نسخه چاپی

سرلشكر باقری: ایران و تركیه در مورد همه پرسی استقلال كردستان عراق دیدگاه مشتركی دارند

به گزارش نما - ایرنا نوشت: سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران و ترکیه در مورد همه پرسی استقلال کردستان عراق دیدگاه مشترکی داشته و هر دو کشور مخالف این تصمیم هستند.

سرلشکر باقری بعد از دیدار با رئیس جمهوری و مقامات نظامی و امنیتی ترکیه، افزود: در خصوص مسائل منطقه ای مهم از جمله تصمیم همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق در اوایل مهرماه با مقامات ترکیه مذاکراتی داشتیم.

وی بیان کرد: در این دیدار دو طرف ایرانی و ترکیه ای تاکید و اعلام کردند که برگزاری این همه پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.

وی با بیان این که برگزاری همه پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، هم عراق، هم ایران و هم ترکیه را درگیر خواهد کرد،گفت: به همین علت مقامات دو کشور تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت بگیرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در جریان دیدار با مقامات ترکیه در مورد هماهنگی دو کشور در ایجاد آرامش و امنیت در سوریه در ابعاد مختلف بحث و تاکید شد که بر مبنای ساز و کاری که در آستانه دنبال می شود و بر اساس مذاکرات کارشناسی که در تهران و آنکارا بین مقامات سیاسی و کارشناسان انجام می شود، فرایند صلح سوریه دنبال شود.

وی ادامه داد: مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرایند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.

وی بیان کرد: در مورد امنیت مناطق مرزی مشترک نیز اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای مقامات سیاسی و نظامی ترکیه تشریح و اعلام شد که ایران ظرف سال های گذشته اقدامات بسیار کارسازی را در جهت انسداد مرز و برخورد با قاچاق در انواع مختلف و برخورد با تروریست ها در این مناطق مرزی انجام داده و مرز کاملا آماده و امنی در سرحدات ایران وجود دارد.

وی با اشاره به این که طرف ترکیه ای هم اقداماتی را برای انسداد و کنترل در مناطق مرزی آغاز کرده است، افزود: قرار شد با هماهنگی دو طرف این اقدامات ادامه پیدا کرده و تکمیل شود و مرز نمونه ای با آرامش بین دو کشور برقرار باشد.

وی ادامه داد: قرار شد در مورد مقابله با تروریسم در انواع مختلف هم تبادل اطلاعات و هم همکاری های عملیاتی ـ آموزشی و تبادل تجربیات انجام شود که حتما در آرامش و ثبات منطقه تاثیر خواهد داشت.

۱۳۹۶/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...