال اسرا که شامل موارد زیر می شود:


- رفتار انسانی با اسرا در جریان نقل و انتقال آنها توسط خودروهای ویژه انتقال اسرا.
- بازگرداندن اسرا به زندان ها پس از انتقال آنها به درمانگاه ها یا دادگاه و نگه نداشتن آنها در گذرگاه ها.
- اختصاص گذرگاه های ویژه برای عبور افراد و ارائه وعده های غذایی.
- تامین نیازها و خواسته های اسرای زن چه در زمینه انتقال جداگانه و ملاقات مستقیم و بدون مانع در جریان دیدار با خانواده هایشان.


7- بحث آموزش اسرا که شامل موارد زیر بود:


- فراهم شدن مجدد امکان آموزش در دانشگاه آزاد.
- اجازه دادن به اسرا برای گذراندن امتحانات دوره راهنمایی به صورت رسمی و بر اساس توافقات صورت گرفته.
اسیران فلسطینی محبوس در زندان های رژیم صهیونیستی از 17 آوریل گذشته (28 فروردین) اقدام به اعتصاب غذای نامحدود کردند که بعد از گذشت 40 روز از اعتصاب غذا به خواسته های خود رسیدند.

۱۳۹۶/۳/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...