نسخه چاپی

واكنش اعضای شورای شهر به حوادث كارگری اراك

سه نفر از اعضای شورای شهر اراك در جلسه علنی امروز شورا با انتقاد از نوع برخورد با كارگران خواستار پاسخگویی مسئولان به حوادث رخ داده شدند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سه نفر از اعضای شورای شهر اراک در جلسه علنی امروز شورا با انتقاد از نوع برخورد با کارگران خواستار پاسخگویی مسئولان به حوادث رخ داده شدند.

فرزانه رحمتی در صحن علنی شورای شهر تامین حقوق شهروندی، ایجاد نشاط اجتماعی و کاهش استرس شهروندان را هدف غائی خدمت رسانی در سطح ملی و محلی عنوان کرد .

وی با اشاره به مطالعات انجام شده در خصوص کم استرس‌ترین شهرهای جهان در سال ٢٠١٧ که با شاخص‌های سطح ترافیک، کیفیت حمل و نقل عمومی، سرانه فضای سبز و وضعیت مالی شهروندان انجام گرفته است، افزود: از ١٥٠ شهر رتبه بندی شده ١٠ شهر برتر از نظر کم استرس ترین شهرها در آلمان واقع شده است .

رحمتی با اشاره به رخدادهای اخیر در شهر اراک و استرس‌های موجود ناشی از آن در شهر اظهار کرد: اراک پایتخت صنعتی کشور است. در کشورهای پیشرفته و صنعتی شهرهایی همچون اراک که مردم دارای پیوندهای ارگانیک با صنعت هستند، صنعت به عنوان موتور محرکه اقتصاد شهر و شریان آرامش فرد و زندگی قلمداد می شود اما اتفاقات اخیر در خصوص کارگران باعث جریحه دار شدن وجدان عمومی پایتخت صنعتی کشور شد.

وی افزود: با وجود چنین ناهنجاری‌هایی نمی توان توقع شهری بدون استرس و بانشاط را داشت.

دبیر شورای شهر اراک با اشاره به سخنی از پیامبر اکرم(ص) که فرمودند ظلم در پرداخت مزد کارگر از گناهان کبیره است، افزود: با تنش های اینچنینی بر جامعه کارگری و خانواده آنها نمی توان انتظار تحقق مشارکت های همگانی شهروندان در عمرانی و آبادانی شهر را داشت. در شهری صنعتی همچون اراک که شهروندان آن در استرس و دغدغه کار و اشتغال هستند نمی توان انتظار مشارکت پذیری شهروندان را داشت اما امید است در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل حرکت ها و تصمیم های منطقی عاجل در خصوص تامین معیشت کارگران در شهر اتخاذ شود و گفتار به اقدام و عمل تغییر یابد.

وی پیشنهاد داد: در شرایط کنونی صنایع استان پیشنهاد می شود که استاندار مرکزی در تمام صنایع بحران زده شهر اراک یک نماینده تام الاختیار مستقر کند و این نماینده تا حصول نتیجه نهایی و رفع مشکلات کارگران و دلجویی از آنها محل را ترک نکند.

رحمتی در ادامه به بلاتکلیفی ساکنان پروژه 55 متری اراک اشاره کرد و گفت: بلاتکلیفی 15 ساله ساکنان این پروژه حق تصمیم گیری برای املاک را از مالکان سلب کرده است اما سوال اینجاست که آیا در صورت عدم اجرای این طرح تاوان تصمیمات غیرعملیاتی و بلندپروازانه را باید مردم بدهند؟

وی تاکید کرد: چه کسی پاسخگو و مسئول جبران استرس اجتماعی حاصل از بلاتکلیفی این طرح است؟ مردم برای رفع تبعات بی مسئولیتی و بی تدبیری 15 سال گذشته این طرح به شورا امید بسته اند و باید هرچه سریعتر پروژه تعیین تکلیف شود تا بیش از این اسباب استرس روحی و روانی ساکنان را شاهد نباشیم.

دبیر شورای شهر اراک در ادامه به انحلال باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک اشاره کرد و گفت: اگرچه این انحلال در شورای چهارم شهر اراک پذیرفته شد اما استرس فراوانی را برای جامعه ورزشی و جوانان شهر در پی داشت و با وجود آغاز به کار شورای پنجم همچنان عواقب این تصمیم ادامه دارد.

وی اظهارکرد: انحلال باشگاه به عنوان میراثی نامیمون از دوره قبل به شورای پنجم رسیده است اما نباید چراغ امید جوانان خاموش شود. نشاط اجتماعی یکی از فاکتورها برای رسیدن به جامعه سالم است و ورزش یکی از مولفه های مهم تحقق نشاط اجتماعی تلقی می شود.

رحمتی با تاکید بر نگاه مثبت کمیسیون فرهنگی شورای شهر به این مقوله، افزود: امید است راهی منطقی و جامع برای فعالیت های گسترده ورزشی مجموعه شهرداری با هدف ایجاد شور و نشاط اجتماعی در پیش گرفته شود.

به گزارش ایسنا؛ در ادامه این جلسه پیمان رشیدی دیگر عضو شورای شهر در خصوص وضعیت صنایع اراک گفت: سال هاست تحت عنوان خصوصی سازی صنایع به مشکلات بسیار دچار شده‌اند و خطر تجربه تلخ در این خصوص این روزها صنایع نفتی از جمله پتروشیمی و پالایشگاه را تهدید می کند.

رشیدی با اشاره به صنایع مادر استان مرکزی از جمله آونگان، هپکو، آذرآب، کمباین سازی و ... گفت: این صنایع زمانی گل سر سبد صنایع کشور به شمار می رفتند ولی امروز به گرفتاری های متعدد دچار شده اند. دولت موظف به حمایت از صنایع مادر تحت نظارت و مالکیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بوده و ملزم به اخذ پروژه و قرارداد برای شرکت های مذکور است، به همین دلیل باید جذب سرمایه گذار خارجی جهت انتقال تکنولوژی و عقد قرارداد با کشورهای پیشرفته صنعتی به نحو مطلوبی دنبال می شد.

وی عنوان کرد: متاسفانه تجربیات تلخ ناشی از خصوصی سازی غیر اصولی در شرکت های آونگان، صنایع، کابل سازی، کمباین سازی و واگن پارس، امروز در هپکو و آذراب در حال تکرار شدن است.

وی با بیان اینکه پس از سال‌ها تجربه تلخ خصوصی سازی زنگ خطر این رویکرد در شرکت‌های صنایع نفتی پتروشیمی و پالایشگاه به صدا درآمده است، گفت: در این راستا از نمایندگان شهرستان‌های اراک و شازند در مجلس شورای اسلامی درخواست می شود به صورت جدی به این موضوع مهم به منظور جلوگیری از وقوع حادثه تلخ دیگر وارد شوند.

ایرج رضایی دیگر عضو شورای شهر اراک نیز در صحن علنی شورا عنوان کرد: شرکت آذراب در سال های جنگ پل ها و ادوات موثری را تولید می کرد ولی امروز وقایع این چنینی را شاهد هستیم و باید پرسید که چرا مسئولان علاج واقعه را قبل از وقوع نکردند.

وی تاکید کرد: شرایط حادث شده زیبنده نبود و مسئولان باید پاسخگوی این فاجعه باشند.

۱۳۹۶/۷/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...