نسخه چاپی

دواتگری در گفتگو با نما:

باید از ظرفیت‎های‎ دیپلماتیك كشور برای توقف كشتار مسلمانان میانمار اقدام شود/ قوه قضاییه ابعاد حقوقی و قضایی موضوع را مورد بررسی قرار دهد

عکس خبري -ديپلماسي دولتي و پارلماني مي تواند در توقف اقدامات جنايتکارانه در ميانمار موثر باشد/ قوه قضاييه ابعاد حقوقي و قضايي موضوع را مورد بررسي قرار دهد

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه در كنار دیپلماسی دولتی، دیپلماسی پارلمانی می تواند در توقف این اقدامات جنایتكارانه موثر باشد گفت: به هرحال پارلمان های كشورهای اسلامی با ارتباطاتی كه با پارلمان های سایر كشورها و كشورهای مدعی حقوق بشردارند می توانند جلوی این اقدامات جنایتكارانه را بگیرند.

مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار نما درباره سکوت نهادهای بین‌المللی نسبت به نسل کشی مسلمانان در میانمار و روهینگیا گفت: نسل کشی در میانمار یک بار در سال ۹۱ و بار دیگر در سال ۹۲ را شاهد بودیم و جنایات علیه بشریت را مشاهده کردیم.
وی در ادامه افزود : متاسفانه مجامع بین المللی با وجود اینکه دیوان کیفری بین المللی را دارند و بخش نقشه کشی جنایت علیه بشریت را می‌توانند از این طریق بررسی کنند اما آنها باید با مجوز شورای امنیت سازمان ملل به این مسئله ورود پیدا کنند.
دواتگری تاکید کرد: در گام نخست انتظار داریم شورای امنیت سازمان ملل به نسل کشی مسلمانان که جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر محسوب می شود مجوز رسیدگی آن را به دیوان کیفری بین المللی بدهد تا عوامل این اقدام تحت تعقیب دادگاه بین المللی قرار گیرند.
در کنار آن از سازمان کنفرانس اسلامی که مقر آن در جده است انتظار داریم راجع به حمایت از مسلمانان که در میانمار اقلیت هستند به صورت جدی رایزنی‌هایی را با کشورهای اسلامی داشته باشند تا امکان توقف اقدامات جنایتکارانه در آنجا فراهم شود.
وی تاکید کرد: در بحث دیپلماسی دولتی باید وزارت امور خارجه کشورمان و کشورهای مسلمان با تمام ظرفیت خودشان از طریق مجامع بین المللی جلوی این اقدامات جنایتکارانه را بگیرند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در کنار دیپلماسی دولتی، دیپلماسی پارلمانی می تواند در توقف این اقدامات جنایتکارانه موثر باشد گفت: به هرحال پارلمان های کشورهای اسلامی با ارتباطاتی که با پارلمانهای سایر کشورها و کشورهای مدعی حقوق بشر دارند می توانند جلوی این اقدامات جنایتکارانه را بگیرند.
دواتگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری حدود دو ماه پیش قوه قضاییه را مأمور به رسیدگی به این گونه اقدامات کرد قوه‌ قضاییه چه نقشی می‌توانند در این گونه اقدامات ایفا کنند؛ گفت: طبیعتاً قوه قضاییه می تواند ابعاد حقوقی و قضایی این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.
وی افزود: قوه قضاییه می‌تواند با بررسی ابعاد حقوقی و قضایی قضیه اطلاعات خود را در اختیار دولت قرار دهد تا دولت بتواند در مجامع بین المللی موضوع را پیگیری کند.
دواتگری گفت: کشتار در میانمار به نوعی با هدایت هوشنمدانه در پس ماجرا در حال جریان است و آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اسلامی در این وقایع تکان دهنده عامل بوده یا سکوت اختیار می‌کنند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان جهان اسلام در حال سوءاستفاده از این نسل‌کشی هستند، آنچه که مشخص شده است برخی از گروه‌های آدم‌کش دولتی یا افراطی دیگر آموزش دیده کشورهای خارجی هستند و باید تمام مسلمانان در برابر این جنایت‌ها متحد شوند والا این جنایت گریبان دیگر کشورها را نیز خواهد گرفت.
باید دولت ما مثل دولت‌های مسلمان دیگر حتما در حوزه دیپلماتیک برای برطرف کردن این مسئله و جلوگیری از این کشتار مسلمانان فعال باشد.

۱۳۹۶/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...