نسخه چاپی

قره خانی در گفتگو با نما:

یارانه گازی زنگنه به یك شركت نروژی/ قیمت گاز صادراتی به 7 سنت تقلیل یافته است

عکس خبري -يارانه گازي زنگنه به يک شرکت نروژي/ قيمت گاز صادراتي به 7 سنت تقليل يافته است

سخنگوی كمیسیون انرژی مجلس گفت: وزارت نفت در قرارداد جدید خود با یك شركت نروژی قیمت گاز شیرین صادراتی را به 7 سنت تقلیل داده است

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نما با بیان اینکه شركت ملي نفت قرارداد جديدي در حوزه ال‌ان‌جي با يك شركت خارجي بسته است درباره جزییات این قرارداد گفت: نخستين قرارداد فروش گاز طبيعي جهت توليد گاز مايع‌شده (LNG) صادراتي، بين شركت ملي نفت ايران و شركت IFLNG تحت مالكيت شركت پالايش گاز خارك و شركت نروژي Hemla امضا شد.
وی ادامه داد: اين شركت با استفاده از شناور carribean FLNG كه متعلق به شركت نروژی Exmar بوده و تحت قرارداد اجاره در اختيار شركت IFLNG به عنوان نماينده انحصاري شركت Exmar قرار مي‌گيرد، توانايي توليد ۵۰۰ هزار تن LNG در سال را دارد.
وی با اشاره به مفاد این قرارداد اظهار داشت: طبق اين قرارداد 20 ساله، روزانه 3/2 ميليون مترمكعب گاز شيرين از پالايشگاه هفتم پارس‌جنوبي در اختيار اين شركت خارجي قرار مي‌گيرد و اين شركت با تبديل آن به ال‌ان‌جي، محموله‌هاي خود را به فروش مي‌رساند. نكته مهم در اين باره قيمت هر متر مكعب گاز طبيعي است كه شركت ملي نفت آن را حدود هفت سنت قرار داده است.
قره خانی با تاکید بر اینکه قيمت فعلي صادرات گاز به تركيه حدود 17 سنت، پتروشيمي‌ها 5/8 سنت و گاز سي ان جي 11 سنت است، اذعان داشت: باید گفت که ارزان‌ترين گاز در اختيار اين شركت نروژی قرار گرفته است تا اين شركت در سال بيش از 180ميليون تن ال‌ان‌جي توليد كرده و به فروش برساند وهدف‌گذاري وزارت نفت براي صادرات گاز از طريق ال‌ان‌جي تا چهار سال آينده 18ميليارد مترمكعب در سال است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در چند سال اخير گزارش های بسیاری منتشر شده از جمله گزارش اخير مركز پژوهش‌هاي مجلس تحت عنوان مقايسه خط لوله و ال‌ان‌جي که نشان می دهد بازارهاي محتمل صادرات ال‌ان‌جي ايران از جمله شرق آسيا و اروپا به‌خصوص در قيمت‌هاي پايين نفت بازارهاي اقتصادي نيستند، بنابراين اين موضوع شايد دليل اين تخفيف بزرگ وزارت نفت به اين شركت نروژي را روشن كند.
وی اضافه کرد: ما همیشه مخالف خام فروشی منابع کشور بودیم و جای تاسف است که در این قرارداد گاز شیرینی را به این شرکت ارائه می دهیم که نیاز به پالایش نیز ندارد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با همه این تفاسیر ما در کمیسیون انرژی حتما این مسائل را بررسی و به طور قطع در صورت بروز اشکال پیگیری های لازم را انجام خواهیم داد.

۱۳۹۶/۹/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...