نسخه چاپی

ترامپ در پازل ما

دكتر عبد‌الله گنجی

«فضاي رسانه‌اي جهان به طرز غريبي دارد به نفع ايران مي‌چرخد، از بس كه ترامپ نفرت بر‌انگيز است.... با‌ورنكردني است شباهت بخش‌هايي از نطق ترامپ در سازمان ملل با نظرات هيتلر. اين ميزان خودخواهي و يكسونگري درتاريخ امريكا به گمانم سابقه ندارد.» (مسعود بهنود)
«سراب‌هاي دور و دراز ترامپ در سياست خارجي در مورد كره‌شمالي و ايران شكست كامل خواهد خورد و در مورد ونزوئلا هم شانس موفقيتش بسيار كم است ... ترامپ رياكارانه از ماجراي شيوع وبا در يمن و نابودي زيرساخت‌هايش با حمايت امريكا و نسبت دادنش به ايران و نيز ماجراي 490 هزار پناهنده روهينگيايي عبور كرد.»(نامور حقيقي)
سخنراني عصبي و شعاري رئيس‌جمهور امريكا در سازمان ملل، نمايش بي‌نقاب واقعيت و حقيقت درونمايه امريكا بود.»(مهاجراني) و...

عبارات و نظرات فوق‌الذكر از كساني است كه سال‌هاست مرز خود با نظام جمهوري اسلامي را مشخص كرده و در حوزه تمدني ترامپ سكني گزيده‌اند و در عين واقع‌گرايي، منتظر روزي هستند كه افول نظام جمهوري اسلامي را ببينند. قطعاً يكي از راه‌هاي وصول آنان به آرزوهايشان اميد به غرب و ابعاد مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي و حتي نظامي آن است. اما دولتمردان امريكا در مقابل منطق نظام جمهوري اسلامي ايران چنان عنان پاره كرده‌‌اند كه مخالفان نظام جمهوري اسلامي نيز احساس شرم مي‌كنند و مشي روشنفكري آنان سكوتشان را مي‌شكند و به صورت ناخودآگاه به حقانيت نظام اسلامي و سبكسري امريكا درمنازعه فعلي اعتراف مي‌كنند. سخنراني ترامپ در سازمان ملل معادل هزاران ساعت كار رسانه‌اي نظام جمهوري اسلامي براي ارائه يك تصوير واقعي از امريكا مؤثر بود و اين آورده را نبايد بدون نگاه اعتقادي تحليل كرد. فراموش نكنيم كه تفاوت ترامپ با اسلافش در اين است كه آنان توافق كردند و عمل نكردند اما هيچ موقع نگفتند عمل نمي‌كنيم اما ترامپ صراحت بيان دارد و اجازه نمي‌دهد دستكش مخمليني كه اوباما به سمت ما دراز كرده بود ما را فريب دهد.

ترامپ دست را بدون دستكش نشان مي‌دهد تا ما از غفلت عبور نماييم و حقيقت صحنه را ببينيم. امروز نيروهاي انقلاب نبايد تأسف بخورند كه چرا دو سال مذاكره كرديم و نبايد به خاطر بي‌نتيجه بودن آن مذاكرات دولت را شماتت كنند، چرا كه نتيجه مذاكرات براي حزب‌الله و انقلاب اسلامي بازتوليد چهره حقيقي امريكاست. امروز روحاني كنار ما است. او با صراحت مي‌گويد: «وقتي طرف به تعهدات عمل نمي‌كند مذاكره بر سر موضوعات ديگر چه فايده‌اي دارد.» معني حرف روحاني اين است كه وي از برجام 2 و 3 مدعايي صرف‌نظر كرده و به اين باور رسيده است كه مذاكره در هيچ حوزه‌اي آورده نخواهد داشت. امروز روحاني به اين نتيجه رسيده است كه چاره‌اي جز قرار گرفتن بر ريل انقلابي‌گري و استمرار عمل انقلابي در كشور ندارد. ظريف اگرچه در كتاب «آقاي سفير» نوشته است من هيچ موقع از لفظ دشمن استفاده نكرده و نمي‌كنم اما ادبيات چند روز گذشته وي مواجهه با يك دشمن واقعي بود. ترامپ مأمور «افزايش ظرفيت‌شناختي ملت ما نسبت به امريكاست» و اين آورده كمي نيست. ترامپ در حال ارائه چهره‌اي از امريكاست كه در 38 سال گذشته جمهوري اسلامي آن را تصوير مي‌كرد و روشنفكران به مخالفت با آن برخاسته بودند. امروز روشنفكران ما نيز شرمنده‌اند اما هنوز جسارت اعتراف به حقانيت نظام جمهوري اسلامي را پيدا نكرده‌اند. سخت معتقدم ترامپ امروز براي ما سربازي مي‌كند، پرده كنار مي‌زند، كارخانه دست‌هاي چدني را افتتاح مي‌كند و «دموكراسي به مثابه حكومت جهال» را به اثبات مي‌رساند. چرا خوشحال نباشيم كه دشمنان ما درصدد اثبات حقانيت نظام جمهوري اسلامي برآمده‌اند و چرا خوشحال نباشيم كه ترامپ حقانيت ما و شرمندگي اپوزيسيون نظام را با هم پيش مي‌برد. دشمنان احمق را شايد بتوان به صورت تاكتيكي به خدمت گرفت.

۱۳۹۶/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...