نسخه چاپی

همكاری ایران و ژاپن برای كاهش آلودگی تهران

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران از امضای قرارداد 2 جانبه همكاری شهرداری تهران با شركت ژاپنی جایكا برای كاهش آلودگی هوای تهران در یك دوره 4 ساله خبر داد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، وحید حسینی پس از امضای قرارداد همکاری با شرکت ژاپنی جایکا افزود: این قرارداد با هدف همکاری‌های علمی، فنی، آموزشی و تجهیزاتی میان ایران ژاپن منعقد شده که مجری این قرارداد در دولت ایران «شرکت کنترل کیفیت هوای تهران» وابسته به شهرداری و مجری این قرارداد در دولت ژاپن نیز سازمان «جایکا» است.

وی با بیان اینکه جایکا پروژه‌های متعددی در زمینه محیط زیست در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اجرا کرده اظهار کرد: این سازمان دولتی در پروژه احیای دریاچه ارومیه همکاری دارد و این بار بر اساس تعهدات بین‌المللی خود تصمیم گرفته در زمینه کاهش آلودگی هوای کلان شهر تهران نیز همکاری کند.

به گفته حسینی، مذاکرات قرارداد همکاری بین ایران و ژاپن در راستای کاهش آلودگی هوای تهران 2 سال طول کشیده و این پروژه در بازه زمانی 4 ساله انجام خواهد شد که طی آن کارشناسان و متخصصان ژاپنی با کارشناسان و متخصصان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و اداره کل محیط زیست استان تهران همکاری می کنند.

وی افزود: بر اساس این قرارداد، منابع اصلی آلودگی هوای تهران شناسایی و سهم‌بندی آلاینده‌ها به طور دقیق انجام خواهد شد.

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون مطالعاتی در زمینه شناسایی منابع آلاینده تهران انجام شده گفت: دلایل اصلی آلودگی هوا مشخص شده اما نیاز داریم که در برخی زمینه‌ها به جزئیات بیشتری دست پیدا کنیم، برای مثال دستیابی به جزئیات و اطلاعات بیشتر در مورد آلاینده ازن و هیدروکربن‌ها نیاز شهر تهران است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: امیدواریم در پایان 4 سال در زمینه سیاستگذاری و وضع قوانین کاهش آلودگی هوا نیز موفقیت‌هایی داشته باشیم.

حسینی در مورد هزینه اجرای پروژه کاهش آلودگی هوای تهران نیز اظهار کرد: هزینه‌ای که طرف ژاپنی برای اجرای این قرارداد می‌پردازد 7 میلیون دلار برای 4 سال برآورد شده، این کمک مالی به طور بلاعوض از سوی دولت ژاپن پرداخته خواهد شد و در طول اجرای این پروژه طرف ایرانی هیچ هزینه‌ای متقبل نمی‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم در پایان دوره 4 ساله اجرای پروژه علاوه بر شناسایی دقیق آلاینده‌های هوای تهران بتوانیم متخصصان ایرانی در زمینه مقابله با آلودگی هوا را تربیت کنیم.
حسینی همچنین با اشاره به انتقال تجهیزات و تکنولوژی به کشور نیز گفت: طی 2 سال گذشته که مذاکرات پروژه انجام می‌شد، درباره کمک تجهیزاتی دولت ژاپن نیز مذاکره کردیم، ارائه تجهیزات از سوی دولت ژاپن در کابینه این کشور به تصویب رسیده و منتظریم بعد از عقد قرارداد جداگانه بین شهرداری تهران و دولت ژاپن تجهیزات آنالیز هوا وارد کشور شود.

