نسخه چاپی

رئیس كمیسیون عمران مجلس در گفتگو با نما:

600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در كشور داریم/باید بخش خصوصی به پروژه های نیمه كاره دسترسی آزاد داشته باشد

عکس خبري - 600 هزار ميليارد تومان پروژه نيمه تمام در کشور داريم/بايد بخش خصوصي  به پروژه هاي نيمه کاره دسترسي آزاد داشته باشد

عضو كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه امروز در كشور 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم، گفت: ما در بهترین شرایط سالی 20 هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی كشور تخصیص می دهیم.

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره انبوه پروژه های نیمه کاره در کشور اظهار کرد: امروز در کشور 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام داریم و طبیعی است که با اعتبارات دولتی نمی توانیم این پروژه ها را به پایان برسانیم.
وی در ادامه افزود: ما در بهترین شرایط سالی 20 هزار میلیارد تومان به پروژه های عمرانی کشور تخصیص می دهیم ولی اگر پروژه جدید تعریف نکنیم باید سال صبر کنیم تا پروژه هایی که امروز شروع کردیم به پایان برسانیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعی است که باید حضور بخش خصوصی در پروژه عمرانی کشور بیشتر داشته باشیم ، تاکید کرد: در حال حاضر احساس می کنیم که در دولت این اراده وجود ندارد، علی رغم اینکه بیش از سال است که قوانین متعددی برای این موضوع نوشته ایم.
رضایی با اشاره به اینکه برخی از قوانین طرح های مجلس و لوایح دولت بودند منتها اراده جدی در واگذاری پروژه ها نمی بینیم، افزود: به خاطر همین است که امروز 600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام روی دست کشور مانده است.
وی اظهار کرد: طبیعی است که ما فرصتی را برای واگذاری این پروژه ها فراهم کنیم. اعتقاد ما بر این است که مدیران اجرایی اراده ای برای واگذاری ندارند یعنی واگذاری ها برای یک مدیر نه نکته مثبت و نه منفی تلقی می شود و همین باعث شده است که بی تفاوت باشند.
بعضی اوقات مدیر فکر می کند با واگذاری پروژه حوزه اختیارات شان محدود می شود، گفت: آنها فکر می کنند حوزه نفوذشان کم شده است و تمایلی برای واگذاری پروژه ها ندارند.
رضایی تاکید کرد: ما مصمم هستیم علی رغم اینکه در قانون بودجه تکلیف کردیم، دولت سامانه ای تعریف کند تا پیمانکاران و بخش خصوصی دسترسی آزاد به پروژه های نیمه تمام داشته باشد. این سامانه متاسفانه اطلاعات صحیحی در مورد پروژه ها ندارد اما نوبخت با حضور در مجلس گفت که این سامانه شکل گرفته است اما ما سامانه ای نمی بینیم.
وی ادامه داد: به خاطر عدم راه اندازی سامانه هفت ماه از سال می گذرد اما ما حضور بخش خصوصی را در پروژه های عمرانی کشور نمی بینیم. اگر پروژه ای هم که دوستان می گویند واگذار شده است، این ها پروژه هایی هستند که عمدتا تمام شده است و یا پروژه های کوچک هستند و پروژه های اصلی کشور نیستند، این پروژه ها عمدتا به شرکت های تعاونی و شرکت های اقماری وزارت خانه ها سپرده شده است و واگذاری واقعی صورت نگرفته است.
این ها انتقادات جدی ما است که در جلسه کمیسیون عمران مجلس در حال آماده کردن گزارش کامل هستیم و انشالله به زودی به استحضار مردم و نمایندگان می رسانیم.
وی درباره بعد نظارتی در واگذاری پروژه های نیمه تمام به بخش خصوصی گفت: بعضی از مدیران اجرایی هم خودشان تمایل ندارند و شاید فکر می کنند مانعی از طرف دستگاه های نظارتی باشد مثل دیوان محاسبات اما ما به زودی می خواهیم دستگاه های اجرایی را دعوت کنیم و حضور داشته باشند و فکر نمی کنم مانعی از طرف دستگاه های نظارتی وجود داشته باشد، بیشتر اراده مسئولان و مدیران ما در این مسئله شکل نگرفته است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: اگر مدیران و مسئولان ما اراده جدی داشته باشند، دستگاه های نظارتی هم کمک می دهند و همراهی می کنند تا حجم زیادی از پروژه هایی که در دست دولت مانده است، بتوانیم واگذار کنیم.

۱۳۹۶/۷/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...