نسخه چاپی

دهقان در گفتگو با نما:

قرارداد توتال با ایران با هماهنگی آمریكایی‌ها بسته شده است/ با وضع تحریم های جدید توتال قرارداد را رها می كند

عکس خبري -قرارداد توتال با ايران  با هماهنگي آمريکايي‌ها بسته شده است/ با وضع تحريم هاي جديد توتال قرارداد را رها مي کند

عضو كمیسیون حقوقی قضایی مجلس گفت: شركت توتال ۱۱ سال میدان نفتی كه پیمانكارش بوده است معطل گذاشته و حالا با هماهنگی آمریكایی ‌ها دوباره به ایران آمده است.

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره قرارداد نفتی ایران با توتال و تامین منافع ملی از طریق آن اظهار داشت: ما با هرگونه سرمایه ‌گذاری در داخل و خارج موافق هستیم البته شرکت توتال در گذشته ۶۰ میلیون دلار به برخی مقامات ایرانی رشوه به داده است، از طرفی ۱۱ سال میدان نفتی که شرکت توتال پیمانکارش بوده است معطل گذاشته و الان هم با هماهنگی آمریکایی ‌ها آمده است.
دهقان با اشاره به اینکه در رابطه با این قرارداد دو نظر متفاوت وجود دارد ادامه داد: این هماهنگی را تقریبا همه قبول دارند و حتی خود وزیر هم که حدود ۵ ساعت جلسه داشتیم قبول دارد آمدن توتال کاملاً با آمریکا و قطر هماهنگ است از طرفی هم توتال شریک قطر است، بر اساس نظر برخی از کارشناسان شرکت توتال در میدان نفتی قطر حدود ۳۰ درصد شریک است. برخی دیگر و وزیر معتقد هستند که توتال ۴ درصد در قطر شریک است.
دهقان بیان کرد: از درآمدهای بدست آمده فاز 11 ، ۴ میلیارد آن مستقیما برای توتال است و کل سرمایه گذاری این شرکت قرار است انجام دهد در سه سال آینده حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که ۴ میلیارد دلار سالانه از قطر سود می برد و بعد از سه سال و نیم اگر مطالعات ش جواب دهد ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار می‌تواند سرمایه‌گذاری کنند.
عضو کمیسیون حقوقی قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبیعتا منافع اولا تر توتال در قطر است گفت: توتال در اینجا می خواهد به نوعی پیمانکاری کنند و از طرفی هم هیچ شرکت دیگر خارجی نیست که سرمایه گذاری کند زیرا آمریکایی ها اجازه نمی دهند فقط به یک شرکت برای سرمایه گذاری اجازه دادند.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها بیشترین سهم را در میدان قطر دارند خاطرنشان کرد: مجموعه بررسی هایی که با کارشناسان و در جلسات وزیر به دست آمده به این نتیجه رسیدیم که خوشبینانه است فکر کنیم توتال برای کار کارشناسانه به ایران آمده است زیرا به محض اینکه تحریم شویم توتال رها میکند و میرود قرارداد هم همین را می‌گوید ، حالا دولت می گوید اگر توتال قرارداد را رها کند ما پول به این شرکت نمی دهیم.
دهقان ادامه داد :خود دولتی ها هم به این نکته اذعان دارند که این قراداد شیرینی نیست یک قراردادی است با هدف اینکه بستری فراهم شود که دیگران به بازار ایران راه پیدا کنند ،فکر می کنم توتال بدلیل بدعهدی و رشوه دهندگی گذشته اش که اثبات هم شده است قابل اعتماد نیست.
این نماینده اصولگرا مجلس با اشاره به سوابق کیفری شرکت توتال افزود :این شرکت 198 میلیون دلار به خاطر رشوه ای که به یک مقام ایرانی داده است در امریکا محکوم شده است ، چرا در امریکا محکوم شده چون توتال عضو بورس امریکا است ، توتال معطل نگه داشتن پروژه های ایران و دست دست کردن کارها را در سابقه خودش دارد توتال امروز یا مامور امریکا است یا هماهنگ باسیاست های این کشور عمل می کند تا پروژه های مهم ایران را معطل نگه دارد تا امریکای ها، انگلیسی ها در میادین قطر برداشت خودشان را زیاد کنند.
دهقان با اشاره به استفاده از توان و سرمایه گذاری متخصصان داخلی در پروژه های متعدد پارس جنوبی گفت:ما در چند سال اخیر سرمایه گذاران داخلی قوی داشتیم در این چند سال که ما تحریم شدیم سرمایه گذاران داخلی آمدند پارس جنوبی را راه اندازی کردند ما هیچ راه حل دیگه ای نداشتیم می گویم چرا 11 سال پروژه های ایران را معطل نگه داشتید می گویند چون تحریم شدید خوب ما چهار روز دیگر هم ممکن است تحریم شویم.
این توتال پیشتر ثابت شده که بدعهد است من اطمینان کردن و سرمایه گذاری شرکت این چنینی را به صلاح کشور نمی دانم آقایان می گویند ما آنقدر بدبین نیستیم خوب انشالله تا چند سال آینده حرف ما نباشد و حرف شما در عمل تحقق پیدا کند.
بنا بر محاسبات صورت گرفته درآمد دولت از اجرای این طرح منحصر به دوران قرارداد نبوده و برآورد شده که ارزش تولیدات این میدان پس از پایان قرارداد بالغ بر 30 میلیارد دلار خواهد بود،بازپرداخت اصل هزینه سرمایه ای مستقیم طرف دوم 10 ساله خواهد بود به علاوه میزان پرداخت دستمزد به پیمانکار در هر سال وابسته میزان تولید از میدان گازی است.
بر اساس زمان بندی صورت گرفته 40 ماه پس از امضای قرارداد (دی ماه 1398) تولید اولیه از این میدان آغاز خواهد شد. همچنین مدت قرارداد از زمان شروع 20 سال تعیین شده که بهره برداری از تاسیسات احداثی در طول مدت قرارداد تحت نظارت شرکت ملی نفت ایران با طرف قرار داد می باشد.

۱۳۹۶/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...