نسخه چاپی

كارخانه ای در گفت و گو با نما :

تحریم نفتی ایران فرصتی برای تمرین اقتصاد بدون نفت و تحقق اقتصاد مقاومتی بود/ خام‌فروشی نفت با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد

عکس خبري -تحريم نفتي ايران فرصتي براي تمرين اقتصاد بدون نفت و تحقق اقتصاد مقاومتي بود/ خام‌فروشي نفت با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي همخواني ندارد

یك نماینده ادوار گفت : دولت می بایست بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به این مساله توجه خاصی داشته باشد و راهكارهای اساسی كه می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود را پیدا كند .

ابراهیم کارخانه ای نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما در خصوص میزان درآمدهای نفتی کشور گفت : قاعدتا بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه می بایست تمهیداتی اتخاذ شود که وابستگی کشور به درآمدهای نفتی کاهش یابد .
وی در ادامه اظهار داشت : متاسفانه شاهد هستیم که علی رغم فشارهای آمریکا مبنی بر تحریم نفتی ایران قبل و بعد از برجام ، علاقه مندی دولت برای صادرات نفت بیشتر شد .
وی افزود : تحریم های نفتی فرصتی بود برای اینکه جمهوری اسلامی ایران بتواند خارج از درآمد های نفت خام ، به روش های مختلف و با تقویت تولید و جلوگیری از خام فروشی گام های موثری را در زمینه اقتصادی بردارد .
وی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات آمریکایی ها برای فشار وارد کردن به ایران کاهش قیمت نفت می باشد ، اذعان داشت : بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که قیمت نفت زمانی کاهش پیدا کرد که ایران در بدترین شرایط اقتصادی قرار گرفت .
وی با بیان اینکه در کشور ما منابع فراوانی برای تبدیل به کالا و هم چنین افزایش ظرفیت تولید وجود دارد ، تصریح کرد : زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد و در آینده نیز ممکن است این روند بر اقتصاد کشورمان ضربه های جدی تری وارد کند ، باید ذخایر و منابع دیگری جایگزین درآمد حاصل از صادرات نفت خام شوند .
عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر اینکه ذخایر معدنی در کشور می تواند در کنار صادرات نفت خام گزینه ی مناسبی برای کسب درآمد بیشتر و کاهش صدور نفت باشد ، عنوان داشت : تا کنون بیش از 100 میلیارد تن ذخایر معدنی در کشور کشف شده است و این در حالی است که هنوز 90 درصد ذخایر معدنی کشور تحت بررسی های ژئوفیزیکی هوایی قرار نگرفته است .
کارخانه ای تاکید کرد : دولت می بایست بر اساس سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به این مساله توجه خاصی داشته باشد و راهکارهای اساسی که می تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود را پیدا کند .
وی ادامه داد : متاسفانه به دلیل اینکه صادرات نفت و کسب درآمد از آن یک راه حل ساده است ، دولت مردان ما نیز همین راه را انتخاب کرده اند اما اگر ذخایر نفتی در کشور ما وجود نداشت الان ما می توانستیم بدون اتکا به نفت روی پای خود بایستیم .
وی در پایان ضمن اشاره به اینکه کشور خارج از درآمدهای نفتی باید روی پای خود بایستد ، خاطر نشان کرد : باید روندی را در پیش گرفت که اگر روزی با کاهش ذخایر نفتی رو به رو شدیم کشور دچار شوک نشود و دولت باید به طور جدی روی این مساله کار کند چرا که این اصل اساسی با زندگی مردم و معیشت آنها گره خورده است .

۱۳۹۶/۵/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...