نسخه چاپی

در خراسان هیچ ممنوعیتی برای كنسرت نداریم

مدیركل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی از برگزاری جلسات مشترك با طیف‌های مختلف فكری در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با نزدیك‌تر شدن دیدگاه‌ها در زمینه موسیقی، مشكلات در حال مرتفع شدن است؛ شاهدش هم برگزاری كنسرت سالار عقیلی و علیرضا قربانی در این استان است.

به گزارش نما به نقل از ایلنا: مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی از برگزاری جلسات مشترک با طیف‌های مختلف فکری در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: با نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌ها در زمینه موسیقی، مشکلات در حال مرتفع شدن است؛ شاهدش هم برگزاری کنسرت سالار عقیلی و علیرضا قربانی در این استان است.

سیدسعید سرابی (مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی) درباره تدابیر مسئولان استان خراسان برای کاهش هزینه‌های ناشی از اتفاقاتی مانند لغو کنسرت‌ها گفت: همانطور که در برنامه‌های وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجلس هم عنوان شد گفتگو بین کنشگران مختلف عرصه فرهنگ بسیار می‌تواند بسیار در نزدیک کردن آراء و اندیشه‌ها در این زمینه موثر باشد.

من فکر می‌کنم ما در این مسیر قرار گرفته‌ایم و اتفاقات خوبی را نیز در این اواخر داشته‌ایم. نقاط اتفاق نظر بین کنشگران استان مانند همین موسیقی نواحی و مقامی و جریان فاخر موسیقی می‌تواند ما را به آن نقطه مشترک نزدیک‌تر کند. به نظر دورنمای بسیار خوبی در این زمینه وجود دارد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا در این زمینه با علما هم دیدار داشته‌اید؟ گفت: بله ما دیدارهایی با این عزیزان در قالب اتاق‌های فکر داشته‌ایم. با برنامه‌ریزی‌هایی که در این زمینه کرده‌ایم ان‌شاءالله در فضای گفتگو دیدگاه‌ها را به هم نزدیک‌تر خواهیم کرد.

مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پاسخ به این سئوال که آیا آنچه به عنوان قانون در زمینه برگزاری کنسرت‌ها شامل کل ایران می‌شود شامل خراسان و مشهد نیز خواهد شد؟ عنوان کرد: در این خصوص صحبت‌هایی زیادی شده است. من بنا ندارم که آن صحبت‌ها دوباره بازخوانی کنم. منتهی یک راهبرد جدی در این زمینه؛ گفتگو است. قوانین و ضوابط سرجای خودش طبیعی و مشخص و شفاف است و از بیان ریاست محترم‌جمهور نیز به این موضوع پرداخته شده است. ولی گفتگو بهترین راه‌حل در این زمینه است که دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کند.

سرابی در ادامه افزود: همه این موضوعات در خلاء گفتگو روی می‌دهد. من فکر می‌کنم با شواهد و قراین اخیر که اخیرا شاهد آن هستیم؛ توجه به جریان موسیقی فاخر می‌تواند مسیر را برای پیدا کردن راه توسعه موسیقی هموار کند. اخیرا هم آقای سالار عقیلی و هم علیرضا قربانی در شهرستان بینالود اجرای صحنه‌ای داشتند.

او عنوان کرد: مهمترین نکته این است که ما باتوجه به موسیقی فاخر فضای موسیقی را در استان نسبت به گذشته هموارتر می‌بینیم. الان جشنواره‌های موسیقی و اجراهای متعدد موسیقی در سطح استان در حال برگزاری است. ما برای برگزاری اجراهای موسیقی فولکلور و محلی هیچ ممنوعیتی در خراسان نداریم. طی همین چند هفته اخیر جشنواره موسیقی خنیاگران جام و اجراهای مختلف دیگری علاوه بر اجراهای عقیلی و قربانی نیز برگزار شده است.

سیدسعید سرابی درباره نگاه مسئولان به موسیقی خراسان گفت: ما دو جریان جدی موسیقی فولکلور در خراسان داریم؛ که یکی موسیقی جنوب خراسان و دیگری موسیقی شمال خراسان است. هر دوی این بخش‌ها از پشتوانه‌های جدی موسیقی نواحی ایران محسوب می‌شوند. به نظرم قدرمطلق اتفاق نظر همه جریان جریان‌های فکر و اندیشه‌ای نیز توجه به موسیقی نواحی است. موسیقی نواحی و مقامی نقطه اشتراک همه کسانی‌است که اعتقاد به فرهنگ ایرانی و اسلامی دارند.

او در ادامه افزود: همواره در خراسان به خصوص در سال‌های اخیر یکی از اولویت‌هایمان توجه و به قولی احیای جریان جدی موسیقی جنوب خراسان و موسیقی شمال خراسان بوده است. چندین جشنواره و برنامه و همایش را نیز در همین راستا برگزار کرده‌ایم و همچنین از بزرگان و پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی نیز تجلیل به عمل آورده‌ایم. ازجمله این بزرگداشت‌ها می‌توان به بزرگداشت استاد عثمان محمدپرست، حاج قربان سلیمانی و استاد یگانه اشاره کرد.

مدیرکل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی همچنین عنوان کرد: احیای 3 رخداد جدی موسیقی خراسان را که حدود 10 سالی بود؛ اتفاق نمی‌افتاد در این سال‌ها داشتیم. ما جشنواره "پیران چنگی" را با نگاه جدی به موسیقی شمال خراسان در قوچان احیا کردیم. جشنواره "خنیاگران جام" را با نگاه به موسیقی جنوب خراسان در تربت‌جام احیا کردیم. همچنین همایش "بخشی‌های شمال خراسان" را هم با رویکرد به موسیقی شمال خراسان در درگز برگزار کردیم. ما تلاش کردیم در طول این سال‌ها توجه بیشتری به موسیقی نواحی که موسیقی برخاسته از فرهنگ و آداب و رسوم و سنن ماست؛ داشته باشیم.

سیدسعید سرابی همچنین درباره حضور بسیاری از جوانان و نوجوانان موزیسین اهالی خراسان در یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان جزو جشنواره‌های مهمی است که در تقویم هنری کشورمان جایگاه ویژه‌ای دارد؛ نگاهی که این جشنواره در پیش گرفته همواره باعث تقویت جریان موسیقی به خصوص در زمینه موسیقی نواحی و استان‌ها می‌شود. چون رویکرد این جشنواره به موسیقی جوان است باعث تشویق جوان‌ها و تقویت جریان موسیقی فاخر، مقامی و کلاسیک می‌شود. ما نیز به دلیل اینکه خراسانی‌ها حضور موثری در یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان داشتند جهت احترام به دوستان هنرمند خراسانی‌ام در مراسم اختتامیه جشنواره نیز حضور پیدا کردم و خوشحالم که شاهد بودیم خراسانی‌ها حضور موفقی در این جشنواره داشته‌اند.

۱۳۹۶/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...