نسخه چاپی

دلیل اُفت رتبه ایران در صادرات پسته چیست؟

دبیر انجمن پسته ایران گفت: ایران تا چند سال گذشته رتبه اول صادرات پسته را به خوداختصاص داده بود، اما به دلیل نبود عضو در سازمان تجارت جهانی در سال ۹۵ رتبه دوم را كسب كرده است.

به گزارش نما، علی نظری در رابطه با وضعیت تولید پسته در داخل کشور و رتبه ایران در صادرات این محصول بیان کرد: هرسال در اواخر تیرماه میزان تولید در سال جاری برآورد و منتشر می‌شود، با این حال پیش ببنی می‌شود که تولید پسته در سال جاری روند افزایشی خود را حفظ کند.
وی افزود: ایران در تولید و صادرات پسته در جهان مقام دوم را دارد و این درحالی است که سال‌های گذشته ایران مقام اول را به خود اختصاص داده بود، اما آمریکا با افزایش تولید و تجهیزات مکانیزه توانسته است رتبه اول را نصیب خود کند.
دبیر انجمن پسته ایران یکی از مشکلات سد راه صادرات پسته را این گونه بیان کرد: ایران در سازمان تجارت جهانی عضویت ندارد و صادرات پسته به کشورهای مختلف جهان به صورت فله‌ای صورت می‌گیرد و کشورهای دیگر با نام و برند خود محصولات را با ارزش افزوده به دیگر نقاط جهان صادر می‌کنند.
نظری در ادامه گفت: عضو نبودن ایران در سازمان تجارت جهانی و همچنین افزایش تولید پسته در آمریکا از عمده دلایل اُفت رتبه ایران در صادرات پسته به نقاط مختلف جهان بوده است.
وی در ارتباط با آفاتی از جمله آفت پسیل در درختان پسته خاطرنشان کرد: این آفت هرساله در درختان پسته بوده و وجود آن تولید کشور را با چالش جدی روبرو نمی‌کند از طرفی تولید این محصول در داخل کشور زیاد است و آفاتی از این قبیل مشکلی برای میزان تولید ایجاد نخواهد کرد.
منبع: میزان

۱۳۹۶/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...