نسخه چاپی

ماهیت جنگ استراتژیك در مرزهای سوریه و عراق

درگیری‌های استراتژیك اخیر در شرق سوریه و مرزها این كشور با عراق از جنبه‌های متعدد نظامی، اقتصادی و استراتژیك از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش نما، پایگاه خبری شام تایمز در مقاله‌ای نوشت که تصادفی نیست که آمریکایی‌ها اخیراً به صورت مستقیم و علنی در روند درگیری‌های نظامی در سوریه وارد شده و عرض اندام می کنند. این در حالی است که آنها در طول مدت جنگ بر ضد سوریه همواره سعی داشتند مقاومت خود و برنامه‌های کاری خود را به‌ صورت با واسطه و از طریق تعدادی از کشورهای منطقه‌ای و گروه‌های مسلح تروریستی و غیر تروریستی مزدور خود بر این کشور تحمیل کنند. همچنین تصادفی نیست که ارتش عربی سوریه نیز که از پشتیبانی محور مقاومت برخوردار است ، در برابر برنامه‌های کاری آمریکا و غرب و کشورهای منطقه ایستادگی کرده است. از آنچه که گفته شد اهمیت تحولات سوریه به ویژه از جنبه تسلط بر مرزهای این کشور با عراق و رویکرد نظامی و میدانی و استراتژیک منطقه در این ابعاد حساس و دقیق و سرنوشت ‌ساز روشن می‌شود.

اهمیت نظامی تسلط بر مرزهای عراق و سوریه

ارتش عربی سوریه در حال حاضر وارد درگیری‌های گسترده‌ای در بیشتر محورهای شرقی این کشور شده که هدف از آن طبعاً مبارزه با داعش و اخراج آنان از اراضی سوریه و استقرار یگان‌ها و نیروهای این کشور در تمامی مواضع و پایگاه های نظامی منطقه و حوزه حاکمیت دولت و آزاد سازی شهرها و روستاهای سوریه از تسلط این گروه تروریستی است. ارتش سوریه همچنین به دنبال رفع محاصره شهر و فرودگاه دیر الزور و رها کردن یگان‌های ارتش و دفاع ملی مستقر در این مناطق است. این در حالی است که شهروندان و غیرنظامیان این بخش ها همچنان از محاصره و فشارهای گسترده نظامی رنج می‌برند.

اهمیت میدانی درگیری‌های شرق سوریه

نگاهی به نقشه سوریه به ویژه منطقه بین پایتخت تا صحرای شرقی سوریه از شمال تا جنوب، ارزش و اهمیت بالای جغرافیایی و میدانی رسیدن به مرزهای سوریه و عراق را نشان می‌دهد ، چرا که این مرزها امکان هم‌گرایی جغرافیایی با عراق را فراهم می‌آورد و تنها در این صورت است که می‌توان گفت داعش در توسعه گستره حیاتی خود در کرانه رود فرات از غرب الانبار تا الرقه و شهرهای القائم و البوکمال و المیادین و دیرالزور شکست خورده است. هنگامی که داعش عمق استراتژیک خود را به عنوان بخش اساسی دولت ادعایی خود از دست بدهد، زیرساخت‌های مقاومت و پایداری جغرافیایی و میدانی را نیز از دست خواهد داد.

اهمیت استراتژیک نبردهای سوریه

مهم‌ترین محور اهمیت درگیری‌های اخیر سوریه در ابعاد استراتژیک است، بسیاری گمان می‌کنند که آمریکایی‌ها برای مبارزه با تروریسم و از بین بردن گروه تروریستی داعش در این منطقه حضور دارند و ائتلافی بین‌المللی با این پوشش ترتیب داده‌اند که در آن تعداد زیادی از کشورهای منطقه و غربی حضور دارند، اما آن‌ها این نکته را نادیده می‌گیرند که مانورها برای ایجاد داعش در این منطقه استراتژیک از مشرق ‌زمین بین سوریه و عراق زیر نظر همین کشورها دنبال شده است. آنها توطئه کشورهای مذکور و چشم‌پوشی آنها از رشد و توسعه و تامین مالی سریع تروریست‌های دادعش را که در برابر دیدگان این کشورها و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی آنها صورت می گرفت، نادیده می‌گیرند.

طبعاً هدف اساسی آنها ایجاد داعش و توسعه [لجام گسیخته ] آن نبود. بلکه داعش وسیله‌ای برای بهره‌برداری و سوءاستفاده جهت اجرای برنامه‌ها و ایجاد معادله‌هایی بود که که در مسایل زیر خلاصه می‌شود:

آنها در ابعاد میدانی به دنبال ایجاد مانعی جغرافیایی بین سوریه و عراق و قطع روابط و انزوای این دو کشور از یکدیگر بودند. آنها همچنین تلاش داشتند عراق و سوریه را در روند مبارزه با تروریسم تضعیف کرده و توطئه‌های تجزیه‌طلبانه خود را در آن به اجرا بگذارند و مسیرهای هم‌گرایی دولت‌های محور مقاومت را قطع کنند.

از جنبه اقتصادی از بین بردن منابع ثروت اقتصادی هر کدام از این کشورها از طریق جداسازی چاه‌های نفت و گاز و خارج کردن آن از تسلط این دو دولت و به فقر کشاندن سوریه و عراق از مهم ترین این اهداف بود. آن‌ها سعی داشتند قدرت سوریه و عراق در تسلط بر پروژه‌های احتمالی آینده در زمینه خطوط استراتژیک نفت و گاز در مشرق زمین را تحت تأثیر قرار دهند.

در ابعاد دیپلماتیک، متجاوزان به دنبال ایجاد مانعی جغرافیایی بین دو کشور بودند تا به‌ این‌ترتیب به صورت خودکار مواضع دیپلماتیک متحد آنها سست ‌شود و کشورهای مذکور مبانی تأثیرگذاری و درگیری‌های مشترک را از دست بدهند. به این ترتیب فشارهای منطقه‌ای و غربی و بین‌المللی در عراق و سوریه از تأثیرگذاری بیشتری برخوردار می شد.

روند درگیری با اسرائیل از مهم‌ترین و حساس‌ترین عناوین در رابطه با اهداف ایجاد داعش جهت ضربه زدن به دولت‌های محور مقاومت بود. ادامه درگیری‌ها و تحولات موجود در این کشورها نشان داد که بیشتر دولت‌هایی که در آتش‌افروزی جنگ تروریستی در سوریه و تأمین مالی و تسلیحاتی و تحریک کردن این کشور و توطئه‌چینی بین‌المللی و فشارهای دیپلماتیک حضور دارند، از میان کشورهایی هستند که در گذشته مناسبات محرمانه‌ای با اسرائیل داشته و در حال حاضر نیز از حامیان عادی‌سازی خفت‌بار روابط با رژیم صهیونیستی هستند. آنها در حال حاضر برای دستیابی به نعمت ! سازش با اسرائیل بر یکدیگر سبقت می‌گیرند و در ابعاد رسانه‌ای و دیپلماتیک و حتی از طریق حضور مستقیم در پشت پرده عملیات تروریستی اجرا شده در لبنان و ایران و عراق، خود را نوک پیکان حمله بر ضد ایران و مقاومت در لبنان و سوریه نشان می‌دهند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...