به گفته وی، دولت ژاپن برای انتقال این تجهیزات 12.5 تا 13 میلیون دلار هزینه خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه با تاکید بر اینکه پیدا کردن راهکارهای کاهش آلودگی هوا بدون شناسایی دقیق آلاینده‌ها میسر نیست، گفت: در سال 82 با کمک اطلاعات پروژه قبلی جایکا متوجه شدیم که خودروهای کاربراتوری نقش مهمی در تولید گازهای منواکسیدکربن در تهران دارند؛ آلاینده‌ای که عامل سکته‌های قلبی است. حسینی افزود: در پروژه 4 ساله کاهش آلودگی هوای تهران در مقطع کوتاهی مطالعات شناسایی دقیق آلاینده‌ها را انجام می‌دهیم سپس به ارائه راهکارها خواهیم پرداخت.

حسینی در ادامه با اشاره به قوانین کاهش آلودگی هوا که طی سال‌های گذشته به تصویب رسیده، اظهار کرد: قانون منع پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری مصوبه 1395 دولت است اما این مصوبه در اجرا نیاز به نظارت و بازرسی دقیق دارد تا واقعا پلاک‌گذاری موتور کاربراتوری صورت نگیرد و وارد بازار نشود، همچنین باید نظارت‌ها در مورد جایگزین کردن موتورسیکلت‌های انژکتوری استاندارد به صورت دقیق انجام شود.

وی افزود: حذف کاربراتوری‌ها و خودروهای فرسوده همچنین حذف دیزلی‌ها که نقش آنها در سرطان‌زایی تایید شده، تصمیماتی است که برای کاهش آلودگی هوا شروع شده و در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اظهار کرد: در حال حاضر نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نصب فیلتر دوده و جریمه خودروهای فرسوده در کشور آغاز شده و لازم است که اجرای آن با جدیت ادامه یابد.
وی تصریح کرد: پروژه حل معضل آلودگی هوای تهران که با همکاری جایکا و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام می‌شود راه‌حل پایانی برای معضل آلودگی هوا نیست بلکه تنها قطعه‌ای از یک پازل است.

* تجربه ژاپنی در کنار تخصص ایرانی
رییس دفتر سازمان‌ همکاری‌های ژاپن در ایران(جایکا) نیز با اشاره به اینکه پروژه همکاری ایران و ژاپن در زمینه کاهش آلودگی هوا در قالب کمک‌های رسمی توسعه‌ای انجام می‌شود، گفت: طی این پروژه متخصصان و کارشناسان ژاپنی دانش و تجربه خود را در زمینه کاهش آلودگی هوا در اختیار متخصصان ایرانی قرار خواهند داد.
«یوکیهارو کوبایاشی» اظهار کرد: جایکا یک سازمان دولتی ژاپنی است که اجرای پروژه کاهش آلودگی هوای تهران را بر عهده گرفته است.
وی افزود: بر اساس یافته‌های مطالعات توسعه‌ای که در سال 1376 انجام شد می‌توانیم در شرایط کنونی پروژه جدیدی را آغاز کنیم. این پروژه کاهش آلودگی هوا چهار سال به طول خواهد انجامید.
رییس دفتر سازمان‌ همکاری‌های ژاپن در ایران گفت: امیدواریم طی 4 سال آینده بتوانیم با حمایت‌های «جایکا» ظرفیت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران را تقویت کنیم و شناسایی منابع آلاینده را به دقت انجام دهیم همچنین امیدواریم با سیاست‌هایی که دولت ایران در پیش می‌گیرد کاهش آلودگی هوای تهران محقق شود.
همچنین «محمد رستگاری» معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز درادامه این نشست با تاکید بر اینکه پروژه مشترک ایران و ژاپن برای کاهش آلودگی هوای تهران یک همکاری سه‌جانبه است، گفت: امیدواریم این پروژه در کاهش آلاینده ذرات معلق هوای تهران تاثیرگذار باشد.
وی افزود: حل معضل آلودگی هوا نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است، این پروژه نویدبخش یک همکاری بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران است که امیدواریم بتوانیم شناسایی دقیق منابع آلاینده را انجام داده و راهکارهای دقیق و موثری برای کاهش آلودگی هوای کلان شهر تهران ارائه دهیم.

۱۳۹۶/۷/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...